Cinci concepţii despre Cina Domnului (3)

cinci-conceptii

Cinci concepţii despre Cina Domnului – Gordon T. Smith (editor), Editura Casa Cărții, Oradea, 2013, 179 p.

“Marea dispută dintre Luther şi Zwingli, care a fost menținută ani la rând prin schimbul de tratate importante între cei doi și care a culminat la dramaticul Colocviu de la Marburg, din 1529, alcătuiesc un episod important în istoria Bisericii. Propriul meu studiu despre această controversă m-a convins, în acord cu mărturia Noului Testament, că – vorbind deschis – Luther a avut dreptate, iar Zwingli a greșit. În același timp trebuie să recunosc cu tristețe corectitudine remarcii episcopului anglican Michael Marshal, care spune că, deși Luther câștigase bătălia, Zwingli începuse să câștige războiul. […]

În timpul vieţii lui Luther, Melanchthon nu a fost personal de acord cu părerea lui Luther (împărtășită de vechea tradiție) conform căreia consacrare – recitare de către celebrant a cuvintelor de instituire ale lui Isus – afectează prezența trupului și a sângelui Său pe altar. Melanchthon a atacat practicile liturgice ale lui Luther ca fiind “închinare în fața pâinii”, a discreditat faptul că el consuma în mod reverențios toate elementele consacrate care nu au fost distribuite la o anumită celebrare și a redus prezența trupului și a sângelui Domnului în momentul primirii elementelor, pe care le-a asociat cu trupul și sângele Său, dar nu le-a identificat în mod direct cu acestea. După moartea lui Luther, Melanchthon a ajuns să respingă cu sarcasm, în mod public, doctrina și practica lui Luther, astfel încât și-a încheiat cariera, prin urmare, ca un semicalvinist. Acei luterani (numeroși) care îl urmează pe Melanchthon și nu pe Luther în teologia lor sacramentală sunt mult mai aproape de anglicanii evanghelici și de reformați decât își dau seama.” (p. 52-53)

Gordon T. Smith a invitat reprezentanți a cinci paradigme din spectrul larg al creștinătății – romano-catolică, luterană, reformată, baptistă, penticostală – pentru a-şi susţine propria perspectivă şi cauza propriei tradiții. Fiecare scrie însă – în spiritul iubirii creștine – și o replică la concepțiile celorlalți, subliniind atât punctele de acord cât și pe cele de dezacord.

Un răspuns to “Cinci concepţii despre Cina Domnului (3)”

  1. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: