Drumul spre iad (12)

“Proporția de pasaje luate din diferiți scriitori biblici (patru pasaje sunt din Matei, două din Luca, două din Petru și câte unul din Pavel, Ioan și Iuda) reflectă proporția materialului din scrierile lor. Faptul că majoritatea pasajelor apar în prima evanghelie a fost rareori recunoscut în deplina sa semnificație, și anume aceea că mare parte a învățăturilor și a avertismentelor cu privire la iad au fost date ucenicilor, și nu păcătoșilor.

Această descoperire, care efundamentală pentru teza acestei cărți, ne plasează direct în mijlocul unei controverse majore. E ironic faptul că credincioșii calviniști, care au crezut și au predicat probabil cu cea mai multă credincioșie doctrina despre iad, probabil vor lepăda acest studiu ca fiind o erezie arminiană sau chiar mai rău (de vreme ce există aici un citat din Oelagius, care nu va fi scuzat dacă apare un altul din Augustin!).

Acele așa-numite “cinci puncte” ale calvinismului – depravarea totală, alegerea necondiționată, ispășirea limitată, harul irezistibil, perseverența, sau, mai potrivit, păstrarea sfinților (de memorat ușor prin inițialele TULIP) – formează un “sistem” integrat. Atacă unul dintre puncte și totul e amenințat. A sugera că credinciosul poate risca să-și piardă locul în cer și să ajungă în iad înseamnă a pune sub semnul întrebării întregul sistem, însemnând să afirmi, totodată, că te poți împotrivi harului, că ispășirea a fost nelimitată în scopul ei, că alegerea e condiționată de credință și că cei total depravați pot răspunde harului premergător.

Cu toate că această carte intenționează să discute sau să cântărească meritele teologiei “calvinsite” și “arminiene”, m-am simțit obligat să indic acele pasaje al căror sens clar și simplu contrazice perspectiva prezentată înainte. Așa stau lucrurile în special atunci când studiem contextul avertismentelor lui Isus. Probabil că eforturile mele vor stmula pe cineva care aderă la această convingere să încerce să ofere o explicație “calvinsită” la întrebarea de ce atât de multe dintre aceste avertismente au fost date întâi ucenicilor și consemnate într-o evanghelie al cărei scop este instruirea generațiilor următoare de urmași ai lui Isus.

E imposibil să eviți problemele teologice atunci când cauți să explici Biblia, dar controversa poate fi sănătoasă dacă ne determină să reexaminăm atât ceea ce spune de fapt Cuvântul, cât și presupozițiile interpretării tradiționale. Nu cred că vreun “sistem” teologic – calvinist sau arminian, augustinian sau pelagian, reformat sau radical – e destul de larg sau de flexibil pentru a conține întreg planul lui Dumnezeu sau pentru a putea explica numeroasele paradoxuri ale Scripturii.” (p. 147-149)

Drumul spre iad – David Pawson, Societatea Biblică din România, Oradea, 2011, 255 p.

Un răspuns to “Drumul spre iad (12)”

  1. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: