Duminică – 20 aprilie 2014, TCM, 22.00
Cetățeanul Kane / Citizen Kane – nom. Oscar
Dramă, SUA, 1941
Regia: Orson Welles – Oscar pt. (co)scenariu, nom. Oscar pt. regie
Cu: Orson Welles – nom. Oscar pt. rol principal
1 premiu Oscar [9]
Cel mai celebru film al anilor ’40 este şi cel ce este numit “filmul tuturor timpurilor”, fiind 50 de ani în fruntea celebrului Top Ten al revistei britanice Sight and Sound, realizat din 10 în 10 ani. Abia în 2012 a ocupat locul al doilea în topul realizat de 100 de critici din Marea Britanie și din alte țări, fiind detronat de Vertigo (1958) al lui Hitchcock.
“O meditaţie profundă asupra condiţiei umane şi a naturii succesului în societatea americană” (Tudor Caranfil), Cetăţeanul Kane (1941) a fost primul film al tînărului Orson Welles, de 25 de ani, care a fost regizorul, coscenaristul, actorul principal şi producătorul filmului. El s-a bucurat de prerogative artistice absolute în cadrul firmei RKO (caz repetat în istoria filmului doar de Marilyn Monroe, menţionează Dicţionarul actorilor de film, Bucureşti, 1977).
“Citizen Kane a devenit una dintre cele mai importante opere ale cinematografiei universale: stilul baroc, structura narativă în flash-back, secvenţele fragmentate şi subiective, profunzimea cîmpului ca şi alte inovaţii ale debutantului Welles, au revoluţionat limbajul filmic. […] Omniprezent (actor, realizator, scenarist), Welles anunţa epoca cinemaului de autor, deschizînd istoria modernă a filmului.” (Tudor Caranfil)
“Acest studiu al egocentrismului fără scrupule, care pune în discuţie însuşi mitul american al ascensiunii sociale, este conceput ca o suită de flashback-uri în ordine necronologică, în care viaţa eroului este prezentată prin amintirile celor care l-au cunoscut. Morala acestui film-puzzle este pirandelliană: fiecare cu adevărul său. Compuse cu un rafinament baroc, influenţate de expresionism, aproape toate scenele acestui film sînt antologice: moartea lui Kane, copilăria lui în peisajul înzăpezit, petrecerea de Anul Nou, campania electorală, prima experienţă conjugală şi degradarea ei, eşeecul spectacolului de gală al amantei sale, construirea monumentului Xanadu şi ratarea celei de a doua căsătorii, scena finală a inventarierii bunurilor lui Kane.” (Cinema… un secol şi ceva, 2002)
“Ceea ce demonstrează filmul este imposibilitatea cunoaşterii omului. ‘No trespassing’ – inscripţia care-l deschide şi închide poate fi tradusă şi ca interdicţia intrării în viaţa unui om.” (Dicţionar universal de filme, 2002)
“Criticul și istoricul John Lawson distinge în această capodoperă o replică la adresa climatului intelectual al vremii, un tablou “în profunzime” înfăţişînd starea de spirit a unei epoci în care întunericul se abătea asupra Europei şi proporţiile conflictului mondial începeau să se întrezărească. Intelectualii americani realizează o platformă comună, instituind o mare mișcare populară de luptă împotriva fascismului… “Prin modul în care înfățișează portretul unui milionar, prototip al fascismului american, Cetățeanul Kane moștenește tradiția conștiinței de clasă a anilor 30. Primirea filmului a fost foarte contradictorie: de la ovaţii la negare totală. Un mare cineast, Erich von Stroheim, a exclamat: “N-am înțeles nimic. Poate sunt un idiot, dar am întrebat și alte 50 de persoane și ele au simțit la fel.” Alţii îl socotesc filmul tuturor timpurilor.” (Cartea Oscarurilor, 2006)
Rogert Ebert: „The legends of Citizen Kane and Orson Welles were, in the next half-century, to become one of the central myths of Hollywood: how a boy genius in his mid-20s was given a completely free rein to make exactly the movie he wanted to make, and how in response he made the greatest movie of all time, only to see both the film and his own career chewed up and spat out by the venal, small-minded Hollywood establishment. Welles became the great outsider hero of cinema, central to the French auteur critics, championed by independent filmmakers, cited by anyone who wants to make an argument for film art over film commerce.”
Din seria CULTURĂ CINEMATOGRAFICĂ
Truman Show
Păsărarul din Alcatraz
Patimile lui Hristos
Avatar
Cădere liberă
Concertul
Lista lui Schindler
Trandafirul roșu din Cairo
Înscenarea
Pulp Fiction
Frost/Nixon
Misiunea
Contact
Culoarea purpurie
Erin Brockovich
Poveste din Cartierul de Vest
Hotel Rwanda
Neînfrînt
Insider
Închisoarea îngerilor
Iisus din Nazaret
Billy Elliot
Marty
Zbor deasupra unui cuib de cuci
21 de grame
Matrix
Cele 400 de lovituri
În mintea lui John Malkovich
Mai bine nu se poate
Noaptea vînătorului
Regele Leu
Moromeţii
American Beauty
California Dreamin’ (nesfîrșit)
4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile
Viața lui Iisus
Amintiri din Epoca de Aur
Traducătoarea
Şapte ani în Tibet
Strălucirea eternă a minţii neprihănite
Piesă neterminată pentru pianină mecanică
Ben-Hur
Mecanicul “Generalei”
Raport special
Dezacord în şase puncte
Pianistul
Persona
Un tramvai numit dorință
Farmecul discret al burgheziei
Forrest Gump
Terminalul
Poziția copilului
Vieți încrucișate
Shrek
Fahrenheit 451
Nu există ţară pentru bătrîni
Furnicuţe
Discursul regelui
Iubire
Mirosul de papaya verde
O noapte furtunoasă
Reconstituirea
Albă ca zăpada și cei șapte pitici
Culoarea purpurie
Mary Poppins
Filantropica
În numele tatălui
Amadeus
Lasă un răspuns