Guest Post Teofil Stanciu: Ionatan Piroșca – Povara vocației

În ciuda sănătății șubrede, Ionatan Piroșca este cel mai vital și mai vizibil poet evanghelic contemporan. A publicat până acum 7 titluri: Cu fața la cruce (Mediaș, Ed. Samuel, 1994), Tabla înmulțirii cu cerul (Brăila, Ed. Mesaj, 1998), Poema iubirii (Cluj-Napoca, Ed. Risoprint, 2001), Liniștea dintre două tăceri (Cluj-Napoca, Ed. Risoprint, 2004), Ferestrele Împărăției (Oradea, Ed. Hypogrammos, 2006), Iertare pentru ghimpi (Făgăraș, Ed. Agape, 2007) și eseul teologic Sabia Domnului şi a lui Ghedeon sau Subordonarea suverană (Cluj-Napoca, Ed. Risoprint, 1999).

În loc să vorbesc despre cărțile sale, am optat să zic două cuvinte despre omul care le-a scris. Simțind cu acuitate povara propriei vocații, Ionatan se străduiește să și-o asume cu credincioșie. Mediul confesional nu îi e întotdeauna favorabil, dar nici el nu e dintre cei care să renunțe ușor. Felul în care a reușit să lupte cu numeroasele probleme de sănătate (grave) stă mărturie pentru perseverența lui.

Una dintre marile calități ale lui Ionatan este lipsa invidiei de breaslă. În loc să-și scrie cărțile de unul singur și să se bucure de succesul lor mai mare sau mai mic, a preferat să deschidă – în 2001 – un cenaclu online și să sprijine afirmarea unor tineri care îndrăzneau să-și încerce și ei priceperea și norocul literar. Cuvinte la schimb este concretizarea unei idei pe care Ionatan a adus-o în existență cu ajutorul lui Dan Surducan.

Ceea ce m-a impresionat de la început – adică de la primele noastre întâlniri mediate de Cătălin Lata – a fost disponibilitatea lui Ionatan Piroșca de a rosti cuvintele lui Alecsandri: „E unul care cântă mai dulce decât mine?/ Cu-atât mai bine ţării, şi lui cu-atât mai bine./ Apuce înainte ş-ajungă cât de sus./ La răsăritu-i falnic se-nchină-al meu apus.”

Unii dintre cei care citiți aceste rânduri știți prea bine că am avut conflicte destul de ascuțite cu Ionatan. Probabil că vă mănâncă limba să-mi amintiți și să-mi spuneți că am dat-o pe politică și pe panegirice. Poate că vă întrebați ce îmi iese la „afacerea” asta.

Nu evit nici acest aspect conflictual, dar precizez că niciodată nu am putut să-l suspectez pe Ionatan, în divergențele și disputele noastre de invidie sau de orgoliu, ci, eventul, de exces de zel, de prea multă pasiune pusă în slujba unei cauze în care crede. Hotărârea (care uneori a căpătat aproape aspect de ferocitate) cu care apăra Cuvinte la schimb chiar de adversari potențiali se datora, cred eu, dorinței de a nu lăsa pe cineva să deturneze grupul de la scopurile lui inițiale.

Prin acest grup s-au realizat lucruri semnificative, chiar dacă fără foarte mare impact mediatic. Cele două seminarii poetice desfășurate la Cluj au prilejuit admirabile întâlniri (ca să parafrazez titlul unui cărți). Cele mai notabile prezențe internaționale au fost Jeanne Murray Walker și Luci Shaw, cea din urmă fiind o importantă poetă americană creștină contemporană, prezentă în numeroase antologii și bibliografii de gen. Dar nici seminariile susținute de Ligia Beltechi, Rodica Bogdan, Daniel Fărcaș sau Liviu Mocan n-au fost deloc de lepădat. Ba dimpotrivă, au introdus și o necesară componentă teoretică în practica lirică a membrilor ClaS. Rezultatul palpabil al acestor întâlniri au fost cele 2 volume colective de poezie în care au apărut vreo 20 de nume noi în peizajul liric evanghelic.

Efectele grupului asupra celor care au participat pe viu sau electronic la dialoguri sunt greu de evaluat. E o certitudine însă că multora le-a prins bine să primească feedback (apreciativ sau critic), să se facă vulnerabili, să vadă oamenii care scriu mai bine, să fie „disecați” pe masa criticii etc.

Părerea mea e că ar fi fost loc și de mai bine, că discuțiile puteau să ajungă – mă refer la grupul online – la alt nivel, dar este (după câte știu) prima tentativă de acest soi pentru mediul evanghelic românesc. Din nefericire, impactul și ecoul acestui atelier de scriitură a fost unul restrâns, cu rezultate nu neapărat foarte spectaculoase asupra mediului confesional. Bisericile evanghelice au rămas încă tributare versificațiilor facile și predicuțelor rimate pe care – constat oarecum surprins – tinerii par să le îmbrățișeze iar cu entuziasm.

Ionatan a reușit pentru o mână de tineri cu oarece talent și înclinații artistice să propună – prin intermediul grupului înființat și al exemplului personal – un nou tip de poezie, mai aproape de marea cultură ce se revendică de la un filon creștin (Vasile Voiculescu sau Ioan Alexandru) decât de subcultura din care a emulat.

Zilele acestea, consemnăm recidiva lui Ionatan. Tocmai ieșiră sub tipar două volume: unul de poezie (Trecerea prin icoană – poeme de dragoste) și unul de proză poetică (Îngerul cel mai scurt către mâine și alte povestiri). Degustătorii lui Piroșca știu cam la ce să se aștepte. Totuși, chiar și ei s-ar putea să aibă parte de oleacă de surpriză.

Poeziile din Trecerea prin icoană nu dau frâu liber sentimentelor, nu emoționează, ci exprimă de o manieră austeră trăirea iubirii. Asemeni icoanelor care nu înfățișează chipuri reale, ci transfigurate, esențializate. Prozele din Îngerul cel mai scurt… sunt mai degrabă divagații lirice. Toate se constituie, în ultimă instanță, ca meditații inevitabil religioase asupra existenței. Fiindcă autorul scrie cu sine, cu ceea ce este pe dinăuntru – un creștin trăitor.

Ionatan nu se dezminte: este în primul rând poet. Este cel mai poet dintre câți am cunoscut, dacă mi se permite această licență. E vocația lui asumată fără echivoc, e datoria pe care și-o îndeplinește cu sfințenie.

Ionatan Piroşca, cu Alin Cristea şi Cătălin Lata – 4 iunie 2008

2 răspunsuri to “Guest Post Teofil Stanciu: Ionatan Piroșca – Povara vocației”

  1. La moartea unui poet – despre Ionatan Piroșca « Cu drezina Says:

    […] Am mai scris despre asta, însă nu mă feresc să insist: Ionatan Piroșca este unul dintre creștinii care și-au trăit vocația cu dârzenie. A plătit în multe feluri pentru asta, a avut multe de îndurat, însă consider că s-a descurcat admirabil. […]

  2. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: