Sîmbătă – 8 martie, TVR 2, 21.00
Amadeus – Oscar, Globul de Aur
Dramă, SUA, 1984
Regia: Milos Forman – Oscar, Globul de Aur, BAFTA, César pt. regie, Oscar pt. scenariu adaptat, Globul de Aur pt. scenariu
Cu:
Tom Hulce – nom. Globul de Aur
F. Murray Abraham – Oscar, nom. Globul de Aur
8 premii Oscar [10]
3 premii Globul de Aur [6]
1 premiu BAFTA
1 premiu César
“Eternul duel dintre geniu şi mediocritate înfăţişat cu sarcasmul şi dramatismul proprii lui Forman. Un Mozart compus (după celebra piesă de teatru a lui Peter Schaffer) din paradoxuri comportamentale și scântei de geniu de Tom Hulce și un Salieri solemn și nul, absolvind cu gesturi de papă pe semenii săi întru mediocritate, dinamizează filmul.” (Dicţionar universal de filme, 2008, ediția a 3-a)
“Punctul forte al acestui film e ambivalenţa sa. El acţionează precum mareele: refluxul de ură succede fluxului de dragoste. Importanța acordată lui Salieri ține tocmai de faptul că el însuși e întruchiparea acestei ambivalențe. Acesta din urmă se regăsește exemplar în muzica lui Mozart: niciodată ura nu a fost cântată cu atâta dragoste (Donna Anna și Donna Elvira în «Don Giovanni»), niciodată dragostea nu a fost cântată cu atâta amărăciune («Cosi fan tute»).” (Alain Carbonnier) (Cinema… un secol şi ceva, 2002)
Roger Ebert: ” Forman, a Czech filmmaker who turned his back on the Russians and came to work in America, but not exactly in Hollywood, had directed „Cuckoo’s Nest” (1975), „Hair” (1981) and „Ragtime” (1984). The key precursor is „Hair.” He sees Wolfgang Amadeus Mozart as a spiritual brother of the hippies who thumbed their noses at convention, muddled their senses with intoxicants, and delighted in lecturing their elders. In a film where everybody wears wigs, Mozart’s wigs (I noted in my original review) do not look like everybody else’s. They have just the slightest suggestion of punk, just the smallest shading of pink. There is something about Mozart’s Vienna apartment, especially toward the end, that reminds you of the pad of a newly-rich rock musician: The rent is sky-high, the furnishings are sparse and haphazard, work is scattered everywhere, housekeeping has been neglected, there are empty bottles in the corners, and the bed is the center of life.”
Din seria CULTURĂ CINEMATOGRAFICĂ
Truman Show
Păsărarul din Alcatraz
Patimile lui Hristos
Avatar
Cădere liberă
Concertul
Lista lui Schindler
Trandafirul roșu din Cairo
Înscenarea
Pulp Fiction
Frost/Nixon
Misiunea
Contact
Culoarea purpurie
Erin Brockovich
Poveste din Cartierul de Vest
Hotel Rwanda
Neînfrînt
Insider
Închisoarea îngerilor
Iisus din Nazaret
Billy Elliot
Marty
Zbor deasupra unui cuib de cuci
21 de grame
Matrix
Cele 400 de lovituri
În mintea lui John Malkovich
Mai bine nu se poate
Noaptea vînătorului
Regele Leu
Moromeţii
American Beauty
California Dreamin’ (nesfîrșit)
4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile
Viața lui Iisus
Amintiri din Epoca de Aur
Traducătoarea
Şapte ani în Tibet
Strălucirea eternă a minţii neprihănite
Piesă neterminată pentru pianină mecanică
Ben-Hur
Mecanicul “Generalei”
Raport special
Dezacord în şase puncte
Pianistul
Persona
Un tramvai numit dorință
Farmecul discret al burgheziei
Forrest Gump
Terminalul
Poziția copilului
Vieți încrucișate
Shrek
Fahrenheit 451
Nu există ţară pentru bătrîni
Furnicuţe
Discursul regelui
Iubire
Mirosul de papaya verde
O noapte furtunoasă
Reconstituirea
Albă ca zăpada și cei șapte pitici
Culoarea purpurie
Mary Poppins
Filantropica
În numele tatălui
8 martie 2014 la 23:19
Intr-adevar, revazand acest film, cu alti ochi probabil, nu pot sa spun decat: Sublim! Terifiant… Inaltator.
Multumiri pt recomandare!