Școala de vară (4)

Folosirea conceptului de liberali trebuie făcută în același timp cu conștientizarea faptului că există nuanțe pe care liberalismului le-a căpătat de-a lungul anilor (la fel cum, în cultura religioasă, nu se folosește doar termenul penticostali, ci și cel de neopenticostali / carismatici și cel de neocarismatici / Al treilea val – vezi: Penticostalii și carismaticii).

De exemplu, despre CADI – Centrul de Analiză și Dezvoltare Instituțională citim că este o organizație ce reunește reprezentanții curentului libertarian, clasic liberal și ordoliberal în România.

O astfel de formulă trinitară ne obligă să ținem cont, așadar, de nuanțele liberalismului.

Acum aproape un an semnalam pe România Evanghelică un dosar din Dilema veche cu articole grupate sub interesantul titlu: Moare viața privată pe Internet?

Iată cîteva fragmente dintr-un articol care conține conceptul de care ne ocupăm, în care am subliniat 3 termeni:

„Spinoza spunea: „Încercarea de a stăpîni totul cu ajutorul legii mai mult stîrneşte pornirile rele decît le înlătură“. Blocarea unuia dintre răspunsurile evidente este limpede. Fraza lui Spinoza cere însă din partea noastră un dublu efort: cel al examinării diverselor lecturi ale ei, şi cel al înţelegerii contextului în care ea are sens.

Lecturile? Ele trebuie să dea cumva seamă de ceea ce nu este de stăpînit cu ajutorul legii. Să ne uităm la trei dintre ele: cea liberală, cea libertară şi cea libertariană. Pentru liberal, există o distincţie crucială între sfera publică şi cea privată. Marea problemă a liberalului este să blocheze imixtiunile în sfera privată: fie că vin din partea statului, fie că vin din partea opiniei publice. Libertarul pune, în schimb, accent pe bucuria de a împărţi cu alţii. Mai nou, cu un anglicism strecurat în limbă tot datorită Internetului, se vorbeşte despre sharing. Sfera privată este pentru libertar un obstacol, iar Internetul ocazia de a depăşi obstacolul. Libertarianul se deosebeşte şi de liberal, şi de libertar: libertarianul dizolvă distincţia dintre sfera publică şi sfera privată, dar nu crede în împărţirea fără oprelişti a orice.

Pentru libertarian, sfera publică este o ficţiune deşartă; atunci şi ceea ce este gîndit prin opoziţie cu ea nu mai funcţionează. Nu este de mirare că sfera privată nu funcţionează în condiţiile Internetului. Ce funcţionează şi în ce limite? Proprietatea privată, în măsura în care ea vizează bunurile tangibile. Gîndiţi-vă la casele în care există un singur televizor: el vrea să se uite la fotbal, ea la un film; negocierea este dificilă. Dacă n-ar exista proprietate privată, costurile negocierilor ar exploda după acelaşi tipar în multe locuri. Extindem însă proprietatea privată şi la bunuri intangibile: imagini, idei etc.? M-aş alătura libertarienilor care zic să nu facem acest lucru. Internetul ne arată de ce dificultăţi insolubile se loveşte extinderea cu pricina.”

Scopul Școlii noastre de vară nu este în primul rînd să definească fiecare concept pe care îl întîlnim în lecturile despre liberalism (sau despre altceva). Există destule informații în diverse locuri pe Internet (cum ar fi dicționarele), dar trebuie să facem legătura între diversele informații pe care le găsim.

În primul rînd, Școala de vară are ca scop să submineze aroganța celor care folosesc conceptul liberal cu ignoranță, neatenție și preconcepție – Campionul indiscutabil al acestui grup este, în blogosfera evanghelică, Cristian Ionescu – și să ofere informațiile de bază (necesare pentru o dezbatere minimă) pentru un subiect despre care fiecare alege cît de mult să cerceteze mai departe.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: