Cartea „Cazul Iosif Țon (2010-2011)” – Strategii fatale: Internet, mon amour (2)

1. Decanul: Tehnica asocierii denigratoare

O bună parte din confecționarea Cazului Iosif Țon s-a desfășurat pe Internet. Blogul lui Marius Cruceru a fost cel care s-a transformat în Mahala Evanghelică unde Iosif Țon a fost pus la zid și lovit fără milă de pietre fariseice și bârne lungi care ieșeau din ochii sângerii ale detractorilor săi.

Strategia cruceriană avea deja proceduri bine stabilite încă de acum câțiva ani pe primul său blog (La Pătrățosu): folosirea unor titluri șoc, redactarea unor articole care instigau la “ura de clasă” și, mai ales, găzduirea a sute de comentarii a haitei cititorilor asmuțite să roadă până la os acolo unde masculul alfa a efectuat prima mușcătură.

Marius Cruceru știe bine ce înseamnă o polemică teologică. Dar nu de polemică teologică s-a ocupat el în campania dezgustătoare împotriva lui Iosif Țon pe care a declanșat-o și întreținut-o pe Internet. Decanul Facultății de Teologie de la Universitatea Emanuel nu a apelat la articole și citate din cărți scrise de teologi pentru a arăta în ce constă “ereziile” lui Iosif Țon. El a făcut ceea ce orice blogger începător ar fi putut face: a apelat la înregistrări video de pe YouTube. Cu ajutorul lor Decanul a încropit o mizanscenă în care aria calomniei îl avea ca subiect pe Iosif Țon. Spectacolul oferit chibiților a culminat cu chiuituri peste chiuituri, atât din partea sa, cât și din partea altora.

Procedeul calomniator folosit de Decan a fost, oarecum, simplu: A-B-C.

În mentalul public, trebuia făcută cumva legătura între A – Iosif Țon și C – ceva rău, dezgustător. Marius Cruceru s-a concentrat asupra lui B și C.

B a fost reprezentat de către Străjeri, iar C de către pastorul Chris din Africa de Sud.

Asocierea dintre Iosif Țon (A) și Străjeri (B) i-a prilejuit lui Marius Cruceru prelungirea asocierii lui A, prin B, cu C.

Tactica lui Marius Cruceru nu a fost să indice înregistrări de pe YouTube cu Iosif Țon (A) sau cu Străjerii (B), ci a apelat la înregistrări cu pastorul Chris (C).

17 noiembrie 2010 poate deveni una dintre cele mai negre date din istoria postdecembristă a evanghelicilor români – ziua când Decanul a patentat, la evanghelicii români, tehnica asocierii denigratoare prin folosirea de înregistrări de pe YouTube.

În Mahalaua lui Cristian Ionescu avem un alt exemplu al acestei tehnici, în savuroasa formulă a lui Daniel Chiu (3 decembrie 2011): “Iosif Ţon a tradus şi diseminat cărţi ale teologului John R. Stott, care este evoluţionist, feminist, leftist, ecumenist, anihilaţionist, etc.”

Aici lui Iosif Țon (A) i se impută, prin asociere, o așa-zisă vină (C) a lui John Stott (B).

Desigur, mai rămâne de văzut cine îl crede pe Daniel Chiu… Mai ales acum, la câteva săptămâni de la moartea lui John Stott, când anglicanul (sic!) a fost omagiat în toată lumea ca lider larg recunoscut al evanghelicilor.

2. Eseistul: Tehnica distragerii atenției

Eseiștii de serviciu ai Decanului au fost, în Cazul Iosif Țon, Ionuț-Andrei Purel: “Câteva reflecţii asupra lucrării Duhului Sfânt” (27 noiembrie 2010) și Otniel Vereș: “(Alte) cîteva observaţii referitoare la pseudo-teologia şi ethos-ul mişcărilor de tip carismatic (30 noiembrie 2010).

Ambele articole nu sunt deloc convingătoare în ceea ce privește încercarea de a stabili o legătură între pastorul Chris din Africa de Sud și Mișcarea Ștrăjerilor din România. De fapt, ambii eseiști pleacă de la premisa care le-a fost impusă de Decan: Există o legătură CLARĂ între Străjeri și pastorul Chris.

În încheierea articolului său, Ionuț-Andrei Purel oferă “alte câteva motive” (sic!) pentru care crede că Mișcarea Străjerilor e greșită:

“- antropocentrismul (lipseşte mesajul Cristocentric caracteristic apostolilor)

– egoismul şi aroganţa spirituală (aici se poate afirma, pe drept cuvânt, că în toate confesiunile există aroganţă spirituală; problema este că egoismul şi aroganţa spirituală în cercurile carismatice este legată de însăşi teologia lor, nu de persoane)

– suspendarea raţiunii şi supraestimarea experienţei

– predicarea unei libertăţi a Duhului care de fapt îngrădeşte (darurile Duhului sunt reduse la vindecări şi vorbirea în limbi)

– se întemeiază pe vedere, nu pe credinţă

– se întemeiază pe pasaje neclare sau pe pasaje scoase din context (există în această mişcare o confuzie enormă între Vechiul Legământ şi Noul Legământ)”

Din nefericire, articolele lui Ionuț-Andrei și Otniel Vereș nu sunt altceva decât încercări de a distrage atenția de la chestiunile principale ale Cazului Iosif Țon. Așa-zisele argumente pe care le prezintă cei doi eseiști nu erau necesare pentru cei care oricum erau deja convinși de strategia youtubistă a Decanului și sunt absolut inutile pentru cei care oricum nu au fost convinși de înregistrările pe care Decanul le-a vârât sub nasul lor.

La cea de a patra ediție a Premiilor Thymos pentru bloguri evanghelice, la categoria “Declarația anului”, am acordat premiul (constând în 3 cărți și un CD audio) unui comentariu al lui Ciprian Sturz:

“Dacă generația nouă de teologi e formată din persoane care hălăduiesc prin blogosferă și împart pălmi în dreapta și în stânga, nu văd prea bine viitorul nostru evanghelic.”

Comentariul se referă la faptul că tinerii teologi din jurul Decanului, în loc să scrie articole și să participe la dezbateri publice, au prins dezgustătorul obicei de a frecventa Mahalaua Pătrățosului și a evita, prin comentarii ironice și inconsistente, chestiuni teologice de importanță pentru evanghelicii români.

Postări cu subiect asemănător

Cine este Iosif Țon?
Iosif Țon și Străjerii
Cartea “Cazul Iosif Țon (2010-2011)” – Tolba cu intenții
Cartea “Cazul Iosif Țon (2010-2011)” – prima variantă a manuscrisului
Cartea “Cazul Iosif Țon (2010-2011) – Strategii fatale: Internet, mon amour
Cartea “Cazul Iosif Țon (2010-2011)” – Mateaș Zidarul
Cazul Iosif Țon – Cronologie
Cazul Iosif Țon – Declarații
După Atlanta: Daniel Brânzei versus Iosif Țon
Bă, pocăiților, care sînteți carismatici?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: