Excludere și îmbrățișare (2)

excludere-si-imbratisare

Excludere și îmbrățișare: o explorare teologică a identității, a alterității și a reconcilierii – Miroslav Volf, Editura Casa Cărții, Oradea / Editura Pleroma, București, 2014, 394 p.

“Permiteți-mi să comentez pe scurt două caracteristici formale ale acestei cărți. Prima se referă la partenerii mei de dialog care nu fac parte din comunitatea teologilor. Pe parcursul cărții fac referire la două tipuri de gânditori: cei care sunt tipic moderni și cei care sunt tipic postmoderni (deși sunt foarte conștient de cât de contestate sunt aceste împărțiri). În spatele alegerii partenerilor mei principali de dialog stă credința că societățile contemporane sunt încătușate în ambiguitate și că această ambiguitate derivă în primul rând din faptul că tocmai modernitatea este cea care generează cele mai ostentative trăsături ale condiției postmoderne: “pluralism instituţionalizat, varietate, neprevăzut și ambivalență” (Bauman 1992, 187). Societățile contemporane nu sunt chiar “moderne” (dacă în realitate au fost vreodată), și nu sunt nici chiar “postmoderne” (dacă vor fi vreodată). Totuși, aceste două forme de gândire modelează în mod profund schimbul cultural al prezentului. De aici și decizia mea de a le pune în discuție.

Al doilea comentariu privește un aspect legat de metoda mea, în special folosirea textelor biblice în relație cu tema teologică a “dăruirii de sine și a acceptării celuilalt”. Cele mai multe capitole conțin interpretări ample ale unor texte biblice cheie. Acesta este felul meu de a participa la renașterea salutară a “teologiei biblice” în cadrul teologiei sistematice (cf. Welker 1994; Welker 1995). După cum am argumentat pe baza scrierii lui Luke Johnson, în centrul Noului Testament stă mesajul morții și învierii lui Isus Hristos înțelese ca acte de ascultare față de Dumnezeu, și o exprimare a dragostei care se dăruiește pe sine față de ucenicii Săi, precum și un model pe care aceștia să îl urmeze. Acest mesaj, în schimb, poate fi înțeles doar ca parte dintr-un mesaj mai amplu despre felul în care Dumnezeu S-a ocupat de umanitate, mesaj prezent în întreaga Scriptură creștină. Acest mesaj cuprinzător este cel care oferă contextul adecvat pentru interpretarea conținuturilor “nesistematice ;i interpretabile” ale textelor biblice (Levenson 1987, 296). Fără acest mesaj cuprinzător (sau un substitut al acestuia), textele “s-ar destrăina”, incapabile să realizeze măcar “dansul orient[rilor conflictuale” (Long 1996, 288), cu atât mai puțin să îndrume în mod normativ credința și viața creștină. Astfel, combin reflecția asupra unei teme extrase din mesajul cuprinzător (“îmbrăţişarea”) și diversele ei sub-teme (“excluderea”, “pocăința”, “iertarea”, “dreptatea”, “adevărul” “pacea” etc.) ci analize detaliate ale textelor selectate care abordează aceste teme. Rezultatul este o dinamică complexă și imprevizibilă între temele derivate din mesajul cuprinzător și bogăția internă textelor biblice, o bogăție care nu poate fi redusă nici la narațiunea cuprinzătoare, nici la o singură temă și, cu siguranță, nici la vreun “sistem” imuabil.” (p. 55-56)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: