Despre raportul dintre aspectul confesional și cel de manifestare

Iată o secvență de discuție pe blogul pastorului penticostal Cristian Ionescu:

Alin Cristea:

Domnule pastor Cristian Ionescu,

Însuși Iosif Țon se definește a fi: baptist carismatic.

http://www.strajeri.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=94:de-ce-sunt-carismatic&catid=40:rezumat&Itemid=64

Iată că un semn de întrebare v-a scutit de acuzația de… minciună. :)

Vorbind doar de palierul normal de comunicare…

Dar, dacă ne integrăm discursul în fenomenul amplu care are loc în aceste zile (și care are MULTE aspecte), atunci chestiunea pe care o ridicați dvs. este importantă:

Ce este, în cele din urmă, Iosif Țon?

Din punct de vedere confesional…

Din punct de vedere al modului în care dorește să se manifeste, declarația sa ne anunță că este carismatic.

Carismatici au și… catolicii.

La fel cum evanghelici au și… anglicanii.

John Sttot nu e anglican evanghelic?

Așadar, una dintre chestiunile de distincție este aceasta: raportul dintre aspectul confesional și cel de manifestare.

Paul Negruț se vede că ar dori să exagereze carismatismul lui Iosif Țon pînă și în aspectul CONFESIONAL. :)

Într-una dintre cele două mahalale ale blogosferei evanghelice românești, cineva scria:

“Chiar ne consideră alde Cruceru, Vereş şi Negruţ o turmă de (…) cărora trebuie să li se spună la tot pasul ce e bine şi ce nu?

Valurile pe care le-au făcut ei au atras atenţia asupra lui Ţon mai mult decît ar fi făcut-o el dacă (…)”

Shifu:

Alin Cristea a adus in discutie un aspect interesant: confesiunea si manifestarea. Iosif Ton spune ca este baptist (din punctul de vedere al confesiunii) carismatic (din punctul de vedere al manifestarii). Dupa parerea mea, Iosif Ton este penticostal (din punctul de vedere al confesiunii, de vreme ce crede in botezul cu Duhul Sfant ca avand loc dupa convertire), insa carismatic nu prea pare a fi (nu l-am vazut a se manifesta nici macar precum predicatorii Strajerilor)… Dupa parerea mea, Iosif Ton incearca sa mute notiunea de carismatism din zona manifestarii in domeniul confesiunii. Daca asa stau lucrurile, atunci – din nou spun – e cam penticostal. Hai sa nu supar pe nimeni: cu ochelarii pe care-i port, eu asa-l vad…

Alin Cristea:

Cam ciudată varianta asta personală de a defini confesiunea cuiva: “După părerea mea, Iosif Țon este…”

Cum se stabilește confesiunea unui om rămîne o chestiune cu diverse aspecte:

1. La recensămînt, oamenii DECLARĂ ce sînt: ortodocși, catolici, baptiști, penticostali. Chiar dacă unii nu sînt membri în vreo biserică (baptistă, penticostală). Își declară CREDINȚA.

2. MEMBRALITATEA – Bisericile neoprotestante consideră importantă doctrina eclesiologică a bisericii locale – adică un creștin nu poate funcționa ÎN AFARA unei biserici locale. Apartenența CONFESIONALĂ se legitimează prin apartenența la o biserică locală – aceasta formă de asociere confesională declară că respectivul este membru al acelei biserici.

3. În cadrul confesiunii din care face parte, neoprotestantul se MANIFESTĂ într-un fel care îi face pe alții să îl așeze undeva pe o paletă largă a manifestărilor de tip evanghelic: baptist cu afinități penticostale sau, mai exact, carismatice; creștin după Evanghelie care agreează învățătura lui Iosif Țon pînă la un punct; penticostal cu bune relații cu baptiștii; evanghelic (fie baptist, fie penticostal) care acordă atenție tradiției protestante; creștin (de tip neoprotestant) fără etichetă denominațională care se manifestă mai mult sau mai puțin carismatic; liberali de tot felul ș.am. d.

Nu este adevărat că “Iosif Ton incearca sa mute notiunea de carismatism din zona manifestarii in domeniul confesiunii” – asta încearcă să facă Paul Negruț, conform intereselor pe care le are în acest context creat de Mișcarea Străjerii, adică să decreteze “lepădarea” lui Iosif Țon de baptism, ceea ce încă nu a avut loc în mod… oficial. :)

Expresia pe care am citat-o este neclară – comentatorul Shifu poate a vrut să spună că Iosif Țon consideră că ar trebui să se manifeste carismatismul și la penticostali și la baptiști.

Atunci e vorba de INTEGRAREA noțiunii de carismatism (atenție!, că nu toți înțelegem același lucru cînd folosim conceptul) în cadrul asumării confesionale a credinței creștine.

Aspectul (interesant) referitor – distincția între etichetarea confesională și timbrul sonorității manifestării – l-am sesizat și eu, dar chestiunea am auzit-o formulată pentru prima oară de un pastor penticostal.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: