Cultură cinematografică (71): Ultimul dintre oameni

der-letzte mann

Duminică – 11 mai 2014, Cinemax, 21.30
Luni – 12 mai 2014, Cinemax, 12.40
Ultimul dintre oameni/ Der letzte mann
Dramă, Germania, 1924
Regia: F.W. Murnau
Cu: Emil Jannings

Capodopera Kammerspiel-ului

“Prin filmul lui Murnau, expresionismul german îşi subordona caracterul realist al notaţiei psihologice, după cum deformările şi jocul luminilor erau înlocuite de evoluţia camerei subiective. Succesul triumfal al operei l-a purtat pe Murnau la Hollywood.” (Dicţionar universal de filme, 2008)

“Stilul filmului nu poate fi redus la cîteva coordonate esenţiale ale expresionismului. Protagonist nu mai este de fapt personajul, cît aparatul de filmat care i se substituie, camera cu mişcarea ei abilă şi aderentă la itinerariile psihologiei eroului. Ultimul dintre oameni este din punctul acesta de vedere un prim titlu al cinematografului de poezie, în accepția pasoliană a termenului. […]

Filmul lui Murnau am putea spune că nu se urmăreşte pentru povestea lui, cît, îndeosebi, pentru cea de-a doua narațiune, nerostită, construită grație virtuozității camerei ce alternează epicul de bază spre a impune, printr-un efect de insolitare, propriul peisaj; fragmentat, scindat, stilizat. Modernitatea acestui stil în cadrele expresionismului pe care îl scoate di canoanele lui pentru a-l apropia, în chip realist, de drama umană reprezintă coeficientul novator menit să confere filmului valoare.” (Ioan Lazăr, Teme și stiluri cinematografice, 1987)

Roger Ebert: „…one of the most famous of silent films, and one of the most truly silent, because it does not even use printed intertitles. Silent directors were proud of their ability to tell a story through pantomime and the language of the camera, but no one before Murnau had ever entirely done away with all written words on the screen (except for one sardonic comment we’ll get to later). He tells his story through shots, angles, moves, facial expressions and easily read visual cues.”

Din seria CULTURĂ CINEMATOGRAFICĂ

Truman Show
Păsărarul din Alcatraz
Patimile lui Hristos
Avatar
Cădere liberă
Concertul
Lista lui Schindler
Trandafirul roșu din Cairo
Înscenarea
Pulp Fiction
Frost/Nixon
Misiunea
Contact
Culoarea purpurie
Erin Brockovich
Poveste din Cartierul de Vest
Hotel Rwanda
Neînfrînt
Insider
Închisoarea îngerilor
Iisus din Nazaret
Billy Elliot
Marty
Zbor deasupra unui cuib de cuci
21 de grame
Matrix
Cele 400 de lovituri
În mintea lui John Malkovich
Mai bine nu se poate
Noaptea vînătorului
Regele Leu
Moromeţii
American Beauty
California Dreamin’ (nesfîrșit)
4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile
Viața lui Iisus
Amintiri din Epoca de Aur
Traducătoarea
Şapte ani în Tibet
Strălucirea eternă a minţii neprihănite
Piesă neterminată pentru pianină mecanică
Ben-Hur
Mecanicul “Generalei”
Raport special
Dezacord în şase puncte
Pianistul
Persona
Un tramvai numit dorință
Farmecul discret al burgheziei
Forrest Gump
Terminalul
Poziția copilului
Vieți încrucișate
Shrek
Fahrenheit 451
Nu există ţară pentru bătrîni
Furnicuţe
Discursul regelui
Iubire
Mirosul de papaya verde
O noapte furtunoasă
Reconstituirea
Albă ca zăpada și cei șapte pitici
Culoarea purpurie
Mary Poppins
Filantropica
În numele tatălui
Amadeus
Cetățenul Kane
Pierrot nebunul
Moartea domnului Lăzărescu

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: