Darul iertării

Darul iertării – Charles Stanley, Editura Casa Literaturii Creștine, Brașov, 2005, 165 p.

Darul iertării

O persoană care refuză să ierte pierde întotdeauna

Acest slogan ar putea fi pus sub fotografia multor oameni (oare nu e vorba de toţi oamenii?), precum atenţionarea celebră de sub reclamele la ţigări: Tutunul dăunează grav sănătăţii. Prea mulţi oameni prizează nicotina neiertării sau pufăie vîrtos, pe nas şi pe gură, fumurile resentimentelor. Toţi ştim ce intensă poate fi senzaţia traumei afective, însă Charles Stanley se străduieşte să şi demonstreze cît de mare este nevoia de echilibru emoţional în viaţa oricui om.

Autorul cărţii, care are un titlu inspirat, enumeră în prima parte cîteva argumente: neacordarea iertării îi face pe oameni să ducă o viaţă condusă de instincte omeneşti şi nu de precepte divine; spiritul neiertător se răsfrînge şi asupra altor relaţii precum cele familiale, eclesiale sau din diferite contexte sociale; persoanele care resimt intens respingerea din partea cuiva se otrăvesc cu resentimente; lipsa de mediere a conflictului şi diminuarea capacităţii de comunicare sînt interrelaţionate.

Generozitatea iertării depinde de perspectivă

Unul dintre cele mai convingătoare exemple pe care Charley Stanley le are în această carte se referă la un băieţel care avea datoria de a-şi hrăni bunicul ţintuit într-un scaun pe rotile şi care nu îşi putea folosi mîinile. Ajuns adolescent, s-a săturat de această responsabilitate şi i-a spus mamei sale că a răbdat destui ani. Însă atunci a venit momentul să afle de ce bunicul lui era într-o astfel de stare: cu mulţi ani în urmă îşi salvase nepotul dintr-un incendiu, aproape cu preţul vieţii.

“Fără nici un efort conştient din partea lui, atitudinea lui s-a schimbat. Fără alte plîngeri, a luat tava cu mîncarea bunicului şi a intrat în camera acestuia.”

Perspectiva pe care o propune Charles Stanley este perspectiva unui teolog. Imaginea de ansamblu are de a face cu flăcările păcatului din viaţa fiecărui om şi cu recuperarea comuniunii cu Dumnezeu, care oferă a doua şansă. Limbajul însă este accesibil pe parcursul întregii cărţi şi apelează la exemple din Vechiul şi Noul Testament pentru a contura cadrul de referinţă al lui Dumnezeu privitor la păcat, autorul avînd convingerea că pînă nu sîntem confruntaţi cu bunătatea necondiţionată a lui Dumnezeu (şi pînă nu o acceptăm) vom avea mari dificultăţi în a-i ierta pe alţii.

Există întotdeauna mai mult har decît păcat

Un om nu poate merge atît de departe încît să nu mai primească dragostea şi iertarea lui Dumnezeu – aceasta este ideea cheie pe care o are la temelie Darul iertării. Discursul teologic e însoţit de vocaţia pastorală şi de arta consilierii. Pe măsură ce cadrul teologic este consistent construit, autorul mediază mesajul către cititori augmentîndu-l cu întîmplări din viaţa lui şi din vieţile celor pe care i-a consiliat.

Fără acest  cadru teologic, cartea nu ar fi fost decît, precum altele la modă, un ghid Cum să-ţi păstrezi echilibrul afectiv sau Iertarea în 10 paşi. În contextul contemporan al unor astfel de best-seller-uri năstruşnice, poate că unii cititori se vor simţi mai confortabil lecturînd cartea începînd cu capitolul 7, care prezintă zece etape (nu toate neapărat necesare) prin care e posibil să treacă un om în cultivarea unui spirit neiertător.

De la suferinţă la descurajare, de la confuzie la identificarea rădăcinilor resentimentelor, asumarea responsabilităţii şi eliberarea de spiritul neiertător, aceste etape sînt prezentate nu în viziunea unui eseist cu temă dată, ci din experienţa acumulată în cei 30 de ani de consiliere – în care a cunoscut oameni în tot felul de circumstanţe care au fost eliberaţi şi refăcuţi emoţional – şi, cum am amintit deja, din perspectiva graţiei cu care graţiază Dumnezeu.

Exerciţiul iertării contracarează cultivarea unui spirit neiertător

Interpretarea, pe strunele inimii umane, a uimitoarelor compoziţii de clemenţă, munificienţă şi concordie necesită o disciplină a exerciţiului iertării. Capacitatea de a primi şi de a oferi iertarea se cultivă, subminarea clişeelor fiind esenţială în acest proces de “maturizare artistică”. Una dintre cele mai răspîndite prejudecăţi este ideea falsă conform căreia timpul vindecă rănile. “Cred că aceasta este unul dintre clişeele cel mai prost folosite (şi mai dăunătoare) pe care le-am auzit.”, spune categoric autorul, amintind şi cazul unei femei care abia după 30 ani a reuşit, prin acordarea iertării, să se elibereze de trauma emoţională rezultată în urma agresării ei, la vîrsta de 12 ani, de către unchiul ei.

Amărăciunea nu este niciodată constructivă, amărăciunea este întotdeauna distructivă, ne aduce aminte Charles Stanley pe tot parcursul acestei cărţi care, din punct de vedere al stilului, s-ar fi putut intitula Exerciţiul iertării. Cartea este redactată în stilul pedagogic al sfîrşitului de secol XX, cu “Întrebări pentru creşterea personală” la sfîrşitul fiecărui capitol. Adresarea din întreaga carte e directă, tonul personal, exemplele bine alese, iar unele metafore memorabile:

“Un spirit neiertător  este ca un cărbune aprins. Cu cît este ţinut în mînă mai mult şi mai strîns, cu atît mai tare arde pielea. La fel ca un cărbune aprins, şi amărăciunea poate lăsa o cicatrice pe care nici măcar timpul n-o va putea şterge.”

NOTĂ: Recenzia a fost scrisă în 2006 de Alin Cristea. Începînd de mîine, 21 martie 2011, pe blogul România Evanghelică va fi prezentat cîte un citat pe zi din carte, timp de 10 zile.

Reclame

2 răspunsuri to “Darul iertării”

  1. Am primit ceva în dar « Convieţuire Says:

    […] citit azi aici despre o carte – Darul iertării. Vă semnalez şi vouă. Mi-a atras atenţia fragmentul acesta: “Un spirit neiertător este ca un cărbune aprins. Cu […]

  2. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: