Învățăturile mogulului Alin Cristea către novicele Marinel Blaj – 28 iunie 2014

Marinel Blaj nu este novice doar în ale bloggingului, ci și în ale teologiei, el însuși ținînd să precizeze: „nu sunt un teolog şi nu am făcut studii teologice”.

Dar nici nu e nevoie să facă studii teologice pentru a scrie numele cuiva corect (Bennett) sau pentru a prezenta sursele din care s-a inspirat cînd a purces la un asemenea demers TEOLOGIC, precum este subiectul despre carismatism.

Cînd spune că „pentecostalismul este continuaţionist”, deja asta e o discuţie TEOLOGICĂ.

Cînd se referă la „majoritatea istoricilor şi cercetătorilor”, presupun că nu a făcut o CERCETARE, ci a preluat informaţii de undeva, unde se foloseşte această expresie… amplă. Dar Marinel Blaj nu ne indică ce surse a folosit.

Există istorii şi istorii… Teologii şi teologii…

Nu toate cărţile sînt la fel de bune, nu orice autor e la nivelul autorilor consacraţi. Nu toate sursele sînt la fel de bune.

Cum am amintit luna aceasta, în 1999, cînd mi-am finalizat studiile la Universitatea Emanuel prin licenţă, Paul Negruţ mi-a spus că o lucrare de licență are nevoie să conțină glasul unui teolog consacrat și mi l-a recomandat pe Miroslav Volf.

Pe al cui glas în folosește Marinel Blaj cînd afișează următoarea afirmație: „Pentecostalii pun accent pe propovăduirea Evangheliei, carismaticii se folosesc de textele Evangheliei.”?

Marinel Blaj afirmă că „tot ceea ce scriu este fie observat în mod personal, fie relatat de observatori sau persoane implicate”. CARE sînt… persoanele implicate?

Mai scrie că „orice contribuţie, observaţie, corectură sunt binevenite…”.

Hm… Probabil nu la Alin Cristea se referă… Sau la alţii cu studii de teologie!?…

În Mahalaua Arădeanului se încinge o miuță între amatori…

Marinel Blaj observă „lucruri interesante”, printre care faptul că „la originea mişcării carismatice nu se află un pentecostal”

Dacă folosea articolul meu de pe blogul Dicționar Teologic din 1 martie 2011 (în toiul Mişcării Străjerilor), intitulat Penticostalii și carismatii (pe care nu l-aș fi scris dacă ar fi existat în limba română un astfel de articol scris de un evanghelic), atunci ar fi putut reține lucruri mult mai interesante, precum faptul că mișcarea carismatică a avut o natură nedenominațională și că adepții celui de-al treilea val negau că ar exista o experiență deosebită cunoscută ca “botez cu Duhul Sfânt” – doctrină fundamentală pentru penticostali.

În schimb, ce oferă Marinel Blaj? Un YouTube!…

Nu AȘA se face teologie, istorie a religiilor sau chiar blogging…

Ironia e că tocmai cel care acuză carismaticii de „acţiuni ce afectează vizual şi emoţional ascultătorul sau privitorul” foloseşte un astfel de mijloc…. :)

În 31 decembrie 2010, pe site-ul Bisericii Baptiste Providența din Oradea apărea un articol de 2 pagini, semnat dr. Silviu Tatu, intitulat “Cine sunt Străjerii?”. Slab material, în care autorul face artificii inutile, fără respect pentru cititori, și din care rezultă că Străjerii ar fi un fel de marțieni aterizați de curând în spațiul patriei, de parcă nu ar fi făcut parte din bisericile evanghelice… pînă acum.

Grupul Străjerii s-a implicat în diverse iniţiative naţionale, încercând afilieri, arondări sau conlucrări, deşi nu le recunosc oficial (www.strajeri.ro): Mişcarea naţională de post şi rugăciune (Ioan Peia), Asociaţia Poliţiştilor Creştini din România (Petrică Bohuş), Casa de Rugăciune Permanentă Bazna (Claudius Sămărtinean), Rugul Aprins, Asociaţia Măslinul şi Peniel (Lucian Oniga şi Rick Cunningham) Biserica evreilor mesianici şi Postul de televiziune „Alfa şi Omega”.”

Acesta este singurul paragraf din articol despre Străjerii din România. Restul articolului conține informații despre diverse mișcări din străinătate (International House of Prayer, Christ Embassy, Ellel Ministries, Vineyard, Faith Ministries și altele).

Una din principalele problemele pe care le întâmpină “cei mai mulți teologi” din țara noastră atunci când abordează subiectul Mișcarea Străjerilor este că nu reușesc să stabilească, convingător, legătura dintre Străjerii din România și Străjerii din străinătate.

Silviu Tatu își încheie articolul astfel:

“Cel mai ciudat lucru este că aceste mişcări refuză să îşi definească o Mărturisire de credinţă, motiv pentru care angajarea într-o discuţie cu aceste grupări tinde să devină un dialog al surzilor. Atunci când produc o asemenea mărturisire de credinţă, evită exprimarea punctelor divergente, păstrându-se în vadul mişcării evanghelice.”

Lucrul acesta nu este ciudat, ci incomod!

Deja există 50 de ani de istorie a carismaticilor și 30 de istorie a neocarismaticilor. Se știe de ani buni că mișcarea carismatică nu urmărește inovare instituțională prin organizarea unor noi denominațiuni religioase. Mișcarea carismatică a avut și are loc loc în cadrul unor denominațiuni diverse, urmărind trezirea spirituală.

Singurul material despre care pot spune spune că merită citit este ”Mișcarea Străjerilor” (probabil eseu la Masterat Teologie baptistă pastorală), scris de Daniel Cojiță, unul dintre pastorii Bisericii Baptiste Maranata din Arad.

Eseul încearcă să identifice identitatea teologică şi structurală a Mişcării Străjerilor, folosind două cărți: “Străjerii: cei ce sunt pregătiţi şi pregătesc calea pentru venirea lui Mesia”, de Tom Hess (World Vision România, Bucureșt, 2004) şi “Rugăciunea Străjerului: Cum să stai de strajă şi să-ţi protejezi familia, casa şi comunitatea” (Alfa şi Omega, Timișoara, 2008)

Iată precizarea lui Daniel Cojiță:

Cărţile mai sus amintite sunt folosite ca manuale pentru învăţătura şi practica străjerilor din România. Prima a fost tradusă în limba română în anul 2004 sub coordonarea directă a lui Nelu Peia, care mi-a înmânat-o în 2007. Ce de-a doua carte are o largă circulaţie în cadrul acestei mişcări iar conţinutul ei este aidoma primei cărţi.”

Eseul este neconvingător în ceea ce privește legătura dintre Mișcarea Străjerilor din străinătate și Mișcarea Străjerilor din România.

Dar eseul conține o chestiune foarte interesantă, pe care Daniel Cojiță o lansează odată cu interogația cu care începe partea a doua a eseului: Sunt Străjerii carismatici?

Deoarece este o nouă orientare în spectrul religios din ţara noastră, cei mai mulţi teologi   s-au grăbit să-i asocieze pe străjeri cu mişcarea carismatică.”

Daniel Cojiță nu menționează care sînt acești “cei mai mulți teologi” din țara noastră.

Ultimul paragraf din eseu susține că “cei mai mulți teologi” din țara noastră s-au înșelat:

Ca orientare religioasă, străjerii pot fi încadraţi mai degrabă în cadrul curentului numit „cel de-al treilea val” caracterizat de interesul asupra: 1) eliberării de demoni; 2) reconstituirii Cortului lui David; 3) renunţarea la graniţele denominaţionale şi 4) „Power-Evangelisation” (accentul deosebit pus pe evanghelizarea prin vindecări, semne şi minuni).”

Așadar, conform concluziilor acestui eseu, Străjerii din România ar fi neocarismatici (Al treilea val).

Au trecut 3 ani de la fenomenul Mișcarea Străjerii (toamna 2010 – primăvara 2011), el continuă, dar la amplitudine mai mică. Nu știu să fi apărut nici un material, articol sau carte, a vreunui teolog evanghelic român, de la București sau de la Oradea, care să fi abordat acest fenomen în termeni cît de cît acceptabil.

Oare de ce Marinel Blaj (și ceilalți guguștiuci zănatici) crede că va reuși să surprindă caracteristile REALE ale unor astfel de fenomene? Nu are nici pregătire teologică și nu pare să aibă nici chef. Decît să inventeze conexiuni, pentru satisfacerea unor șabloane care țin de mintea lui, nu de REALITATE.

Marinel Blaj: „Nu am pretenţia de a da verdicte, de a pune etichete sau de a oferi soluţii. Mă voi limita la a consemna, comenta şi a sugera.”

Păi atunci cînd scrie despre manifestările carismatice că se distanţează „evident de esenţele Evangheliei”, aşa ceva nu intră în categoria… verdicte / etichete?

Lacunele lui Marinel Blaj nu țin în primul rînd de cunoștințe teologice, ci de bun simț, coerență, construct (cum ar zice Marius Cruceru).

Cu linkuri către Vindecătoru (care s-a inspirat din două comentarii ale mahalagioaicei Lia) și Paul Morar nu se face teologie. Ci… MAHALA!

Un răspuns to “Învățăturile mogulului Alin Cristea către novicele Marinel Blaj – 28 iunie 2014”

  1. timo74 Says:

    oricum esti un mare bou, infumuratule Alin!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: