Cartea „Cazul Iosif Țon (2010-2011)” – RBA: Tehnica aranjamentului regional

6. RBA: Tehnica aranjamentului regional

RBA (Romanian Baptist Asociation) semnifică Asociația Bisericilor Baptiste Române din SUA și Canada, care cuprinde 48 de  biserici, cu 5.500 de membri. Președintele actual este Daniel Brânzei, secretar general: George Dancea, vicepreședinți: Nelu Cintean (coasta de vest), Teofil Cocian (coasta de est), Ioan Păsui (Canada).

Întâlnirea de la Vancouver a avut loc în 19-22 iunie 2011, la ea participând pastori baptiști de pe coasta de vest. Aceștia și-au exprimat o poziție în speranța că “îl va determina pe fratele Iosif Țon să se gândească mai serios la situația dânsului și ne rugăm ca Dumnezeu să-l ajute să înțeleagă că drumul pe care se află este nebiblic, periculos și un exemplu negativ pentru întreaga frățietate creștină română.”, cum informează Daniel Brânzei, președintele RBA, în articolul “Informații și încercări” afișat pe blogul RBA în 6 iulie 2011.

Informarea lui Daniel Brânzei conține și următoarele:

– “Având în vedere situația creată de noua orientare teologică a fratelui Iosif Țon, de confuzia creată de predicile și afirmațiile dânsului din ultimele șapte luni, propunem tuturor păstorilor și bisericilor din RBA luarea unei poziții comune, prin care să apărăm membrii din bisericile noastre de pericolul alunecărilor doctrinare, în care cu durere, constatăm că trăiește fratele Iosif Țon.”

– “Ne exprimăm îngrijorarea profundă și dezacordul față de învățătura teologică nebiblică și periculoasă pe care fratele Iosif Țon o propovăduiește în ultima vreme și sfătuim toate bisericile să evite orice colaborare cu dânsul până la pocăința dânsului și până la revenirea dânsului la Cuvântul lui Dumnezeu și Mărturisirea noastră de credință.”

Așadar, pastorii baptiști de pe coasta de vest s-au așezat într-o poziție antagonică față de Cazul Iosif Țon.

“Au votat în unanimitate cei prezenți la Vancouver:

1. Nelu Cintean, Sacramento

2. Doru Aninoiu, Sacramento

3. Florin Filip, Vancouver, Canada

4. Aurel Mateescu, Vancouver, Canada

5. Cornel Turcu, Seattle

6. Nelu Brisc, Portland

7. Eusebiu Rus, Portland

8. Ovidiu Rauca, San Francisco

9. Liviu Țiplea, Los Angeles

10. Daniel Brânzai, Los Angeles

Și-au adăugat semnătura la acest document:

11. Radu Shtir, Yorba Linda, Los Angeles

12. Dan Paul, Cleveland

13. Octavian Doboș, Phoenix

14. Petru Matcău, Hollywood, Florida

15. Florin Vancea, Hollywood, Florida, cu observația că ar fi preferat o informare mai clară și mai completă

16. Titus Miheț, Naples, Florida

17.

18. Nelu Pășcut, San Ramon, California

19. Marian Chirla, Miami, Florida

20. Nelu Gug, San Antonio”

Întâlnirea de la Atlanta a avut loc o lună mai târziu, în 21-23 iulie 2011

Conform celor menționate de Daniel Brânzei în 26 iulie pe blogul RBA, comisia pastorală care s-a întâlnit cu Iosif Țon a fost alcătuită din:

Iosif Serac

Viorel Clintoc

Teofil Cocian

Cristi Cocian

Livius Percy

Ionel Păsui

Simion Plăcintă

Sorin Sabou

Dumitru Toderic

La întâlnire au mai participat frații George Hancock Ștefan și Beni Cocar.

Spre deosebire de pastorii de pe coasta de vest, cei de pe coasta de est nu s-au poziționat în mod antagonic față de Iosif Țon, care în duminica care a urmat după întâlnire, 24 iulie, a predicat în Biserica Baptistă Română din Atlanta.

Pastorii de pe coasta de vest și-au exprimat poziția antagonică ÎNAINTE de vreo dezbatere teologică în legătură cu “virajele teologice” ale împricinatului.

Pastorii de pe coasta de est i-au deschis lui Iosif Țon cale liberă către amvoanele baptiștilor române FĂRĂ a prezenta pe Internet vreun raport de natură teologică care să clarifice “ereziile” lui Iosif Țon.

În articolul său din 26 iulie 2011 de pe site-ul RBA, Daniel Brânzei menționează despre Întțlnirea de la Atlanta:

Frații prezenți nu s-au mulțumit să discute doar materialul teologic (40 de pagini) înaintat de fratele Iosif Țon, refuzând și titlul acestuia (Evanghelia Întreagă) care era o jignire din start la lucrarea din bisericile baptiste de până acum, cât și utilitatea lui în această întâlnire. Dacă ar fi acceptat doar o discuție teologică, ei s-ar fi transformat într-o simplă comisie teologică chemată să aprecieze o lucrare de doctorat, ceea ce nu era cazul.”

Paragraful citat conține mai multe neclarități. Se ridică întrebarea: S-au discutat sau nu chestiuni teologice la această întâlnire? Cu siguranță. Dar probabil nu în modul în care Iosif își pregătise materialul.

O “lucrare de doctorat” nu este formată din 40 de pagini. Până și o lucrare de licență pe care absolveții a 3 sau 4 ani de teologie trebuie să o prezinte la sfârșitul studiilor are mai mult de 40 de pagini.

Așadar, formula pe care o folosește Daniel Brânzei este caraghioasă, întrucât exagerează anumite dimensiuni și aspecte la care nu era nevoie să facă referință.

Cu totul îngrijorătoare este atitudinea lui Daniel Brânzei care reiese din această referitoare la rolul discuției teologice. Această atitudine a fost întâlnită la detractorii nominali ai lui Iosif Țon și la comentatorii anonimi pe tot parcursul ultimului an în care s-a derulat Cazul Iosif Țon.

În România, Marius Cruceru a lansat campania împotriva lui Iosif Țon folosindu-se de înregistrări de pe YouTube, dar nu cu Iosif Țon sau cu Străjerii, ci cu pastorul Chris din Africa de Sud. În SUA, detractorii lui Iosif Țon au complicat Cazul Iosif Țon îndreptând atenția asupra istoriei relațiilor lui Iosif Țon din anii 80 cu anumite personaje notorii din rândul baptiștilor români de acolo.

Întâlnirea de la Vancouver și Întâlnirea de la Atlanta nu sunt altceva decât expresii ale tehnicii aranjamentului regional practicat de pastori, în detrimentul exercițiului teologic și a punerii în practică a concluziilor reflecției teologice.

Într-un limbaj brut, grupuscul pastorilor baptiști din SUA nu pare a fi interesat de ce erezie e acuzat Iosif Țon, ei vor doar să nu se mai dea așa mare (Daniel Brânzei: “Fratele Iosif Țon nu trebuie tratat ca o vedetă sau ca un erou, ci ajutat să se încadreze smerit în viața de pocăință adevărată.”). Să nu se mai dea așa rotund!  Ei sunt conștienți că Iosif Țon face parte din tezaurul evanghelicilor români din SUA, fiind un nume pe care nu îl pot ocoli, mai ales că se bucură de o imensă simpatie în rândul maselor de baptiști.

Intenția unei întâlniri a unor reprezentanți RBA cu Iosif Țon fusese exprimată încă de acum mai bine de 6 luni, de către trei foști președinți RBA: Iosif Serac, Teofil Cocian, Viorel Clintoc.

Postări cu subiect asemănător

Cine este Iosif Țon?
Iosif Țon și Străjerii
Cartea “Cazul Iosif Țon (2010-2011)” – Tolba cu intenții
Cartea “Cazul Iosif Țon (2010-2011)” – prima variantă a manuscrisului
Cartea “Cazul Iosif Țon (2010-2011) – Strategii fatale: Internet, mon amour
Cartea „Cazul Iosif Țon (2010-2011)” – Strategii fatale: Internet, mon amour (2)
Cartea “Cazul Iosif Țon (2010-2011)” – Mateaș Zidarul
Cazul Iosif Țon – Cronologie
Cazul Iosif Țon – Declarații
După Atlanta: Daniel Brânzei versus Iosif Țon
Bă, pocăiților, care sînteți carismatici?

Un răspuns to “Cartea „Cazul Iosif Țon (2010-2011)” – RBA: Tehnica aranjamentului regional”

  1. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: