Teologia Noului Testament (2)

teologia-noului-testament-220

Teologia Noului Testament – Thomas R. Schreiner, Editura Făclia, Oradea, 2011, 1031 p.

“Evangheliile sinoptice subliniază foarte clar faptul că Împărăția lui Dumnezeu ocupă un loc central în învățătura lui Isus. Din această privință El nu trebuie separat de Ioan Botezătorul, care a proclamat și el venirea Împărăției (Matei 3:2). Predicarea lui Ioan în deșert și botezul său în râul Iordan semnalează promisiunea unui nou exod pentru cei care se pocăiesc și își mărturisesc păcatele (Matei 3:3-6), însă judecata va veni peste cei care nu se pocăiesc (Matei 3:7-10). Expresia “Împărăţia lui Dumnezeu” apare de patru ori în Matei, de paisprezece ori în Marcu, de treizeci și două de ori în Luca și de patru ori în Ioan. La prima vedere, ar putea părea că Matei nu o folosește prea des, dar imediat observă că el apelează la expresia “Împărăția cerurilor” de treizeci și două de ori. Gândirea dispensaționalistă mai veche făcea deosebirea între “Împărăția lui Dumnezeu” și “Împărăția cerurilor”, dar în ziua de azi puțini sunt cei care mai susțin o astfel de distincție. Explicația obișnuită a comentatorilor contemporani este că Evanghelia după Matei a fost adresată evreilor, iar evreii, din reverență, evitau de multe ori să rostească numele lui Dumnezeu. Cuvântul “ceruri”, spun acești comentatori, era un înlocuitor pentru “Dumnezeu”din rațiuni de reverență. Prin urmare, expresiile “Împărăția lui Dumnezeu” și “Împărăția cerurilor” se referă la aceeași realitate și nu trebuie înțelese diferit.

Un studiu recent al lui Pennington asupra cuvântului “ceruri” folosit în Matei a demonstrat încă că acest consens al comentatorilor este eronat. Este destul de puțin probabil că Matei a apelat la cuvântul “ceruri” ca să evite folosirea numelui lui Dumnezeu din reverență, întrucât el face referire la Dumnezeu de peste 50 de ori în alte părți ale evangheliei sale și chiar folosește expresia “Împărăția lui Dumnezeu” în patru rânduri. Mai mult, lipsesc dovezile că termenul “ceruri” era folosit de evrei cu scopul evitării numelui lui Dumnezeu. De aceea, este mult mai convingător să afirmăm că Matei folosește cuvântul “ceruri” cu un anumit scop în narațiunea sa. […]

Matei foloseşte de 13 ori pluralul “ceruri” atunci când vorbește despre Tatăl ceresc și de 32 de ori expresia “Împărăția cerurilor” atunci când vrea să creeze contrastul între lumea cerească și cea pământească. Această utilizare confirmă faptul că pluralul “ceruri” se referă la Dumnezeu, în timp ce singularul “cer” se referă la bolta cerească. Cu alte cuvinte, Matei folosește în mod intenționat cerul și pământul pentru a pune în opoziție căile lui Dumnezeu cu cele ale oamenilor.” (p. 48-49)

Un răspuns to “Teologia Noului Testament (2)”

  1. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: