Un comentariu pe blogul sldsjd – 19 august 2013

Pe blogul sldsjd a apărut o scurtă postare intitulată Mea culpa – cazul Iosif Ţon.

Iată comentariul meu pe care l-am propus:

Precizările de mai sus de acum sînt cu totul inutile (în afară de numele Derek Prince, nume despre care nu-mi amintesc să fi apărut pînă acum în dreptul lui Iosif Țon, dar o să verific).

Niciun teolog evanghelic român, baptist sau penticostal, de la București sau Oradea, nu a produs, în 3 ani!, vreo carte sau un articol consistent care să prezinte în ce constă… „nebunia străjerilor”.

Nici comunicatul Consiliului Uniunii Baptiste de acum 3 ani, prin care i s-a retras ordinarea lui Iosif Țon, nu precizează vreun articol, din Mărturisirea de credință sau Statutul Cultului Baptist, pe care să-l fi încălcat (grav!) Iosif Țon.

Care baptiști și în ce fel l-au criticat pe Iosif Țon?

Cazul Străjerii nu e, de fapt, despre Străjeri…

Ci despre neputința mediului confesional baptist de a purta o discuție TEOLOGICĂ în spațiul public!…

Iar penticostalii sînt și ei cu multe muște pe căciulă!…

În 2011 am adunat materialele pe care le-am scris despre Cazul Iosif Țon 2010-2011, dar nu am publicat încă cartea de 80-100 de pagini.

Aici este cuprinsul:

https://romaniaevanghelica.wordpress.com/2011/08/16/cartea-cazul-iosif-ton-2010-2011-prima-varianta-a-manuscrisului

5 răspunsuri to “Un comentariu pe blogul sldsjd – 19 august 2013”

  1. Liviu Says:

    Precizarile de mai sus sunt utile si necesare(sunt singurul in masura sa apreciez daca am de facut o “mea culpa”…) in contextul in care la data cand i-am luat apararea lui Iosif Ton m-am pronuntat doar din citite de la altii si in spiritul milei fata de greseli omenesti. Sambata seara dupa ce l-am audiat live pe Iosif Ton in “Biserica Evanghelica Sion” din Londra, am scris dupa ce am vazut si auzit cu ochii mei cum Iosif Ton staruie cu cerbicie in apararea “strajerilor” folosindu-se de statutul si renumele castigate de-a lungul anilor pentru a da greutate propagandei pro-strajeri.

    Numele Derek Prince a fost repetat pomenit de IT ca unul care l-a “luminat”( pomeneste despre el in scris si in una din cartuliile cu “noul sau mesaj” pentru… audiente).

    Ca “nici un teolog român, baptist sau penticostal, de la București sau Oradea, nu a produs, în 3 ani!, vreo carte sau un articol consistent care să prezinte în ce constă… nebunia străjerilor” este trist. Era si este cazul.
    Comunicatul UB nu ma priveste. E problema dumnealor daca nu au avut clare lucrurile pe baza carora sa fie “caterisit” IT.

    Cum care baptisti l-au criticat pe IT? Sunt pomeniti chiar in proiectul de carte la care i se face reclama vad… Si Uniunea baptista ce e?

    Cazul “strajeri” e o problema a evanghelicalismului romanesc asalatat de valurile charismatismului strain plaiurilor mioritice . Se incearca creerea unei brese via strajeri se pare…

  2. alincristea Says:

    Este evident că nu „culpa” unui „creştin, neafiliat denominaţional, absolvent al unei facultăţi de teologie protestantă” viza comentariul meu.

    (În paranteză fie vorba, sînt obișnuit cu astfel de reflexe ale unora care țin neapărat să își spună punctul de vedere, care nu se învîrte în jurul vreunei IDEI, ci în jurul persoanei lor.

    Am dezvoltat o deosebită artă a asprimii față de astfel de reflexe egocentrice… Sînt destui care primesc cuvinte aspre din partea mea pe Facebook…)

    Reformulez: Postarea nu spune nimic nou (decît, eventual, introduce un nou nume, pe cel al lui Derek Prince) de interes pentru cazul Iosif Țon – Străjerii.

    Ceea ce apare în această scurtă postare putea fi zis și acum 2-3 ani, și nu era necesară audierea lui Iosif Țon.

    EXACT de aceasta se fac vinovați acuzatorii lui Iosif Țon: NU îl ascultă. Iar, dacă cumva îl ascultă, nu ne zic și nouă CARE sînt ereziile de care se face vinovat.

    Faptul că un Liviu l-a ascultat pe viu este cu totul nesemnificativ. Oricînd poate interveni în discuție un Ion care să fi priceput cu totul altceva decît un Liviu.

    Și dacă sînt 10 Ion și doar un Liviu, ce concluzie să tragem?…

    Sau 10 Liviu și un Ion…

    Păi concluziile trebuie să le tragem nu după numărul de aderenți, ci folosind un sistem de evaluare coerent al afirmațiilor TEOLOGICE în discuție.

    Zis-a cîndva Marius Cruceru: „Prima sarcină a teologiei este să folosească corect cuvintele.”

    Liviu menţionează carismaticii, într-un articol în care e acuzat Iosif Țon și Străjerii.

    Singurul material consistent al unui evanghelic român, de la care ar trebui să pornească orice discuție despre carismatici și străjeri, este eseul lui Daniel Cojiță.

    Pe tot parcursul eseului, Daniel Cojiță se referă la carismatici (al doilea val în penticostalism), ca la sfîrșitul eseului să zică că de fapt Străjerii s-ar încadra în al treilea val (neocarismaticii).

    Păi de ce nu a scris eseul atunci despre… neocarismatici?

    În mod similar, Liviu folosește în mod neglijent cuvîntul „carismatic”.

    Şi, desigur, cuvîntul „erezii”…

    Mai spun încă o dată (și de cîte ori trebuie): Nu există vreun document oficial, carte sau articol teologic care să prezinte în ce constă ereziile lui Iosif Țon și/sau ale Străjerilor.

    Liviu nu ne-a prezentat nici o afirmație teologică a lui Iosif Țon (la Londra), așa dar nu avem despre ce discuta în mod serios…

    Liviu nu ne spune despre ce „cărțulii” ale lui Iosif Țon e vorba…

    Dacă e vorba de TRI-color, atunci alții (Marius Cruceru) le-au numit, parcă, broșurele…

    Este trist că Liviu nu e interesat de comunicatul Consiliului Uniunii Baptiste (eu fac distincție între Consiliu și Uniune, cum fac distincție între Comitetul unei biserici și BISERICA respectivă).

    ACEL comunicat, obținut evident nu prin mijloace care să aibă la bază stipulațiile Mărturisirii de credință și/sau ale Statutului Cultului Baptist, a făcut ca Iosif Țon să nu mai fie difuzat la posturile Radio Vocea Evangheliei și să fie ținut departe de amvoanele bisericilor baptiste DIN ROMÂNIA.

    Dar este difuzat la Radio Cireșarii.

    Nu ne interesează noua generație?

    Dacă Iosif Țon împrăștie erezii, DE CE Radio Cireșarii îl difuzează? Nu e nevoie de o discuție publică despre „ereziile” lui Iosif Țon.

    Ce ne interesează că un Liviu își face mea culpa?…

    E nesemnificativ pentru contextul confesional evanghelic…

    Semnificativ e faptul că Iosif Țon, deși a fost atacat precum nimeni altul, încă mai este invitat să vorbească în biserici din diaspora.

    Că este invitat pentru renumele lui? Păi sigur că pentru renumele lui!

    Da’ ce, Paul Negruţ pentru ce este invitat? I-a citit vreo biserică vreo carte înainte de a-l invita?

    Contest vehement ideea lui Liviu conform căreia ar fi treaba doar a celor din Consiliul Uniunii Baptiste MODUL în care retrag ordinarea unui pastor.

    E treaba noastră, a tuturor!

    Ei sînt reprezentanții bisericilor, mai exact ai asociației de biserici care se numește Uniunea Bisericilor Creștine Baptiste din România.

    În calitate de reprezentanți ai respectivei asociații de biserici, trebuie să ia decizii pe baza documentelor de funcționare a asociației – Mărturisirea de credință și Statutul.

    Liviu mai scrie: „Cum care baptisti l-au criticat pe IT? Sunt pomeniti chiar in proiectul de carte la care i se face reclama vad… Si Uniunea baptista ce e?”

    Păi sîntem cu ochii în soare!…

    De unde să ştim la ce „proiect de carte” se referă Liviu?…

    Cît despre întrebarea „Uniunea Baptistă ce e?” – din cîte înțeleg, Liviu evită întrebarea MEA: „Care baptiști și în ce fel l-au criticat pe Iosif Țon?”

    Da, se ştiu nişte nume care l-au criticat pe Iosif Țon, dar Liviu evită să numească vreunul…

    Păi nu Consiliul Uniunii s-a ocupat cu criticarea lui Iosif Țon pe Internet!… Și ASTA ar trebui să ne îngrijoreze!…

    Că nu avem lucrări TEOLOGICE care să abordeze chestiunile în discuție, dar avem bloggeri și comentatori care se întrec să „decreteze” că Iosif Țon împrăștie… erezii.

    Unul dintre ei, Paul Dan, tocmai din această pricină, are cel mai jegos blog din blogosfera evanghelică (1.000 de bloguri evanghelice).

    Marius Cruceru a folosit blogurile sale pentru o campanie calomnioasă la adresa lui Iosif Țon.

    Cică și Paul Negruț a fost… blogger. Aș! Și-a folosit tarlaua pentru a pregăti terenul pentru Comunicatul Uniunii Baptiste pe care l-am menționat.

    Același Liviu încheie lamentabil primul său comentariu: „Cazul “strajeri” e o problema a evanghelicalismului romanesc asaltat de valurile charismatismului strain plaiurilor mioritice . Se incearca creerea unei brese via strajeri se pare…”

    Păi cîtă vreme nu facem distincţia între carismatici (al doilea val) și Al Treilea Val (neocarismaticii), nu putem avea o discuție TEOLOGICĂ despre Străjeri. Și nici despre Iosif Țon. Decît în termeni penibili, consacrați de Paul Negruț, Marius Cruceru, Daniel Chiu, Dan Paul și alții.

    Rămîne întrebarea: Care e problema majoră actuală a mediului evanghelic românesc?

    1. Carismaticii?
    2. Neocarismaticii?
    3. Străjerii?
    4. Iosif Țon?
    5. Toate la un loc?

    SAU:

    Neputința școlii teologice evanghelice românești de a purta o discuție TEOLOGICĂ în spațiul public?

  3. Încă un comentariu pe blogul sldsjd – 19 august 2013 | Romania Evanghelica Says:

    […] Din lumea evanghelicilor romani – 24.000 postari « Un comentariu pe blogul sldsjd – 19 august 2013 […]

  4. Liviu Says:

    Iti stiam „stilul” si „dantura” de mult. Nu voi „escalada” „discutia”. E imposibila cu tine…

  5. alincristea Says:

    Omule Liviu, mie mi te adresezi cu dumneavoastră. Nu sîntem la per tu, nu ne tragem de șireturi.

    Dacă îmi știai stilul, și dantura, de ce te-ai mai pișat la mine în ogradă?

    Păi dacă ești nepregătit, normal că e imposibilă discuția cu mine!…

    Ai vorbit… vorbe!

    Eu ți-am dat date, am făcut clarificări, am generat interogații…

    Și acum, cireașa de pe tort – iată ce scria Marius Cruceru (care nu de puține ori a avut aceeași senzație, că e imposibilă discuția cu mine; de fapt, era la fel de nepregătit ca și tine):

    „Alin poate fi un partener de discuție excelent. Are curiozități, întrebări și o neliniște a spiritului continuă, o sete de cunoaștere nestăvilită. Poate improviza pe moment în dialog, ceea ce ajută la dinamica discuției.”

    http://mariuscruceru.ro/2010/05/13/alin-cristea-bine-cuvintat

    Bă, dacă nu vă descurcaţi cu dantura mea, care nu clănțane tot timpul, atunci cum o să descurcaţi unde v-a trimis Hristos: miei în mijlocul lupilor?…

    Păzească-vă Tatăl din cer!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: