Teologie și Terapie (3): Cui să dorim moartea

Avînd în vedere că Dumnezeu nu dorește moartea păcătosului, ci “voiește ca TOȚI oamenii să fie mîntuiți și să vină la cunoștința adevărului” (1 Timotei 2:4), faptul că un pastor baptist din zona Phoenix se roagă pentru moartea lui Barack Obama este cu totul ciudat. Ironia sorții face ca biserica să se numească Faithful Word Baptist Church.

Expresiile pastorului, redate de HotNews, sînt de o remarcabilă inventivitate și conțin exacerbări evidente ale patosului ’homiletic’:

“’Când voi merge la culcare, mă voi ruga ca să moară și să meargă în iad’, a declarat pastorul în fața enoriașilor săi din Faithful Word Baptist Church în Tempe, zona Phoenix. ‘Mă rog ca Obama să se topească ca un melc’ din cauză că e ‘un diavol socialist, un criminal și un asasin de copii’, a adăugat pastorul.

‘Sper ca Dumnezeu să-i dea cancer de creier lui Barack Obama, ca să moară precum Ted Kennedy. Sper ca asta să se întâmple chiar astăzi’, a repetat pastorul într-un interviu pentru FoxNews, afirmând că mesajul său este ‘un război spiritual’.”

Doar cu uimire putem citi că pastorul baptist nu dorește doar moartea ’păcătosului’, ci și să meargă în iad. Nu doar să moară, ci să moară de cancer de creier (!). Nu doar să moară de cancer de creier, ci să moară “chiar astăzi”.

Parcă ar fi vorba de un episod dintr-o comedie pop americană cu o biserică de negri adusă la exaltare de îndemnurile pastorului convins că e într-un ’război spiritual’. Oricum, dacă într-o zi voi vedea un astfel de episod într-un film americănos, n-o să mă mir deloc. Viața bate filmul!

Dincolo de ridicolul situației (care implică nu doar numele pastorului, ci și pe cel al bisericii precum și pe cel al confesiunii), nu e nici foarte ușor dar nici foarte greu să depistăm, pe lîngă un reflex resentimentar, o gîndire terapeutică și NICIDECUM teologică.

Dacă ar trebui să depistăm orientarea politică a diavolului, cu siguranță nu ar fi socialist, ci, luînd aminte la celebrele Scrisori ale lui Zgîndărilă (imaginate de C.S. Lewis), e undeva de centru, pe centru, și, desigur, CONTRA centrului. E cel mai bun cunoscător al Scripturii, e un bun strateg, nu Obama e pionul lui principal, mai degrabă se concentrează asupra pastorilor pentru a-i face să nu mai fie concentrați la a proclama dreptatea și dragostea lui Dumnezeu, ci să se lase prinși în tot felul de activități, care de care mai terapeutice și tot mai puțin teologice.

Dacă ar fi să depistăm motivele pentru care pastorul baptist în discuție e așa revoltat (!), unul pare destul de evident: modul de viață american e amenințat de politica ineditului președinte. Sau, mai puțin spectaculos spus, gîndirea ideologică vrea să distrugă ORICE care nu se aliniază agendei propriei agende – pastorul vrea ceva și vrea ACUM.

Te și miri cum de a rezistat societatea americană pînă acum cu astfel de obsedați. Dezaxați.

Cu această ocazie, mi-am adus aminte de Dietrich Bonhoeffer, care s-a implicat într-un atentat cu bombă împotriva lui Hitler.

Dar ce diferență între cele două situații! Bonhoeffer a hotărît să se implice el într-o acțiune extremă, pastorul de azi îi ațîtă pe alții. Bonhoeffer a considerat că dispariția fizică a lui Hitler ar fi putut genera schimbarea de care omenirea avea nevoie, pastorul de azi dorește nu doar ca Obama să moară, ci să se perpelească în iad.

De ce atîta ură în discursul pastorului de azi? Sau: de unde a apărut atîta ură? Un posibil răspuns are de a face cu gîndirea terapeutică: avem nevoie o problemă, trebuie să găsim o soluție. Care să nu doară prea tare.

Cui să dorim moartea? Nimănui. Asta chiar doare. Asta e Teologie. Sau Viață Creștină. Care aduce alinare nu terapeutic, ci teologic.

Teologia, nu Terapia, ne face să ne gîndim cît de mult valorează sufletul unui om.

Teologia, nu Terapia, ne face să ne rugăm pentru vrăjmașii noștri.

Teologia, nu Terapia, ne face să renunțăm la viață, pentru a o cîștiga.

Diavoli au existat ÎNAINTE de socialism, ba chiar înainte de a exista Curcubeul sau Babelul.

Teologia, nu Terapia, ne aduce aminte de diavoli.

Teologia, nu Terapia, ne aduce aminte că “nu avem de luptat împotriva cărnii și sîngelui, ci împotriva căpeteniilor, împotriva domniilor, împotriva stăpînitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutății care sînt în locurile cerești” (Efeseni 6:11).

Blestemată fie Terapia care subminează Teologia!

Reclame

Un răspuns to “Teologie și Terapie (3): Cui să dorim moartea”

  1. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: