Iarna fierbinte (1) – 11.11

Cu 2 luni în urmă, în 10 și 11 septembrie, Ted Doru Pope a afișat 2 postări:

Se anunţă o iarnă fierbinte!
Se anunţă o iarnă fierbinte, partea a 2-a şi ultima

În 12 septembrie, la sfîrșitul postării Totale (5) anunțam un important fenomen astronomic evanghelic, care începe peste 2 luni, în 11.11.

Azi e 11.11.

Am amînat răspunsurile pentru Ted Doru Pope 2 luni, conform provocării pe mi-a făcut-o un amic pe Messenger: Abi și turcu’ (3)

Prin postări care vor implica mai multe nume din blogosfera evanghelică urmăresc 3 aspecte:

1. Clarificări

În mai multe rînduri, am evitat să insist asupra unor clarificări despre persoana și activitatea mea, ca să pot dedica timpul, energia și alte resurse proiectelor în derulare și inițierii altora.

Cuvintele ignobile cu care am fost jignit în public în repetate rînduri trebuie însă evaluate și re-evaluate. Uneori am făcut-o la momentul respectiv, acum încerc să adun mai mult material în cadrul acestei rubrici.

Poziția vizibilă pe care o dețin în blogosfera evanghelică îmi oferă posibilitatea de a aborda anumite chestiuni pe care pastorii, de exemplu, nu își pot permite să le abordeze, întrucît consecințele asupra activității lor publice ar putea fi de neevitat.

Nu intenționez să renunț la stilul direct, dur uneori. Dimpotrivă, am de gînd să fiu mai aspru, avînd în vedere nu puținele derapaje informaționale și comportamentale din blogosfera evanghelică.

2. Re-evaluări

Iarna fierbinte este un fenomen produs de re-sentimente. (Re)sentimentele trebuie însă re-evaluate. Vast program!

Mai ușor e, totuși, să facem re-evaluări ale afirmațiilor și atitudinilor. Din mai multe motive, sînt interesat să contribui la astfel de re-evaluări.

Sînt momente oportune în viață cînd avem ocazia să facem re-evaluări. Acum vom avea o astfel de ocazie.

Există, în literatura biblică, astfel de momente de re-evaluare, unele celebre: David confruntat, psiho-narativ, de către Natan, Balaam re-direcționat verbal de către măgărița călărită și bătută, Petru înștiințat de cucurigu.

Doamne, dă-ne fiecăruia un cucurigu….

Mai bine pe ape, la Tine în brațe…

3. Identificări

Dacă primul punct implică chestiuni de ordin afectiv, iar al doilea punct chestiuni de ordin volitiv, punctul al treilea implică chestiuni de ordin intelectual.

Dacă, în cazul primului aspect, pare că e vorba de opțiune, iar în cazul celui de-al doilea aspect, pare că e vorba de atitudine, în cazul celui de-al treilea aspect e vorba, fără îndoială, de exercițiu rațional.

Trebuie să identificăm și să re-identificăm deficiențele de exprimare propozițională și de comunicare umană care se manifestă cu regularitate în blogosfera evanghelică.

Dacă la un anumit nivel mediu cam oricine își poate da cu părerea asupra unor astfel de deficiențe, pentru o perspectivă de ansamblu e nevoie de monitorizare, clasificare a datelor, analiză critică, concepte de specialitate, sinteză și comunicare către public într-un mod inteligibil.

Acest al treilea punct mă interesează mult mai mult. La nivelul (re)sentimentelor și al re-evaluărilor, bătălia poate fi pierdută ușor. Diverși factori perturbatori sau catalizatori pot îmbunătăți sau înrăutăți re-urile în discuție. În cele din urmă, sînt opțiuni și decizii personale.

În cazul analizei, dacă aceasta este competentă, și mă refer în primul rînd la criteriile și parametrii folosiți, precum și la datele suficiente pe care le oferă pentru ca beneficiarii analizei să poată urmări și verifica (procesul și) rezultatele analizei, mediul evanghelic poate cîștiga din această analiză pe coordonata viitorului. Miza devine mult mai mare la nivelul palierului social-evanghelic.

După cum se știe prea bine, apetența evanghelicilor români pentru dezbatere este redusă (în schimb există apetență pentru chibițare și bîrfă, însoțite uneori de aroganță și incultură), iar analize nu prea se fac.

Ca unul care am depus eforturi în acest sens, vezi Anul confesional 2007 și Anul confesional 2008, dar și alte articole precum Cum se scrie Istoria baptiştilor în România mă simt responsabil de acest al treilea aspect (mai mult decît de primele două).

Doar aici devine miza mare ȘI pentru preopinenții mei sau, în alte cazuri, simpli comentatori de ocazie care îngroașă numărul victimelor colaterale ale deloc facilului flux blogo-evanghelic.

Dacă vor înțelege că modul în care evanghelicii se re-prezintă în spațiul public virtual e important pentru relația mediului evanghelic cu societatea românească (cred mai puțin în legăturile de tip direct și mai mult în ceea ce numesc teoria spațiilor intermediare, conform căreia informația ajunge din punctul A în punctul B nu direct, ci printr-o spirală ascendentă, cu ajutorul căreia informația dobîndește capital în plus), vor fi, poate, mai atenți cu modul în care sînt parte din ceea ce numim, cu atîta superficialitate uneori, blogosfera evanghelică.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: