Comentariu despre contextul Mișcării Străjerilor

Am scris următorul comentariu pe blogul lui Dionis Bodiu:

Indiferent de cum se abordează chestiunea Mișcării Străjerilor, un lucru rămîne de clarificat:

CUM se face teologie?

Cu gugăluri și youtuburi?

TOATĂ opoziția / ironia față de Mișcarea Străjerii s-a bazat pe înregistrări video de pe Internet, folosite în mod agresiv-ideologic de către Marius Cruceru și cîțiva tineri din sfera lui de influență.

Dacă Mișcarea Străjerilor ar fi avut loc în 1990, cum s-ar fi discutat TEOLOGIC despre această mișcare, FĂRĂ gugăluri și youtuburi?

TEOLOGIA se face cu cuvinte, cu IDEI.

Ce a avut loc în aceste săptămîni a fost o evidentă RENUNȚARE la teologie, în schimb au fost promovate agresiunea ideologică, re-prezentarea trecutului (concept fundamental în studiile postmoderne), ironia și strîngerea „satului global”, prin intermediul unui „șaman”, în jurul IMAGINII.

Nu în jurul IDEII.

Nu o dată Marius Cruceru a observat cum oamenii au ajuns să se „informeze” de pe YouTube.

Dar poate YouTube să ofere informații suficiente despre pastorul Marius Cruceru? Despre decanul Marius Cruceru, despre pseudolutenistul Marius Cruceru, despre tatăl Marius Cruceru?

Nu cred deloc că Marius Cruceru ar dori să fie evaluat prin re-prezentarea sa cu ajutorul unui puzzle de imagini de pe YouTube.

Așa stînd lucrurile, nu am fost interesat să urmăresc Youtuburile vîrîte sub nasul nostru.

Nu urmăresc orice mi se vîră sub nas.

Am fost interesat să adun informații care, puse în legătură unele cu altele, să ducă la CUNOAȘTERE.

Contextul Mișcării Străjerilor nu mi-a oferit pînă acum o bună cunoaștere a mișcării, dar mi-a oferit o bună cunoaștere a unora care s-au exprimat, cu mai mult sau mai puțin patos, pe Internet. Pot spune că, în cele din urmă, am avut ocazia să cunosc mai bine natura umană și ceva din etosul ghetoului confesional evanghelic.

Nu există cărți despre Mișcarea Străjerilor. Această mișcare ACUM are loc, așadar va trece ceva timp pînă va fi analizată cît de cît.

Nu am cunoștință de interviuri în reviste, pe Internet sau video cu liderii Mișcării Străjerilor.

Nu am cunoștință de nici o inițiativă de dezbatere a chestiunii. Știu doar că Radu Gheorghiță și Vasile Taloș au amintit în treacăt că ar trebui să existe o astfel de dezbatere.

În cele din urmă, contextul Mișcării Străjerilor este un turnesol care arată aciditatea mediului evanghelic din România.

Contextul Mișcării Străjerilor a arătat cît de nepregătite sînt școlile teologice (Oradea, București) de a aborda TEOLOGIC astfel de fenomene care, aproape sigur, se vor înmulți în viitor, avînd în vedere mai ales slaba pregătire a bisericilor pentru dezbateri teologice.

În schimb, atitudinea mahărilor emanueliști a devenit tot mai agresivă, acționînd cel puțin pe 3 planuri: 1) planul mediatic, cu „șamanul” Marius Cruceru practicînd jocul public de inducere în eroare a cititorilor de pe Internet; 2) acțiunea la nivelul Uniunii Baptiste, inițiată de „șeful tribului” Paul Negruț printr-un comunicat pe Internet; 3) acțiunea grupului de interese emanuelist în cadrul comunităților locale, inpirînd teamă în rîndul enoriașilor, dar și scîrbă.

Contextul Mișcării Străjerilor a arătat, dacă mai era nevoie, importanța Internetului în polemicile ideologice. Ar mai fi existat o decizie a Uniunii Baptiste referitoare la Iosif Țon FĂRĂ manevrele lui Marius Cruceru (și Paul Negruț) pe Internet? – iată o întrebare cu care ne vom duce la culcare multe zile de acum înainte.

Un răspuns to “Comentariu despre contextul Mișcării Străjerilor”

  1. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: