Noul Testament în 60 de zile (8): Vameșii și curvele

Matei 21:23-32

Isus s-a dus la Templu; și, pe cînd învăța noroadul, au venit la El preoții mai de seamă și bătrînii norodului și I-au zis: „Cu ce putere faci Tu lucrurile acestea, și cine Ți-a dat puterea aceasta?” Drept răspuns, Isus le-a zis: „Vă voi pune și Eu o întrebare; și dacă-Mi veți răspunde la ea, vă voi spune și Eu cu ce putere fac aceste lucruri. Botezul lui Ioan de unde venea? Din cer, sau de la oameni? ” Dar ei vorbeau între ei și ziceau: „Dacă vom răspunde: ‘De la oameni’, ne temem de norod, pentru că toți socotesc pe Ioan drept prooroc.” Atunci au răspuns lui Isus: „Nu știm!” Și El, la rîndul Lui, le-a zis: „Nici Eu nu vă voi spune cu ce putere fac aceste lucruri. Ce credeți? Un om avea doi feciori; și s-a dus la cel dintîi, și i-a zis: ‘Fiule, du-te astăzi de lucrează în via mea!’ ‘Nu vreau’, i-a răspuns, și s-a dus. S-a dus și la celălalt, și i-a spus tot așa. Și fiul a răspuns: ‘Mă duc, doamne!’ Și nu s-a dus. Care din amîndoi a făcut voia tatălui său?” „Cel dintîi”, au răspuns ei. Și Isus le-a zis: „Adevărat vă spun că vameșii și curvele merg înaintea voastră în Împărăția lui Dumnezeu. Fiindcă Ioan a venit la voi umblînd în calea neprihănirii, și nu l-ați crezut. Dar vameșii și curvele l-au crezut: și, măcar că ați văzut lucrul acesta, nu v-ați căit în urmă ca să-l credeți.”

„Vameșii erau de obicei localnici, deoarece trebuia să-i cunoască pe oamenii din locurile acelea și obiceiurile lor pentru a evita să fie înșelați. Practicile lor de jecmănire (cf. ceea ce este de fapt o recunoaștere în cuvintele lui Zacheu, Luca 19:8; vezi și starea sugerată de sfatul dat de Ioan Botezătorul, Luca 3:13) au făcut să fie o clasă foarte disprețuită și urîtă, așa încît Domnul Isus S-a putut referi la ei ca simbolizînd o atitudine egoistă (Mat. 5:46). Pentru evreii stricți, însă, această atitudine firească de ură era amplificată și alterată de considerațiile religioase potrivit cărora telenos [colectorii de impozite pentru romani] erau considerați necurați din punct de vedere ceremonial, datorită contactului lor neîncetat cu ne-evreii și datorită necesității ca ei să lucreze în sabat. Această necurăție, cît și învățătura dată de rabini elevilor lor că nu le este permis să mănînce împreună cu asemenea persoane, explică atitudinea indicată de expresiile vameșii și păcătoșii (Mat. 9:10 ș.urm.; 11:19; Marcu 2:15 ș.urm.; Luca 5:30; 7;34; 15:1) și vameșii și curvele (Mat. 21:31), și întrebările din Mat. 9:10 ș.urm.; 11:19; Marcu 2:15 ș.urm.; Luca 5:29 ș.urm (cf. SB, 1, p. 498 ș.urm.) și indică intenția poruncii din Mat. 18:17.”

Dicționar Biblic – Redactor principal: J.D. Douglas, Editura Cartea Creștină, Oradea, 1995, 1345 pag.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: