Argument pentru Dumnezeu (1)

argument-pentru-dumnezeu

Argument pentru Dumnezeu – Timothy Keller, Editura Kerigma, Oradea, 2013, 296 p.

“În anii de facultate, aceste trei bariere se erodaseră și credința ajunsese să-mi fie afectată la modul vital. Prima barieră era una de natură intelectuală. Eram frământat de o mulțime de întrebări dificile cu privire la creștinism. “Dintre toate religiile, de ce doar creştinismul ar fi adevărat? Cum pot fi explicate răul și suferința din lume? De ce este neapărat nevoie să crezi în ceva sau în cineva?” Am început să citesc cărţi ale partizanilor fiecăreia dintre tabere și, încet dar sigur, creștinismul a început să capete pentru mine tot mai mult sens. Restul acestei cărți arată de ce continuu să cred asta.

A doua barieră era una interioară, personală. Cât timp suntem copii, verosimilitatea credinței ține de autoritatea altora, dar pe măsură ce devenim adulți, simțim nevoia de a avea noi înșine o experiență personală, nemijlocită a credinței. Îmi “spuneam rugăciunile” de ani de zile și, uneori, chiar eram mișcat de sentimentul estetic pe care ți-l produce imaginea necuprinsului mării sau a măreției munților, însă niciodată nu experimentasem în mod personal prezența lui Dumnezeu. Pentru asta nu era nevoie de o bună stăpânire a vreunei tehnici de rugăciune, cât mai degrabă de un proces prin care să ajung să-mi cunosc propriile nevoi, defecte și probleme, încercând să le și găsesc o rezolvare. A fost un proces dureros, declanșat, cum se întâmplă de obicei, de eșecuri și dezamăgiri. Pentru a vorbi despre el, ar fi nevoie de o altă carte. Ceea ce trebuie însă spus e că această căutare a credinței nu este niciodată un simplu exercițiu intelectual.

A treia barieră era una de natură socială. Îmi doream cu disperare să găsesc “a treia tabără”, un grup de creștini preocupați de problema dreptății în lume, sau mai corect spus de lipsa acesteia, dar care să-și întemeieze această preocupare pe natura lui Dumnezeu, mai degrabă decât pe propriile lor sentimente și subiectivități. Când am găsit un astfel de grup de frați – dar, la fel de important, și de surori – lucrurile au început să se schimbe pentru mine. Aceste trei bariere nu au căzut repede sau într-o ordine prestabilită. Pot spune, mai degrabă, că erau intercorelate și dependente una de alta. Nu am încercat deloc să le înțeleg cum lucrau împreună cei trei factori. Și pentru că mă aflam permanent în căutarea unei a treia tabere, am devenit interesat de a iniția și forma eu însumi comunități creștine noi. Aceasta însemna slujire creștină, așa că, la doar câțiva ani de la absolvirea facultății am intrat în lucrare.” (p. 12-13)

Billy Graham: “Prin lucrarea pe care o face în New York, Tim Keller călăuzește spre credința în Dumnezeu o întreagă generație de căutători și sceptici. Îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru el.”

Revista New York: “Evanghelistul cu cel mai mare succes din New York City… Cu predici de un înalt nivel intelectual, din care lipsesc amenințările cu Judecata de apoi și în care Woody Allen este citat alături de Matei, Marcu, Luca și Ioan, Keller reușește să atragă duminică de duminică la biserica pe care o păstorește peste cinci mii de tineri. Liderii de biserici privesc lucrarea lui ca pe model de evanghelizare urbană, Keller însuși contribuind la plantarea a cincizeci de biserici evanghelice în suburbiile New Yorkului, la care se adaugă alte cincizeci, de la San Francisco la Londra.”

Newsweek: “În Manhattan, pastorul Tim Keller este el însuşi o instituţie, unul dintre acele secrete urbane care au încetat să mai fie secrete, precum localul favorit în care-ți place să-ți iei masa, cu o audiență atât de pasionată și care crește într-un ritm atât de rapid, încât el nu s-a gândit niciodată să-și facă publicitate.”

Revista Christianity Today: “Timp de cincizeci de ani de-acum înainte, dacă creștinii evanghelici vor fi cunoscuți pentru dragostea lor îndreptată spre marile aglomerări urbane, pentru compasiunea și dorința lor de dreptate, precum și pentru dragostea lor de semeni, Tim Keller va rămâne în amintire ca un pionier în lucrarea creștină urbană.”

Publishers Weekly: “Keller apelează la literatură, filozofie, antropologie şi la o multitudine de alte discipline pentru a aduce argumente convingătoare în favoarea lui Dumnezeu. Scrisă deopotrivă pentru sceptici și pentru credincioșii cărora le pasă de aceștia, cartea se inspiră din experiența autorului ca pastor fondator al Bisericii prezbiteriene Redeemer din New York, o biserică de mare succes chiar de la înființare. Apelând la o mare diversitate de surse, de la Robert Louis Stevenson, autor din secolul al nouăsprezecelea, până la N.T. Wright, renumit teolog contemporan, Keller încearcă să demonteze argumentele oricui îi stă în cale, de la Richard Dawkins, teoretician evoluționist, până la cunoscutul autor Dan Brown. Cartea poate servi deopotrivă ca dovadă a pregătirii enciclopedice a autorului și ca o privire de ansamblu argumentată și convingătoare asupra dezbaterii actuale cu privire la credință pentru cei ce se îndoiesc, ca și pentru cei ce doresc să-și reevalueze credința și motivele pentru care cred.”

The New York Times: “Spre deosebire de cele mai multe megabiserici suburbane, în mare măsură Biserica Redeemer [Răscumpărătorul] este tradiţională. Ceea ce nu este însă tradiţional în ce o priveşte este competenţa cu care Dr. Keller comunică în limbajul auditoriului său urban. Este uşor de înţeles atracţia pe care o exercită asupra acestuia.”

Library Journal: “Ca fondator al Bisericii prezbiteriene Redeemer din New York City, Keller a cunoscut mulţi oameni care puneau credinţa sub semnul întrebării şi care, în discuţiile cu el, îi adresau întrebări de genul «Cum se face că, dintre toate religiile, doar una singură e adevărată?» sau «Cum poate un Dumnezeu despre care spune că e dragoste să îngăduie suferința?». În această nouă carte a sa, Keller încearcă să ofere răspunsuri la aceste întrebări și la altele de acest fel, expunându-și în același timp argumentele care l-au condus pe el la credința necondiționată în Dumnezeu. Este plăcut să citești o carte care prezintă o concepție religioasă fără a fi excesiv de critică în cazul altor cărți de acest gen. O excelentă bază de pornire a unei discuții, această carte prezintă o argumentare bine întemeiată, bine scrisă și bine documentată.”

Un răspuns to “Argument pentru Dumnezeu (1)”

  1. Alin Cristea Says:

    Reblogged this on RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: