Dumnezeu este Evanghelia (5)

Dumnezeu este Evaghelia: Meditații asupra dragostei lui Dumnezeu care S-a dăruit pe Sine – John Piper, Editura Făclia, Oradea, 2012, 235 p.

“Jonathan Edwards a împărtășit convingerea lui Calvin cu privire la temelia credinței noastre în Evanghelie. Aceasta este gloria lui Dumnezeu pe care omul o percepe cu ochiii inimii ca fiind măreață și autoconfirmată. Edwards aduce însă un accent puțin diferit. El subliniază faptul că certitudinea cu privire la adevărul Evangheliei trebuie să fie deopotrivă rezonabilă și spirituală. Gloria lui Dumnezeu în Evanghelie este cheia pentru ambele aspecte.

Potrivit lui Edwards, chiar dacă cineva are sentimente religioase puternice care izvorăsc dintr-o convingere cu privire la adevărul Evangheliei, sentimentele sunt lipsite de orice valoare “dacă această convinegere nu este una rezonabilă”. Ce înțelege el prin “rezonabilă”?

Prin convingere rezonabilă înțeleg o convingere întemeiată pe dovezi reale, pe un motiv bun sau pe un temei just. Oamenii pot avea o convingere puternică că religia creștină este adevărată, dar convingerea lor să nu fie clădită pe dovezi, ci în totalitate pe educație și pe părerile altora; la fel cum mulți mahomedani sunt absolut convinși de adevărul religiei mahomedane, pentru că părinții lor, vecinii lor și poporul lor o cred. Acestă credință cu privire la adevărul religiei creștine, clădită pe aceleași temelii cu credința mahomedanului despre religia mahomedană, este același gen de credință. Și cu toate că obiectul credinței este mai bun, totuși aceasta nu face ca credința în sine să fie mai bună; deși lucrul crezut este mai bun, totuși credința cu privire la el nu se datorează acestui adevăr, ci educației. Astfel că după cum convingerea nu este mai bună decât cea a mahomedanului, nici sentimentele care izvorăsc din ea nu sunt mai bune în ele însele decât sentimentele religioase ale mahomedanilor.

Unul dintre gândurile care mă frământă cel mai mult când scriu această carte este că mulți oameni își declară credința în Cristos în felul acesta. Ea nu este o credință bazată pe gloria lui Cristos, ci pe tradiție, pe educație sau pe părerile altora. Dacă așa stau lucrurile, credința nu este o credință mântuitoare. Credința mântuitoare în Cristos se bazează, după cum spune Edwards, pe “dovezi reale, pe un motiv bun sau pe un temei just”.” (p. 101-102)

Un răspuns to “Dumnezeu este Evanghelia (5)”

  1. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: