Bisericile baptiste 1948-1965 (6)

bisericile-crestine-baptiste

Bisericile creștine baptiste din România între persecuție, acomodare și rezistență (1948-1965) – Marius Silveșan, Editura Cetatea de Scaun, Târgoviște, 2012, 409 p.

“În cadrul acestei lucrări folosim mai mulţi termeni pentru a ne referi la acelaşi grup religios, respectiv la baptişti. Termenii la care facem referire sunt: evanghelici, protestanţi, neoprotestanţi astfel încât se naşte întrebarea ce sunt baptiştii. În ce curent religios putem să-i încadrăm și care sunt argumentele pro sau contra unei asocieri dintre baptiști și neoprotestanți sunt întrebările la care ne propunem să răspundem. Ne vom concentra prioritar pe etichetarea baptiștilor ca neoprotestanți. În ceea ce privește folosirea termenului neoprotestant pentru a-i încadra pe baptiști, Dorin Dobrincu îl consideră ca fiind o etichetă improprie pentru acest grup religios din punct de vedere doctrinar, cu atât mai mult cu cât el nu este unul eterogen. Ioan Bunaciu folosește termenul mișcări evanghelice pentru a defini ceea ce generic numim biserici neoprotestante. Sintagma de neoprotestantism a fost importată din spațiul german, iar conceptul de neoprotestantism este prea vag, fapt care permite încadrarea din punct de vedere teologic a unor denominațiuni care au puține lucruri în comun. O clarificare din punct de vedere teologic și doctrinar este adusă de către profesorul universitar Otniel Bunaciu, care consideră că folosirea termenului de neoprotestanți pentru a-i încadra pe baptiști, folosit adesea în România, este incorectă. “Strict vorbind, această încadrare nu este adevărată deoarece neoprotestantismul este un curent teologic care s-a dezvoltat în Germania în secolul al XIX-lea, curent cunoscut și sub numele de teologie liberală. Având o învățătură care îi încadrează în mișcarea evanghelică, baptiștii nu aparțin gândirii neoprotestante, ci mai degrabă protestanților evanghelici. Probabil, cei care folosesc termenul neoprotestant îl folosesc pentru a arăta că baptiștii aparțin unei mișcări mai târzii din cadrul Reformei.” Un punct de vedere diferit se găsește la Iosif Țon care consideră ca fiind corectă încadrarea baptiștilor la neoprotestanți deoarece “au dus protestantismul mai departe decât ceilalţi protestanţi prin introducerea botezului adulţilor și separarea bisericii de stat.” Un alt element în favoarea încadrării baptiștilor la curentul neoprotestant este în opinia autorului citat faptul că avem asemănări doctrinare între baptiști, penticostali, creștini după Evanghelie și adventiști. Iosif Țon consideră că prin asemănările doctrinare dintre baptiști și celelalte culte evanghelice menționate anterior, a căror doctrină și apariție le datăm din secolul al XIX-lea, îi putem considera și pe baptiști ca fiind neoprotestanți. O explicare mult mai clară a asocierii dintre baptism și neoprotestantism în România este cea prezentată în cartea Fațetele reale ale sectelor religioase. Conform autorului [Petre-Hladchi Bucovineanu] cărţii menţionate, deşi baptiştii sunt protestanţi şi au apărut în secolul XVI, ei se încadrează în curentul neoprotestant “datorită perioadei de pătrundere în ţara noastră, respectiv pe la mijlocul secolului al XIX-lea. Opinia autorului este relevantă prin menționarea faptului că încadrarea se datorează nu doctrinei, ci momentului în care baptiștii au intrat în contact cu statul și cu Biserica Ortodoxă în spațiul vechiului regat, deși protestantismul era prezent în spațiul românesc încă din secolul al XVI-lea.” (p. 91-92)

Un răspuns to “Bisericile baptiste 1948-1965 (6)”

  1. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: