CĂRȚI (5): Numele trandafirului

numele-trandafirului

Numele trandafirului – Umberto Eco, Editura polirom, Iaşi, 2011, 576 p.

A. Guglilemi: “O construcţie care, prin modernitatea tehnicilor folosite, noutatea materialelor întrebuinţate, autoritatea rezultatelor obţinute, reprezintă punctul cel mai înalt, produsul cel mai modern şi strălucitor al culturii literare a ultimilor zece ani.” (România literară, nr. 21, 1-7 iunie 1994)

Raul Mordenti: „Un roman poliţist? O parabolă politică despre «democraţia creştină» sau despre apocalipsa iminentă a lumii lui Reagan şi Brejnev? Un roman «gotic»? Sau, pur şi simplu, un divertisment al lui Umberto Eco?”

H.-R. Patapievici, în Prefaţa la ediţia din 2002, Editura Polirom:

“Nu romanul Evului Mediu este cel mai interesant în Numele trandafirului, ci labirintul epistemologic al romanului poliţist; modest, Eco susţine că a scris un fals roman poliţist, deoarece, argumentează, e vorba de un roman în care se descoperă foarte puţine lucruri, iar detectivul este în cele din urmă înfrînt. Pe lîngă faptul că e fals că se descoperă foarte puţine lucruri (se descoperă şi sînt puse în lumină, dimpotrivă, foarte multe), ceea ce frapează şi atrage pe cititor, ca şi în cazul figurii lui Holmes, este faptul că desfăşurarea intrigii revelă cum anume se descoperă în lumea reală lucrurile care la început, cînd lumea încă se afla în starea de disiecta membra, fuseseră doar inventate de o minte strălucită. Şi, dacă de înfrîngere e vorba în cazul lui Guglielmo, cititorul capătă mai mult citind reflecţiile acestuia despre înfrîngerea sa, decît ar fi aflat dacă detectivul i-ar fi trîntit propria sa victorie, inexplicabilă şi puţin verosimilă, pe masă (cum ar fi făcut detectivul Marlowe).

Intriga acestui roman, îndrăznesc să spun, este epistemologică, iar Eco a creat un roman detectiv de ordin secund, aşa cum, în capitolele intitulate ‘The Science of Deduction’ din primele sale două romane (A Study in Scarlet, 1887; The Sign of Four, 1890), a încercat să facă şi Arthur Conan Doyle. Numele trandafirului este, din acest motiv, o combinaţie între ceva de felul lui Salammbo a lui Flaubert (cu sugestii, în zona ‘ariilor”, din magia enumerărilor teologico-metafizice din La tentation de Saint Antoine) – acesta este romanul Evului Mediu; un amestec de semiotică medievală, asezonat cu întrebări şi exigenţe de ultimă oră, pus la lucru într-un cadru epistemologic care îl evocă inconfundabil pe marele William Ockham, Doctor plusquam subtilis, acel Venerabilis Inceptor al tradiţiei scolastice – acesta este romanul ‘rizom-ului’ medieval (există la Eco o referinţă explicită la Deleuze-Guattari); în fine, Numele trandafirului este structurat pe metafizica romanului poliţist, plin de referinţe vizibile ori ascunse la aventurile lui Sherlock Holmes.

Astăzi, la a treia lectură, mi se pare că accentul principal al cărţii trebuie pus pe drama epistemologică. Rapid spus, drama lui Guglielmo nu este că nu a găsit adevărul (pentru că l-a găsit), ci aceea că l-a găsit oarecum din întîmplare, fără să controleze în mod riguros toate etapele descoperirii şi, în mod necesar, conţinutul însuşi al descoperirii – în ciuda faptului că s-a comportat mereu raţional, întotdeauna metodic şi fără greş, atent la toate faptele (în felul în care, nu-i aşa, pretind prescripţiile veritabilei ştiinţe). Guglielmo este un Holmes în fine cuminţit de trufia pozitivismului, de prudenţa radicală a unui Ockham, manevrînd cu fineţe deopotrivă failibilitatea sa, contingenţa lumii, necesitatea logicii şi univocitatea enigmatică a existenţei, divine şi mundane.”

Postări din seria CĂRȚI

Dicționarul comunismului
100 de alimente pentru o viață sănătoasă
Ecranul global
Arhipelagul Gulag

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: