Plictisit în epoca divertismentului (7)

Plictisit în epoca divertismentului – Richard Winter, Editura Scriptum, Oradea, 2011, 190 p.

“Dincolo de luminile strălucitoare, afaceri și optimismul exterior afișat de cultura noastră, pândesc întrebările chinuitoare pe care mulți oameni ar prefera să le ignore. Probabil că își aduc aminte de o vreme când în idealismul tinereții au ridicat astfel de întrebări, însă n-au găsit niciun răspuns satisfăcător. De ce mă aflu pe această planetă? Cine sunt? Pot cunoaște ceva cu certitudine? Care este scopul vieții? De ce să mă trezesc dimineața? Aceste teme istovitoare tind să devină ucigași ai conversațiilor în cele mai multe situații. E mult mai convenabil să discuți despre sport, sex, relații, muncă și ultima telenovelă, un show de televiziune sau vreun film. Bineînțeles că unele filme pot fi tulburătoare, pentru că în spatele divertismentului pândesc de multe ori “marile întrebări”. Surprinzător de popularul film Matrix (pe care unii tineri l-au văzut de cel puțin cinci ori, dacă nu de șase ori) ne invită să reflectăm cu privire la scopul existenței noastre. Apelează în mod frecvent la simboluri religioase (în cea mai mare parte de factură creștină), iar privitorii sunt confruntați cu întrebarea ultimă: dacă există ceva pentru care merită să mori în această realitate ciudată unde suntem adesea ispitiți să evadăm în fantezie și realitate virtuală. Personajele principale din tulburătorul film American Beauty încearcă să găsească un strop de valoare și frumusețe în viața lor obișnuită. Lester e în căutarea a ceva mai mult. El spune: “Am pierdut ceva… Nu sunt sigur ce… Mă simt atât de sedat.” Soția lui este consumată de căutarea după fericire în grădina impecabilă, în hainele perfecte, mobila, mesele îmbelșugate și fanteziile sexuale. Filmul mult mai puțin cunoscut Run Rola Run începe cu întrebarea naratorului: “Cine suntem? De unde venim? Încotro mergem? Cum știm cu certitudine ceea ce credem că știm? De ce am crede în ceva anume? Întrebări fără număr care așteaptă un răspuns.” În această poveste de iubire, trei fragmente alternative, versiuni postmoderne ale unui singur eveniment, te împing să reflectezi asupra importanței relațiilor și sensului vieții și morții.” (p. 117-118)

Publicitate

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: