Cinci concepţii despre Cina Domnului (5)

cinci-conceptii

Cinci concepţii despre Cina Domnului – Gordon T. Smith (editor), Editura Casa Cărții, Oradea, 2013, 179 p.

“Provocarea de a explica separaţia dintre Cristos şi credincios este mare îndeosebi pentru tradiţia teologică reformată. Tradiţia reformată nu acceptă doctrina luterană a ubicuităţii, care afirmă că natura umană a lui Cristos este prezentă peste tot în lume. Dar nici nu acceptă teoria clasică romano-catolică a transsubstanțierii, care explică esența elementelor sacramentale. Accentul distinct pus în tradiția reformată pe înălțarea lui Isus exclude aceste opțiuni. Deci, cum este Isus Cristos prezent în sacrament? Am văzut că Zwingli a răspuns la această întrebare, propunând o înțelegere a prezenței lui Cristos din perspectiva memorialului: Cristos este în cer, iar noi aducem în inimă și minte, la Cină, ceea ce Cristos a realizat pentru noi. Bullinger a răspuns la această întrebare susținând că, atunci când participăm la sacrament, Cristos este făcut prezent pentru noi prin Duhul. Calvin a făcut o afirmație și mai îndrăzneață cu referire la sacrament, spunând că, deși Cristos este în cer, noi suntem hrăniți la Cina Domnului de trupul și de sângele Său, care sunt hrana sufletelor noastre, unite cu el prin Duhul. […]

Diferenţele dintre liderii reformaţi Zwingli, Bullinger şi Calvin sunt semnificative. Zwingli poate fi cel mai bine descris ca având o concepție “memorialistă”; Bullinger, o concepție “paralelistă”; iar Calvin, o concepție “instrumentalistă” despre Cina Domnului.” (p. 90-91)

“Liturghia Cinei Domnului în Biserica Reformată din America începe cu cuvintele: “Preaiubiților în Domnul Isus Cristos, Cina sfântă pe care urmează să o celebrăm este o sărbătoare a aducerii-aminte, a comuniunii și a speranței.” Aceste cuvinte plasează sacramentul în largul context al acțiunilor pline de har ale lui Dumnezeu în trecut, în prezent și în viitor. Noi celebrăm prin aducerea-aminte a revelației trecute a lui Dumnezeu de-a lungul istoriei și mai ales în Isus Cristos. Noi celebrăm prin comuniune fiind uniți cu Cristos prin puterea Duhului Sfânt. Noi celebrăm prin speranță, întrezărind în sacrament un crâmpei din marele ospăț ceresc, unde toți sfinții și îngerii împreună se vor alătur în a-L lăuda pe Dumnezeu. În acest fel, congregația primește, într-adevăr, darurile lui Dumnezeu pentru poporul lui Dumnezeu.” (p. 94)

Gordon T. Smith a invitat reprezentanți a cinci paradigme din spectrul larg al creștinătății – romano-catolică, luterană, reformată, baptistă, penticostală – pentru a-şi susţine propria perspectivă şi cauza propriei tradiții. Fiecare scrie însă – în spiritul iubirii creștine – și o replică la concepțiile celorlalți, subliniind atât punctele de acord cât și pe cele de dezacord.

Reclame

Un răspuns to “Cinci concepţii despre Cina Domnului (5)”

  1. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: