O discuţie pe Messenger (cu zgândăriciul Alin Cristea)

Afişez, din mai multe considerente, următoarea discuţie, în întregime. Sper să ne fie de folos la cît mai mulţi. La sfîrşit am adăugat cîteva observaţii ca şi direcţii de dezbatere, folosind acest pretext pentru a identifica cîteva dintre cauzele superficialităţii mediului confesional evanghelic.

:::| Radio EMANUEL |:::: „Diavolul s-a ascuns in Pasaport?” …citeste o stire FOARTE INTERESANTA numai pe http://www.radio-emanuel.com
Alin Cristea: Numai pe Radio Emanuel?
Alin Cristea: Hm
:::| Radio EMANUEL |:::: ?
Alin Cristea: cum adica numai pe Radio Emanuel?
Alin Cristea: a cui e stirea?
Alin Cristea: cine o scrie?
:::| Radio EMANUEL |:::: daca o sa intrii ai sa vezi
Alin Cristea: pai nu cred ca o sa mai intru de acum incolo daca asa procedezi
Alin Cristea: te-am intrebat: a cui e stirea?
:::| Radio EMANUEL |:::: este alegerea ta!
Alin Cristea: de ce sa fie numai pe Radio Emanuel?
:::| Radio EMANUEL |:::: ok..din cate stiu esti un om de media..
:::| Radio EMANUEL |:::: ar trebui sastii cateva chestii..
:::| Radio EMANUEL |:::: cum ar fi..
:::| Radio EMANUEL |:::: ca atunci cand iti promovezi o stire , un eveniment
Alin Cristea: lasa pedagogiile pentru altii
Alin Cristea: te-am intrebat un lucru simplu
Alin Cristea: a cui e stirea?
Alin Cristea: de ce numai pe Radio Emanuel?
:::| Radio EMANUEL |:::: intra si o sa vezi…
Alin Cristea: nu poti sa raspunzi la intrebari?
Alin Cristea: dar nu vreau sa intru
Alin Cristea: tu ai venit cu anuntul pe Messenger
:::| Radio EMANUEL |:::: „numai pe radio EMANUEL” am pus pt ca din cate am observat am fost cam printre cei dinatai care am pus-o pe un site evanghelic
:::| Radio EMANUEL |:::: de asta…
Alin Cristea: pai asta nu inseamna NUMAI PE RADIO EMANUEL
:::| Radio EMANUEL |:::: nu inteleg de ce esti atat de ofticat?
Alin Cristea: asta inseamna doar ca esti smecher
Alin Cristea: nu e vorba de cum sint eu
Alin Cristea: nu de persoana mea e vorba aici
Alin Cristea: ci de procedura ta
Alin Cristea: asa procedez cu mai toti
Alin Cristea: ii intreb
Alin Cristea: si cind observ ca nu pot sa raspunda
Alin Cristea: imi devin suspecti
:::| Radio EMANUEL |:::: eu zica s sati linistit sa sa nu mai „suspectezi” pe nimeni..
:::| Radio EMANUEL |:::: nu cred ca este cazul..
Alin Cristea: ti-am pus doua intrebari simple
Alin Cristea: la care nu ai raspuns
Alin Cristea: singur ai devenit suspect
:::| Radio EMANUEL |:::: ti-am raspuns la fel de simplu..
Alin Cristea: ca si alti pocaiti care trag minciuni
Alin Cristea: nu, nu ai rapsuns
Alin Cristea: ai inceput sa spui ceva de mine
:::| Radio EMANUEL |:::: insa tu ai fost cel care ai devenit „agresiv” si agitat..
:::| Radio EMANUEL |:::: chiar nu te inteleg…
Alin Cristea: pentru tine probabil inseamna asta agresiv
Alin Cristea: pentru mine au fost doar intrebari
Alin Cristea: dar daca vrei poti sa-ti arat ce inseamna agresiv
:::| Radio EMANUEL |:::: sincer am multe lucruri mult mai importante decat o polemica cu tine…
Alin Cristea: bine zici
Alin Cristea: da cu minciuni mai departe
:::| Radio EMANUEL |:::: crede-ma ca nu ma intereseaza ce inseamn agresiv pt tine..
:::| Radio EMANUEL |:::: si tie bafta cu emisiunea !!
Alin Cristea: aici nu era vorba de nici o emisiune
Alin Cristea: era vorba de un anunt pe care l-ai dat pe Messenger
:::| Radio EMANUEL |:::: in care te asculta 2-3 persoane…
Alin Cristea: daca nu e ceva adevarat, datoria mea e sa atrag atentia
:::| Radio EMANUEL |:::: repet…
:::| Radio EMANUEL |:::: nu imi place atitudinea ta!
Alin Cristea: treaba ta
:::| Radio EMANUEL |:::: nu cred ca am MINTIT
Alin Cristea: nu de atitudinea mea era vorba
:::| Radio EMANUEL |:::: nu am spus nimic neadevart..
Alin Cristea: ci de 2 intrebari:
:::| Radio EMANUEL |:::: ion lista mea trimit ce vreau cui vreau…
Alin Cristea: 1. de ce NUMAI pe Radio Emanuel?
Alin Cristea: 2. A cui e stirea?
Alin Cristea: trimite cui vrei, dar se pare ca nu stii ce inseamna spatiul public
:::| Radio EMANUEL |:::: atat timp cat …din ce amobservat am fost printre primii care am cules-o si am adus-o…pe un site evanghelic
Alin Cristea: spatiul public se negociaza
Alin Cristea: eu am citit-o acum 10-15 minute, trebuie doar sa verific pe ce blog evanghelic
Alin Cristea: imi aduc aminte ca parca era vorba de un calugar
Alin Cristea: deci nu e pare a fi stire din spatiul evanghelic
Alin Cristea: asadar, trebuie sa fac munca in plus doar pentru ca transmiti un anunt fals
:::| Radio EMANUEL |:::: felkckitari dac ai citit-o eu am vrut sa o aduc si la cunostinta celor 1000 de messengeri care ii am in lista…
Alin Cristea: si, bineinteles, sa iau atitudine, ca intotdeauna, cind evanghelicii sint superficiali in spatiul public
Alin Cristea: nu ma intereseaza numarul celor pe care ii ai in Messenger
Alin Cristea: 2 intrebari:
Alin Cristea: de ce NUMAI pe Radio Emanuel
Alin Cristea: 2. A cui e stirea
Alin Cristea: daca vrei sa o aduci la cunostinta publicului, fa-o decent si echilibrat, nu exagerat sau pur si simplu minciuna
Alin Cristea: ca de 3 ani tot prind evanghelici cu asa ceva in spatiul public
Alin Cristea: invata sa-ti ceri scuze
Alin Cristea: si sa nu fii superficial
:::| Radio EMANUEL |:::: ooo..desavarsitule!!!!!
Alin Cristea: si, MAI ALES, nu te lega de cine nu trebuie
Alin Cristea: daca ai o responsabilitate in spatiul public
:::| Radio EMANUEL |:::: eu zic sa iti vezi de treaba ta!
Alin Cristea: Mai tii minte care e treaba ta?
Alin Cristea: 2 intrebari:
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
Alin Cristea: 2. A cui e stirea?
Alin Cristea: puteai sa-mi raspunzi de 10 minute de cind te certi cu mine
Alin Cristea: si sa injuri in gind
Alin Cristea: sau acasa
:::| Radio EMANUEL |:::: ma faci sa regret…..
:::| Radio EMANUEL |:::: conversatia cu tine…
:::| Radio EMANUEL |:::: nu toti sunta ca si tine..
Alin Cristea: nu e treaba mea sa te fac sau nu sa regreti
:::| Radio EMANUEL |:::: nu toti injura in gand…
Alin Cristea: treaba mea e sa pun intrebari
:::| Radio EMANUEL |:::: pai pune cui vrei..
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI la Radio Emanuel
Alin Cristea: 2. A cui e stirea?
:::| Radio EMANUEL |:::: intreaba-te pe tine…
Alin Cristea: e pe site? INtra tu si raspunde-mi: A cui e stirea
Alin Cristea: eu nu vreau sa-ti dau clickul meu
:::| Radio EMANUEL |:::: nu esti tu GURU al spatiului evanghelic…ca sa iti permiti sa intrebi
Alin Cristea: nu de mine e vorba
Alin Cristea: nu eu am dat anuntul
:::| Radio EMANUEL |:::: mai..
:::| Radio EMANUEL |:::: deci…
Alin Cristea: Anuntul l-ai dat tu
:::| Radio EMANUEL |:::: hai sa lamurim ceva…
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI la Radio Emanuel
Alin Cristea: 2. A cui e stirea?
:::| Radio EMANUEL |:::: pt ca asa am vrut eu sa imbrac stirea…
Alin Cristea: Eu nu m-am legat de tine
Alin Cristea: eu m-am legat de anuntul pe care mi l-ai dat
Alin Cristea: e ori exagerat, caz in care ar trebui sa-ti ceri scuze (publice)
:::| Radio EMANUEL |:::: ok…si daca as fi gresit nu trebuia sa ai aceasta atitudine..
Alin Cristea: ori e minciuna
Alin Cristea: asadar, nu are rost sa-ti ceri scuze
Alin Cristea: pentru minciuna se procedeaza altfel
Alin Cristea: Nu atitudinea mea e in discutie
:::| Radio EMANUEL |:::: nu esti tu cu astea crede-ma
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: Stii sa citesti?
Alin Cristea: La sfirsit e semnul intrebarii?
Alin Cristea: Poti sa raspunzi?
Alin Cristea: Vad, de 10 minute, ca nu
:::| Radio EMANUEL |:::: o sa raspund cui cred ca este necesar…
Alin Cristea: Ai introdus in discutie parametrii care nu sint necesari
:::| Radio EMANUEL |:::: repet nu iti permit tie sa pui intrebari…
Alin Cristea: Mie mi-ai dat anuntul
Alin Cristea: asadar, te intreb:
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
:::| Radio EMANUEL |:::: nu crted ca este cazul…
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
:::| Radio EMANUEL |:::: eu zic sa iti vezi de treaba ta… si sa nu judeci…
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
:::| Radio EMANUEL |:::: ca sa nu fi judecat…
Alin Cristea: AM pus 2 intrebari
Alin Cristea: cu ce biserica sa iau legatura ca sa ii intreb daca le dai socoteala de ce faci in spatiul public?
Alin Cristea: asta e a treia intrebare
:::| Radio EMANUEL |:::: si hai sa iti mai zic ceva..tu esti un fel de zgandarici pe aici pe net..care te certi si te iei de toti.. (patratosu..etc)
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: Stii sa citesti?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
:::| Radio EMANUEL |:::: Domnul sa aibe mila de tine!
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: eu am mintit sau tu ai mintit?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?
Alin Cristea: 1. De ce NUMAI pe Radio Emanuel
2. A cui e stirea?

1. Primul lucru evident (pentru mine) a fost că o astfel de discuţie este încă un argument în plus pentru concluzia pe care o trăgeam cu mai bine de 1 an în urmă: evanghelicii români nu sînt pregătiţi pentru spaţiul public (virtual) – reacţionează pripit la stimuli interni şi externi.

2. Al doilea lucru pe care îl subliniez este faptul că nu e vorba de un incident izolat, astfel de discuţii (aproape aberante) se iscă la cel mai mic semn de neadeziune la demersul cuiva.

3. Un aspect interesant şi îngrijorător se poate observa în faptul că nu este uşor să facem diferenţa între cei care exagerează din neglijenţă şi cei care în mod intenţionat şi consecvent încearcă să discrediteze anumite persoane sau instituţii din mediul confesional evanghelic.

4. Referitor la cazul concret al discuţiei pe care am prezentat-o, cred că este evident că nu se poate face echivalenţa între “numai pe Radio Emanuel” şi “din cate am observat am fost cam printre cei dinatai care am pus-o pe un site evanghelic”.

Stilul acesta de explicaţii este una dintre cauzele superficialităţii evanghelice – vă invit să citiţi şi răspunsul unui pastor de la Aleşd cînd am întrebat cine a anunţat săptămîna MONDIALĂ de rugăciune (sublinierea mea), aspect care realmente mă interesa (am căutat pe site-ul Alianţei Baptiste Mondiale) ca să pun anunţul pe blogul Info Evanghelic.

“Sunt informaţii care nu se găsesc pe bloguri şi pe site-uri, pe internet sau în presa cea de toate zilele, sunt chestiuni care se ştiu din bătrâni. […] Este inexact sa spunem ca este a tuturor baptistilor de pretutindeni. Dar nu este inexact sa spunem ca este mondiala. […] Să nu le spuneţi fraţilor din bisericile de ţară, care încă mai cred că toată lumea se roagă cu ei, că ceilaţi au abandonat obiceiul. Oricum ei se vor ruga pentru toată lumea, deci pentru ei va fi săptămâna de rugăciune mondială, ca se vor ruga pentru tot pământul.”

http://bb3alesd.wordpress.com/2008/12/27/saptamina-mondiala-de-rugaciune

5. Tot referitor la cazul acesta concret, “numai pe Radio Emanuel” indică exclusivitate, ceea ce nu e deloc adevărat.

Am căutat ştirea pe care o citisem cu 10-15 minute înainte pe un blog evanghelic, iată adresa:

http://crestintotal.wordpress.com/2009/01/18/deavolu-s-a-ascuns-in-pasaport

Precizez că nu cunosc nici persoana care administrează Radio Emanuel, nici pe cea care administrează Creştin Total, nu e vorba despre vreo preferinţă sau antipatie.

Ştirea e din Cotidianul, 15 ianuarie 2009:

După logica pe care o contrazic în acest articol, ar rezulta că DOAR faptul că aş fi pus primul ştirea, acum 2 zile, pe un blog evanghelic, mi-ar fi dat dreptul să-mi anunţ pe cei din listele Messenger: NUMAI aici puteţi citi…

Scîrţîie de-a binelea logica asta, nu-i aşa, dragi coreligionari evanghelici?

6. Este vorba de proceduri incorecte în spaţiul public care trebuie sancţionate cu hotărîre.

Desigur, cam ştiu care sînt reacţiile în astfel de cazuri (sînt mai rare cazurile cînd cei vizaţi aleg să-şi ceară scuze, de obicei trebuie “ajutaţi”) – precum se poate vedea, persoana mea este iarăşi vizată cu diferite expresii (cu altă ocazie, pe un blog evanghelic foarte citit, s-au făcut referiri pînă şi la fetiţa mea de 5 ani).

O altă cauză a superficialităţii mediului evanghelic este, aşadar, lipsa de solidaritate şi de reacţie publică (în societate am spune: simţ civic). E mai comod, nu-i aşa, să citeşti cum e făcut în fel şi chip unul precum Alin Cristea (dacă-şi bagă nasul în atîtea) decît să intervii în mod responsabil şi să-ţi investeşti timpul, energia, răbdarea, experienţa, indignarea în astfel de “hîrjoneli virtuale”.

Desigur, pe de altă parte, trebuie să recunoaştem că trebuie să învăţăm ŞI să ne raportăm creştineşte la astfel de incidente.

7. Un alt lucru care se poate observa cu uşurinţă din discuţia prezentată e faptul că sîntem depozitarii unor prejudecăţi: “te certi si te iei de toti.. (patratosu..etc)” – m-am mai confruntat cu astfel de clişee în ultimii ani.

O a treia cauză a superficialităţii mediului confesional o constituie prejudecăţile sau, cel puţin, clişeele. Cel mai cunoscut clişeu, pe care l-am persiflat de cîţiva ani în spaţiul public a fost cel al antagonismului Iosif Ţon – Paul Negruţ. Astfel de gîndire simplistă, reducţionistă este caracteristică pentru mediul confesional evanghelic şi ţine atît de lipsa de informaţii publice clare (şi comentarii avizate) cît şi de lisa de disciplină în circulaţia informaţiilor în spaţiul public.

Deplîng ORICE clişeu care mă aşează în opoziţie directă cu Pătrăţosu (Marius Cruceru) FĂRĂ a lua în considerare proiectele mele sau ale lui Marius Cruceru, contextul în care îmi desfăşor eu activitatea şi contextul în care îşi desfăşoară Marius Cruceru activitatea.

Este stupid să reduci personalitatea unui om la un aspect care a apărut în discuţie, să îţi reduci perspectiva relaţionării dialogale la o caracteristică dintre multele care definesc activităţile unui om sau să te poziţionezi rapid din punct de vedere ideologic.

Dacă sînt aşa de zgîndărici, oare cum mai am timp să întocmesc atîtea situaţii analitice (care implică studiu şi sinteză), printre care lista cu 500 de bloguri evanghelice (pe care o actualizez de mai bine de un an în fiecare săptămînă) şi lista cu 1.000 de site-uri evanghelice (pe care o tot actualizez de 2 ani)? Cum mai am timp să cultiv relaţii cu atîţia oameni (şi instituţii) din spaţiul evanghelic?

8. O altă cauză a ineficienţei de tip evanghelic în societatea românească are de a face tocmai cu acest aspect al gîndirii ideologice, la care mă refer în repetate rînduri, întrucît ŞTIU cît rău a cauzat şi cauzează mediului evanghelic (şi societăţii româneşti) şi INTUIESC că mulţi ani situaţia nu se va schimba în bine. Deşi activitatea unor bloggeri evanghelice precum Dănuţ Mănăstireanu, Laurenţiu Balcan, Emi Pavel, Emanuel Conţac, Vasile Tomoiagă, Dan Surducan, ca să numesc doar pe cîţiva, este evident utilă, consistentă, motivatoare.

Discuţia de pe Messenger pe care am prezentat-o nu are evidente accente ideologice, însă am putut recunoaşte o fază incipientă a ei atunci cînd preopinentul meu a introdus în discuţie un parametru care nu era necesar:

“bafta cu emisiunea!! in care te asculta 2-3 persoane…”

– Dacă în mintea lui a apărut ideea de concurenţă, atunci e o fază incipientă de gîndire ideologică. Însă nu era cazul să apară ideea de concurenţă, din mai multe motive.

– Dacă în mintea lui a apărut reflexul de a mă jigni, atunci ar putea fi vorba de ce spunea într-un film personajul central, un scriitor consacrat: “e vorba de aroganţa complexatului”. Sper să nu fie cazul.

Dar o altă cauză a superficialităţii evanghelicilor români este, într-adevăr, complexele pe care le avem, subiect care merită atenţie şi cel puţin 20-30 de episoade.

– Dacă în mintea lui a apărut reflexul de apărare, atunci am fost jignit în mod inutil, aşa cum mi se întîmplă de multe ori, după legea pe care am pus-o în versuri acum cîţiva ani:

Animalul dă din copită
Nu că vrea ci că i-e frică.

Da, trebuie să recunoaştem, sîntem de prea multe ori în defensivă, vrem de fiecare dată să ne explicăm (să arătăm că sîntem politicoşi, cum fac unii cu mine pe Messenger, dar îmi mănîncă astfel din timp şi energie), şi prea puţin în ofensivă – mă refer la o atitudine sănătoasă de viaţă, nu la triumfalism, festivism, activism, fudulie.

Relaţiile comunităţilor evanghelice cu societatea românească nu sînt deloc normale, naturale, cordiale sau polemice în sens benefic. Comunităţile evanghelice trebuie să înveţe manierele sociale, să exerseze reflexele dialogale în spaţiul public şi să înţeleagă semnele vremurilor, pentru a aplica Scriptura în mod coerent, consistent şi consecvent.

Cum să ajungem pe un astfel de palier de prezenţă publică dacă nici măcar doi oameni nu reuşim să dialogăm la nivelul simplu de întrebare-răspuns? (A nu se înţelege neapărat că ar trebui să oferim răspunsuri la toate întrebările care ni se pun. Dialogul înseamnă mult mai mult decît un şir de întrebări şi răspunsuri.)

Zilele trecute am avut parte de un astfel de episod neplăcut pe care l-am presimţit.

Cineva a rugat pe altcineva, venit în vizită în ţară, să mă contacteze pentru nişte cărţi. Ei bine, de ce m-am temut nu am scăpat, a trebuit să mă duc pînă la Universitatea Emanuel (lîngă care locuiesc) pentru a duce cărţile.

Radio Emanuel (Arad) nu are de a face cu Universitatea Emanuel (Oradea).

Eu sînt bine cunoscut ca un oponent al sistemului emanuelist (mă refer la cîţiva pastori-profesori, susţinuţi de diferite categorii clientelare), pe care îl consider responsabil de perpetuarea unei gîndiri şi practici ideologice, de deteriorarea standardelor academice şi de instituirea unei mediocraţii în defavoarea excelenţei şi a meritocraţiei. Subliniez că accentul reproşului meu nu cade în primul rînd pe chestiuni de ordin academic, ci pe chestiuni de ordin moral. Practicile emanueliste sînt deseori sub limita minimă a decenţei creştine.

Avînd în vedere diferitele demersuri ale emanueliştilor de a mă discredita în spaţiul public, este de la sine înţeles că nu am nici un chef să calc vreun prag al acestei instituţii şi nu am de ce să-mi doresc să mă întîlnesc cu vreo persoană sus-pusă de pe-acolo ACOLO.

Ei bine, cum am amintit deja, nu am scăpat de un astfel de moment penibil, cînd cineva m-a întîmpinat cu, nu, nu cu “La mulţi ani!” (prima oară am scris: “La muţi ani!”) sau vreun cuvînt de revedere, nu, ci cu întrebarea “Ce cauţi prin şcoală?”.

Mai tîrziu, în tramvai, mă gîndeam că nu am avut inspiraţia de moment să spun: “Am pus o bombă.”

Am rînjit, cumva, inoportun, şi am spus: Nu fac nimic în şcoală. Nu am venit la şcoală.

A venit continuarea profesorului-pastor (tot mai penibilă): “Păi eu ştiu că asta e instituţie de învăţămînt…”

Nu am venit la şcoală, X-escu m-a rugat să aduc nişte cărţi – am dat explicaţii (tot timpul trebuie să dai explicaţii emanueliştilor, uneori te şi întrebi dacă mai şi apucă să gîndească ei înşişi, cu mintea lor proprie, obosită de atîtea întrebări pe care le pun şi răspunsuri pe care le ascultă, cu suspiciune, desigur) şi am căutat să plec cît mai repede şi să imortalizez cît mai bine momentul ca nu cumva altădată să mă mai las (con)dus în… şpiţ.

Totuşi, dincolo de penibilul sau dizgraţiosul momentului, încerc să ridic discuţia la un nivel ceva mai neutru: Poate că şi omul respectiv s-a fîstîcit cînd m-a văzut acolo… (tuturor ni se mai întîmplă şi să spunem cuvinte nepotrivite în momente nepotrivite) Poate că şi eu am fost prea obosit, stresat… (de acolo am mers la prima întîlnire a unui posibil viitor cenaclu la Biblioteca Judeţeană) Poate că e bine să gîndim şi cu… poate… Poate că astfel mai scăpăm de suspiciune…

Pentru că, da, suspiciunea e deseori la ea acasă în mediul evanghelic… Nu mai dau exemple acum…

“Presupoziţiile sînt termitele relaţiilor” – tot dau acest citat pe liste de discuţii şi în spaţii publice.

De aceea nu avem relaţii bune, că sîntem suspicioşi, că sîntem neinformaţi şi sîntem (con)duşi de clişee şi prejudecăţi.

De aceea avem relaţii bune, că ne informăm, că facem eforturi dialogale, că ne purtăm cu îngăduinţă şi echilibrăm înaltele aşteptări pe care le avem unii de la alţii cu diverse aspecte ale personalităţii şi activităţii noastre care să ne tempereze umanitatea din noi şi să promoveze divinitatea din noi.

9. Nu toţi avem (aceleaşi) responsabilităţi în public.

Consider că trebuie să ne stabilim metodele de acţiune şi reacţiune în public în funcţie de responsabilităţile pe care le avem în public.

Cui i s-a dat mult, i se cere mult. Şi cine este credincios în lucruri mici este credincios şi în lucruri mari.

Desigur, ca şi multe alte citate biblice, şi acestea trebuie preluate în context şi trebuie să li se (de)limiteze semnificaţia legitimă în funcţie de perspectiva axiologic-teologică, nu doar de cea discursiv-conjuncturală.

3 răspunsuri to “O discuţie pe Messenger (cu zgândăriciul Alin Cristea)”

  1. David Says:

    Am si eu o intrebare. Cum ai catalogat faptul ca am scris pe blogul meu stirea despre Emil Boc – preluata de pe cancan – care mai apoi s-a dovedit a fi un ultra fake.

    Sunt pur si simplu curios.

  2. Alin Cristea Says:

    Mi-am propus să scriu un articol despre „penticostalizarea” lui Emil Boc.

    Dar dacă e vorba de preluare, e cu totul altceva decît discuţia pe care am prezentat-o.

    Bătălia moral-spirituală pe care o avem de dat nu e doar la primul nivel al căderii în păcat, ci şi la nivelul al doilea al confruntării cu consecinţele păcatului.

    Sînt atîtea exemple în Biblie care ne arată că păcatul iniţial a fost continuat cu minciună (sau crimă – împăratul David).

    Discuţiile pe Messenger (sau email) pot avea impact de ordin moral-spiritual, dacă sînt cultivate cu responsabilitate.

  3. David Says:

    ;) Spor la scrierea articolului. ;)

    Cat despre discutiile de pe messenger … nu le agreez. le consider nule ;) . Prefer discutiile fata in fata sau un telefon, in cel mai nefericit caz, email (in caz ca se impune comunicare la distanta) .

    Oricum, destul de „fascinanta” discutia voastra … -> ferice de mine ca nu stau pe astfel de programe tip chat.

    In fine, continua sa faci treaba buna ;)

Lasă un răspuns

