S-a pogorît Sfînta Obiectivitate în Mahalaua lui Ionescu

Cristian Ionescu: „Trebuie să admitem că sportul, cinematografia sau arta sunt medii extrem de toxice. Puțini supraviețuiesc spiritual integrarea în aceste domenii de activitate. Este o realitate obiectivă.”

I-aș recomanda penticostalului să vadă Carele de foc.

Măcar de 3 ori…

“Evocarea destinelor a doi ‘cavaleri’ ai atletismului britanic: evreul-englez Harold Abrahams şi scoţianul Eric Liddell, învingători la Olimpiada de la Paris (1924). Filmul caută resursele interioare care au stimulat efortul victoriei: la Abraham, dorinţa de a se sustrage complexelor rasei, iar la ‘scoţianul zburător’, fervoarea religioasă: (‘Cînd alerg, simt că-l bucur pe Dumnezeu!’).” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Și măcar de două ori Ospățul Babettei…

Cînd l-am comentat, cu spectatorii, la Casa de cultură din Copou (Iași), îl văzusem de 3 ori. În sală se afla cineva care îl văzuse de 6 ori…

7 pagini scrie Philip Yancey despre Ospățul Babettei, la începutul celebrei sale cărți Tulburătoarele descoperiri ale harului, ca să concluzioneze:

„…ascultaseră predici despre har aproape în fiecare duminică, iar în restul săptămânii se străduiseră să caute îndurarea lui Dumnezeu prin evlavie și post. Iată că harul a coborât asupra lor prin mijlocirea unui ospăț, ospățul Babettei, o cină de care ai parte o dată în viață, dăruită cu mărinimie unora care nu se făcuseră pe nici o cale vrednici de ea și care n-au avut nici măcar priceperea de a se bucura cu, se cuvine de ea.”

Desigur, viziunea regizorală e mai mult laică.

„La liziera a două culturi, Axel exaltă, într-un amalgam de Bergman şi Renoir, idea artei ca libertate interioară, care se oferă generoasă, fără vanităţi şi gînduri ascunse, numai ca să provoace bucurie…” (Dicţionar universal de filme, 2002)

„Filmul subliniază cu discreţie paralela dintre efortul acestei bucătărese si cel al unui artist care vrea să-şi dea măsura talentului.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)

Dar, ca să vorbesc mai pe românește, să amintesc cum noul val de regizori români a reușit să folosească contextul revoluției din ’89 în filmele lor pentru a se apropia de o epocă a cărei interpretare a adus polemici directe, agresiv-ideologice în ultimii 20 de ani în presa românească și în talk-show-urile de pe sticlă… Prin expresia lor artistică, acești regizori au regizori au reușit să facă pentru memoria colectivă ce nu au reușit alții…

Mai e nevoie să spun ce rol important joacă memoria colectivă în planul lui Dumnezeu? De cînd, prinși cu rugăciuni și cîntări worship, creștinii nu mai trebuie să ia aminte la fețele Răului pe care le întruchipează de-a lungul istoriei – Inchiziția, Holocaustul, Gulagul, Genocidul Armean, Rwanda?

„Principala menire a cinema-ului este să reconstituie şi să investigheze realitatea, nu să facă spectacol din ea.” (Andrei Gorzo)

Moartea domnului Lăzărescu, distins cu peste 40 de premii, deși e de 2 ore şi jumătate, spune povestea unui pensionar de 62 de ani care face o ultimă călătorie la spital. I-a impresionat și pe spectatorii americani și pe cei europeni!

Pe români, nu prea…

Doară ne-am obișnuit să trăim în mediocritate… Ce mare brînză e un astfel de subiect – moartea unui pensionar?

E de neimaginat CUM de Ionescu nu a etichetat și POLITICA drept „mediu extrem de toxic”…

Dar avocații? Nu sînt corupți?

Ca și judecătorii, nu?

Așadar, dacă e să ne luăm după mintea îngustă a lui Ionescu, pocăiții se despiritualizează dacă au de a face cu sportul, cu cinematografia, cu arta…

Și să adăugăm, nu-i așa?, și politica, și jurisprudența, și contabilitatea, și topografia etc.

Dar să nu uităm cumva nici mediul confesional evanghelic…

Mie nici o categorie de oameni nu mi-a făcut atîta rău precum mi-au făcut pastorii…

Cei mincinoși, răi, corupți, se înțelege…

„Mediu extrem de toxic” e și ăsta, nu doar arta sau sportul…

Nu pe sportivi i-a criticat Isus, sau pe artiști…

Ci pe farisei!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: