Argumentele lui Vasile Filat: Se pare că…

Pe blogul său intitulat Moldova Creștină – Realitatea din perspectiva Bibliei, Vasile Filat scrie următoarele:

„Ce legătură este între parada gay din Japonia şi nenorocirile venite peste ei?

Există o legătură directă. În capitolul 18 din cartea Levitic Dumnezeu trece în revistă perversiunile sexuale pe care le practicau popoarele păgâne şi pe care le-a interzis categoric poporului Său. Printre aceste perversiuni este trecută şi homosexualitatea…”

„Acum însă se pare că prin aceste mari nenorociri trimise de la Dumnezeu, Japonia a început să verse (vomite) în sens direct pe locuitorii ei. Exact la această expresie din Biblie (ţara va vărsa pe locuitori din gura ei) m-am gândit când priveam efectul groaznic al apelor venit de ţunami şi la exploziile de la staţia nucleară. Cum vor mai putea aceşti oameni să trăiască în ţara lor?”

Articolul lui Vasile Filat este, din păcate, un exemplu clasic de reducționism practicat de pocăiți, care sînt deseori mult mai interesați să aibă dreptate prin agresivitate decît să prezinte adevărul prin construirea unui discurs public realizat cu ajutorul unor argumente.

Chiar și pornind de la premiza că Vasile Filat ar fi intuit o anumită legătură directă (!) între activismul gay din Japonia și calamitățile din ultimele zile, nu se poate trece cu vederea superficialitatea cu care își prezintă opinia.

În primul rînd, să reținem că Vasile Filat nu se prezintă, ca altădată prorocii, spunînd: Așa vorbește Domnul. Nu am observat nici o pretenție din partea lui Vasile Filat că ar prezenta vreun mesaj din partea lui Dumnezeu pentru japonezi, moldoveni sau cititorii săi din România.

Lucrul acesta ne face ca, pe de o parte, să îl respectăm pe Vasile Filat că (încă) nu a folosit acest pretext al evenimentelor pentru a lansa ample explicații apocaliptice (cum alții au făcut-o în alte ocazii tragice). Pe de altă parte, ne scade respectul pentru Vasile Filat tocmai pentru că nu își respectă cititorii. Dacă i-ar fi respectat, și-ar fi redactat cu mult mai mare atenție articolul.

Am fost pur și simplu uimit de această „explicațiune” filatiană: „Se pare că…” O astfel de expresie poate avea semnificație într-un discurs organizat cu atenție, dar nu e cazul lui Vasile Filat. A fi rezervat în astfel de situații poate deveni o virtute.

Ce să mai spun de formula categorică conform căreia EXISTĂ O LEGĂTURĂ DIRECTĂ….

Nu am observat nici un argument pentru ca cititorii să înțeleagă DE CE e așa de sigur Vasile Filat că e o legătură directă…

Același Vasile Filat scrie:

„Un prezentator de la PublikaTV a spus că şi în Moldova acum s-au pornit “ţunami” în legătură cu legea anti-discriminare pe criteriu de orientare sexuală. Pentru că mă rog continuu să ne ferească Dumnezeu de consecinţele grave pe care le poate aduce ţării noastre această lege, am vrut să ştiu cum stă Japonia la acest capitol. Am făcut o simplă căutare “gay pride parade” şi am găsit că după o pauză de 3 ani de zile, în Tokyo a avut loc a 6-a parada gay în anul 2010.”

Așadar, Vasile Filat a vrut să știe… Este o astfel de motivație suficientă pentru ceea ce a urmat?

Punctul de plecare al lui Vasile Filat nu a fost Japonia, ci… Republica Moldova. Mai exact: legea anti-discriminare pe criteriu de orientare sexuală. Și la o astfel de chestiune complexă, Vasile Filat a făcut doar „o simplă căutare “gay pride parade”…”

Concluzia pe care o sugerează Vasile Filat leagă un eveniment din 2010 de un eveniment din 2011!

Avem și noi, cititorii, o simplă întrebare: De ce „pedeapsa” japonezilor nu ar fi legată de un eveniment din 2011?

Dacă Vasile Filat nu a făcut căutări suficiente? Dacă s-a înșelat în explicațiile sale?

Dar Vasile Filat și-a fixat deja drumul pe care să-și conducă articolul. Dar ar fi trist ca și cititorii să se rătăcească pe drumul lui Vasile Filat…

Cu atît mai mult cu cît autorul articolului folosește Cuvîntul lui Dumnezeu pentru a proiecta o anumită imagine asupra subiectului care îl interesează evident…

Vasile Filat citează din Levitic 18. Amintește că homosexualitatea este menționată printre perversiunile din Levitic 18.

DAR Vasile Filat părăsește textul și contextul pentru a se focaliza DOAR asupra chestiunii homosexualității.

Acest procedeu este unul binecunoscut practicat de numeroși predicatori care folosesc Scriptura în astfel de scopuri ideologic-agresive. Fie că vorbesc despre purtarea bijuteriilor de către femeile creștine, de botezul cu Duhul Sfînt sau de homosexualitate, această categorie de predicatori / scriitori se caracterizează tocmai prin acest procedeu reducționist.

Vasile Filat nu amintește nici o altă perversiune din Levitic 18 (și sînt acolo o droaie menționate…).

Autorul moldovean folosește concluzia din versetele 26-30.

Dar homosexualitatea e menționată în versetul 22.

Ce perversiuni apar între 22 și 26?

Zoofilia.

Iar versetul 25 precizează:

„Țara a fost spurcată prin ele; Eu îi voi pedepsi fărădelegea, și pămîntul va vărsa din gura lui pe locuitorii lui.”

Pluralul „ele” ne obligă să privim la un context mult mai amplu decît cel la care se limitează Vasile Filat. Nu e vorba în Levitic 18 DOAR de homosexualitate sau DOAR de zoofilie.

Cuvîntul care se repetă de peste 20 de ori în acest capitol este „goliciune”, dominînd astfel perspectiva de ansamblu pe care o oferă acest capitol. Abia în versetul 22 și DOAR în versetul 22 apare homosexualitatea.

Cum am spus deja, Vasile Filat recurge la un reducționism pentru a scoate în vedere chestiunea pe care o are în vedere.

Modul în care o face iscă, în mod natural, suspiciune și iritare, întrucît autorul nu prezintă un discurs argumentativ, ci unul retoric.

Și nici nu observă, pentru cititori, cum Dumnezeu își păstrează dreptul de a hotărî timpul scurs între un verdict și aplicarea pedepsei (cîte cazuri de omorîre cu pietre sînt prezentate Biblie, conform regulilor stabilite de Dumnezeu?).

Versetul 29: „Toți cei ce vor face vreuna din aceste spurcăciuni vor fi nimiciți din mijlocul poporului lor.”

Așadar, poate fi vorba de oricare dintre gesturile numeroase menționate în Levitic 18: descoperirea goliciunii rudelor, curvia, homosexualitatea, zoofilia, dar și „să nu dai pe nici unul din copiii tăi ca să fie adus jertfă lui Moloh”.

Prin reducționismul practicat, Vasile Filat ne distrage atenția de la chestiunea sanctității goliciunii spre chestiunea politică a paradei gay, care, ca să vezi, nici nu a avut loc în Japonia timp de 3 ani.

Nu a avut nevoie Vasile Filat decît de „o simplă căutare “gay pride parade”…”

Noi avem însă nevoie de mai multe căutări în Levitic 18 și în alte locuri, ca nu cumva un text să devină… pretext!

Altfel, cine știe, ne vom trezi cu ceva apărători ai drepturilor animalelor că vor folosi cazul zoofiliei din Levitic 18 pentru a denunța abuzurile sexuale ale umanoizilor asupra animalelor sexuate.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: