Cine sunt creștinii după Evanghelie? (9)

cine-sunt-crestinii-dupa-evanghelie-180

Cine sunt creștinii după Evanghelie? – Ieremia Rusu, Editura Didactică și Pedagogică, București, 2011, 357 p.

“Eclesiologia Mişcării Fraţilor are câteva caracteristici care nu se regăsesc în celelalte grupuri evanghelice, mai ales cu privire la doctrina despre conducerea Bisericii. Acest aspect s-a păstrat și în Bisericile Creștine după Evanghelie din România, unde au apărut în plus câteva influențe datorate intervenției regimului comunist, care a căutat să controleze bisericile creștine prin conducătorii acestora.

Organizarea și conducerea bisericii este unul dintre cele mai controversate domenii ale teologiei evanghelice. Evanghelicii sunt de acord cu privire la majoritatea doctrinelor creștine, dar cu privire la organizarea bisericii locale sunt diferențe notabile și este lipsă de armonie, uneori în aceeași denominațiune. Prin urmare, există forme de conducere diferite, de la conducerea episcopală – cea mai structurată conducere, la mitul că biserica este doar un organism spiritual, fără structuri de organizare concrete în biserica locală.

Există câteva motive obiective pentru care eclesiologia este domeniul din teologie în care s-au formulat doctrine contrare, chiar și între evanghelici, dar cele mai multe motive sunt subiective.

Un motiv obiectiv este faptul că Noul Testament prezintă atât Biserica universală, cât și biserica locală, fără a face o distincție explicită între ele. În al doilea rând, Biblia nu oferă multe detalii cu privire la organizarea bisericilor locale. În al treilea rând, faptul că biserica nu este doar o simplă organizație omenească, ci și un organism spiritual, având drept Cap pe Domnul Isus Hristos Însuși, face ca elementele organizatorice să nu mai fie atât de importante. Un al patrulea motiv este și acela că organizare nu înseamnă numai responsabilitate, dar și autoritate. Însă natura umană căzută a pervertit autoritatea biblică, transformând-o în dominare unora asupra altora și nu în slujirea oamenilor, așa cum a stabilit Domnul Isus Hristos prin învățătura Sa și prin exemplul Său personal.

Deoarece fiecare grup de creștini definește biserica locală în mod diferit, bazat mai degrabă pe experiența anterioară a celor din grupul respectiv, decât pe învățătura Bibliei, conducerea bisericii este și ea definită în mod diferit.

În acest studiu, s-a început analiza doctrinei privind preoția universală a credincioșilor, un principiu afirmat cu tărie în Adunările Fraților, potrivit căruia toți membrii bisericii sunt implicați în conducerea bisericii locale.” (p. 180-181)

“Păstrarea principiilor biblice fundamentale în teologia creştinilor după Evanghelie, chiar şi în domeniul escatologiei care a fost vizat în mod special de regimul comunist a făcut ca, imediat după evenimentele din decembrie 1989, conducerea bisericii locale să fie restabilită conform principiilor din Mișcarea Fraților. În condițiile de libertate religioasă, încă din luna ianuarie 1990, s-au desființat funcțiile de responsabil, ajutor de responsabil și vestitor al Evangheliei, revenind la conducerea prin comitet de presbiteri.

Bisericile Creștine după Evanghelie își caută în prezent un model de conducere care să respecte toate principiile nou-testamentare de cârmuire bisericească.” (p. 245)

Un răspuns to “Cine sunt creștinii după Evanghelie? (9)”

  1. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: