De ce adunările noastre nu pot fi deschise şi peste săptămână?

Această întrebare a fost pusă de un cititor pe blogul lui Marius Cruceru.

Iată cîteva motive care împiedică pocăiții să aibă „adunările” deschise și peste săptămînă:

1. Conceptul de biserică este un concept administrativ, nu organic.

Pocăiții MERG la biserică, mai rar indică faptul că SÎNT biserică. Concepția lor despre biserică are de a face cu un anumit loc și cu un anumit timp, caracterizat de anumite gesturi, proceduri instituționale și proiecte al căror succes este evaluat în legătură cu ceea ce se vede și mult mai puțin cu ceea ce nu se vede, deși aceste lucruri din urmă contează pentru veșnicie, așa după cum susțin chiar declarațiile publice ale pocăiților.

2. Conceptul de adunare este un concept cu semnificație limitată, ghetoizat, supradimensionat local și abstract.

Creștinii ar trebui să se adune pentru a deveni mai buni în urma întîlnirilor lor (publice). Ar trebui să se sfătuiască unul pe celălalt, dar asta ar înseamna ca întrunirile publice să renunțe la o bună parte din programul lor, devenit ritual, și să pună în practică învățătura biblică, nu confesional-instituțională augmentată cu tradiții locale și regionale, despre ce înseamnă adunarea sfinților.

Ar trebui redefinit locul muzicii în cadrul adunării, ceea ce este unul dintre cele mai grele lucruri de înfăptuit la ora actuală, avînd în vedere dictatura tinerismului, reflexele consumeriste ale evanghelicilor și apetitul uriaș pentru competiție în cadrul organizării eclesiale.

Dacă adunările noastre ar fi deschise și peste săptămînă, atunci oamenii din cartier (sau care poate ar veni din alte localități) ar putea să stea la ceai cu pastorul, cu dirijorul de cor sau cu ușierul și să discute cu oameni, ca între persoane, nu ca între personaje!

Statutul supraindividual dobîndit de unii creștini în structura administrativă a bisericii poate, desigur, să ofere avantaje (sau dezavantaje).

3. Conceptul de „deschidere” este probabil cel mai dificil de discutat aici.

Dacă pentru concepte precum biserică și adunare se pot găsi rapid citate din Biblie (Noul Testament), pentru ceea ce înseamnă „deschidere” a organismului eclesial, nu doar a ușilor casei de rugăciune, trebuie făcut un consistent efort teologic, folosind atît Noul Testament dar mai ales Vechiul Testament.

În Vechiul Testament e mult mai vizibilă strategia lui Dumnezeu de a răscumpăra omenirea și universul.

Alegerea unui om, a unei familii, a unui neam, a unei țări, a unui loc (de închinare) – toate acestea indică „DESCHIDEREA” lui Dumnezeu.

Într-un anumit sens, extrem de important, ușa lui Dumnezeu e PERMANENT deschisă pentru răscumpărarea tîlharilor, mincinoșilor, curvarilor și a celor care ucid cu vorba.

Problema e că o tot închid bisericile… În timpul săptămînii…

Deschiderea ușilor bisericilor în timpul săptămînii nu este deocamdată o idee strălucită, care să poată fi pusă în practică. Mentalitatea actuală a evanghelicilor români este cel mai mare obstacol în inițierea și menținerea unor astfel de atitudini în societatea românească.

Desigur, ar trebui pus în discuție și faptul dacă TOATE bisericile evanghelice ar trebui să fie deschise în timpul săptămînii. Nu cred că toate categoriile de biserici (de la sat, de la oraș, cu 27 de membri sau cu 270 de membri etc.) ar trebui să adopte neapărat o astfel de practică, oricînd și oricum. Resursele umane, spirituale, financiare pot fi folosite creativ în diverse moduri, cu eficiență pentru relația cu contextul social-cultural.

Dar ceea ce ce ar putea să facă în cel mai scurt timp unele biserici ar fi să inițieze anumite gesturi care să aibă semnificație pe linia „deschiderii” față de vecinii din cartier.

Țin neapărat să ajung și la aspecte concrete, voi da 3 exemple din Mecca pocăiților români, Oradea, unde în cîteva zile / săptămîni (cu tot cu ședințele de comitet) s-ar putea iniția următoarele „deschideri” concrete:

1. La gardul Bisericii Emanuel s-ar putea instala un panou unde să fie afișate diverse chestiuni, bineînțeles nu orice și nu de către oricine. Uitați-vă la atîtea biserici din SUA care au un panou mare, cu litere mari, unde o anumită propoziție poate fi citită inclusiv de șoferii mașinilor care trec prin zonă.

2. Biserica Providența din cartierul Nufărul ar putea cumpăra 3 biciclete (1.000 lei în total) pe care să le închirieze gratuit (cum o cafenea din centrul orașului a făcut deja în timpul verii) celor din cartier.

3. O evidentă nevoie a orașului Oradea Evanghelică este o bibliotecă cu cărțile editurilor evanghelice. În Oradea sînt cel puțin 17 edituri evanghelice. Într-o săptămînă s-ar putea aduna cărțile, iar în alta s-ar putea pune la punct detaliile tehnice. Dacă chestiunea pare dificilă (la început românilor orice li se pare dificil, iar evanghelicilor români de două ori mai dificil!), se poate începe cu o colecție de reviste, pocăiții români ar fi FOARTE uimiți să vadă cîte reviste evanghelice au fost tipărite în ultimii 20 ani, cu articole de o mare diversitate tematică.

Ieri și alaltăieri a avut loc un tîrg de carte creștină (evanghelică) la Oradea, la Societatea Biblică din România. Sînt de 16 ani în Oradea și, din cîte știu, este pentru prima dată cînd se organizează așa ceva. Anul acesta SBR a inaugurat o clădire cu 4 niveluri, astfel că, iată, ar exista și un spațiu unde ar putea fi organizată o bibliotecă evanghelică pentru public.

Dar o astfel de bibliotecă, mai mare sau mai mică, cu 4 sau 10 rafturi, ar putea exista la orice biserică evanghelică din Oradea.

Întrebarea însă rămîne: Vor bisericile evanghelice să fie deschise?

Răspunsul e aproape clar: NU!

Vor bisericile evanghelice să aibă relații cu vecinii lor (care fumează și beau și vorbesc slobod) și să fie la dispoziția lor?

Răspunsul e aproape clar: NU!

Păi nu așa cîntă pocăiții: „Sînt aici, la dispoziția Ta!”?

A fi la dispoziția lui Dumnezeu nu înseamnă a fi la dispoziția semenilor?

De ce adunările noastre nu pot fi deschide și peste săptămînă? De-aia!

A nu merge duminica la biserică este, în mentalul colectiv al pocăiților, un păcat mai mare decît a nu fi la dispoziția semenilor în timpul săptămînii…

Dar asta e deja o teologie răsturnată, un simulacru din subcultura creștină, un amestec, în cele din urmă, al sărbătorii cu nelegiuirea…

Cei mai mari nelegiuiți sînt egoiștii…

Publicitate

8 răspunsuri to “De ce adunările noastre nu pot fi deschise şi peste săptămână?”

  1. Corneliu Rotar Says:

    Bun…aş vrea să mă fac înţeles…

    Nu-mi place confuzia ce se crează într-o discuţie verbală între termenii de Biserică şi biserică. Pe principiul acesta eu unul marşez pe termenul de adunare în loc de biserică. Când vorbeşti nu se „vede” dacă vorbeşti cu B sau cu b.

    Sunt de acord cu tine că termenul de adunare e cam ghetoizat şi mulţi din cunoscuţii mei îmi reproşează folosirea lui. Asta e am şi eu „păsările” mele…cel puţin de asta sunt conştient.

    Vorbeam de deschidere mai ales din punct de vedere fizic şi tu ai sesizat bine.

    Cât despre cealaltă deschidere…aici e şi mai mare jalea dar să nu uităm că suntem români şi la noi totul merge cu două viteze: pe loc şi deloc.

    Nu ştiu cum este la voi în Oradea cu bibliotecile la biserici dar la biserica unde mă închin Domnului e jale. Una dintre activităţile mele e şi cea de bibliotecar…mi s-a întâmplat în repetate rânduri să nu calce nimeni pragul bibliotecii deşi avem destule cărţi cu titluri bune şi foarte bune…cu titluri incitante. Oamenii nu vor să citească şi asta e un lucru rău.

  2. Barna Silvia Says:

    Marea majoritate a Caselor de rugaciune cel putin din Arad au chiar si doua servicii peste saptamana..problema e ca nu prea suntem noi prezenti.

  3. Alin Cristea Says:

    N-ați înțeles CHESTIUNEA.

    Tocmai faptul că există ASTFEL de „servicii” mă îngrijorează, întrucît și-au pierdut semnificația (după cum spuneți), dar, mai rău, ele sînt intenționate TOT pentru enoriași, e vorba tot despre GHETOIZARE.

  4. 16 postări în Top 100 WP (30.10.2011) « Romania Evanghelica Says:

    […] (penticostalismulazi) 29. Prea multe măști – Zâmbetul de sâmbătă (lascaupetru) 30. De ce adunările noastre nu pot fi deschise şi peste săptămână? (romaniaevanghelica) 37. Cine nu stie sa scrie si sa citeasca NU are voie sa faca copii… […]

  5. Corneliu Rotar Says:

    Doamnă Barna Silvia,
    La ce vă referiţi când spuneţi „au chiar două servicii peste săptămână”?
    Şi care sunt acele biserici?

  6. 17 postări în Top 100 WP (31.10.2011) « Romania Evanghelica Says:

    […] 19. Cine nu stie sa scrie si sa citeasca NU are voie sa faca copii… (petricamoisuc) 24. De ce adunările noastre nu pot fi deschise şi peste săptămână? (romaniaevanghelica) 38. Fotoghicitoare (despre pagina de titlu a KJB)! (vaisamar) 40. Prea multe […]

  7. Cu 2 postări în Top 50 WP (31.10.2011) « Romania Evanghelica Says:

    […] De ce adunările noastre nu pot fi deschise şi peste săptămână? – România Evanghelică 48. Gunoiul… duminical (13) – La Rotundu Share […]

  8. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: