Mai mult decât simple păreri (19)

mai-mult-decat-simple-pareri-180

Mai mult decât simple păreri: trăiește credința pe care o declari – Ravi Zacharias (ed.), Editura Scriptum, Oradea, 2014, 454 p.

L.T. Jeyachandran: “Apologetica clasică a asumat un punct de vedere comun situat în afara lui Dumnezeu pentru a argumenta existența lui Dumnezeu și a lui Cristos. Această presupoziție este una colosală în lumea de azi, când postmodernismul și New Age au eradicat posibilitatea unei percepții comune a realității. Există o poveste indiană devenită clasică pentru diferitele abordări ale exclusivității lui Cristos, care spune că șase orbi încearcă să “vadă” un elefant. Fiecare atinge diferite părți ale elefantului și ajunge la concluzii diferite despre animalul din fața lui, în funcție de partea din trupul acestuia pe care o pipăie: elefantul e ca trunchiul unui copac, ca o mătură, ca un sifon… etc. Ideea acestei ilustrații e că există un singur Dumnezeu, care e perceput diferit de către diferitele tradiții și credințe.

Însă această poveste trece de regulă cu vederea faptul că cei șase orbi, chiar dacă ar organiza o ședință după pipăirea elefantului, tot nu ar fi în stare să-l reconstituie corect. Singurul care știe că există un elefant întreg este cel ce poate să-l vadă, dar se presupune că nimeni – nici măcar cel ce istorisește povestea – nu a văzut vreodată un elefant!

Această parabolă demonstrează de fapt că trebuie să existe o revelație despre ceva ce noi nu putem percepe corect. Acest lucru este cu certitudine adevărat în legătură cu Dumnezeu, dacă nu cumva și în legătură cu orice altceva.

În capitolul de faţă, pornesc de la presupoziția că Dumnezeu este baza întregii realități. Dacă acesta este adevărul, felul cum este El în ființa Lui și în activitatea Lui ar trebui să ne furnizeze o explicație adecvată pentru tot ce vedem și experimentăm. Pentru aceasta este de folos să știm că Biblia creștină nu este în primul rând didactică și prescriptivă, ci e în cea mai mare parte o narațiune ce relatează despre întâlnirea lui Dumnezeu cu poporul Lui în creație și în istoria răscumpărării. De aceea, declarația lui Pavel din Romani 1:20 (“însușirile nevăzute ale Lui, puterea Lui veșnică și dumnezeirea Lui, se văd lămurit, de la facerea lumii, când te uiţi cu băgare de seamă la ele în lucrurile făcute de El. Aşa că nu se pot dezvinovăți”) poate fi citită și aplicată în două feluri.

Mai întâi, putem porni de la creație și să argumentăm în sens invers, arătând prin inducție cum este Dumnezeu Creatorul. Aceasta a fost calea urmată de apologetica clasică și ea nu este lipsită de dificultăți. Una din principalele ei probleme e punctul de pornire al apologeticii (așa cum am arătat mai sus). Adesea s-a contestat pe temeiuri morale și teologice că rațiunea căzută poate să ajungă la o concluzie despre Dumnezeu, așa cum pare să sugereze aceste versete.

Apoi, dacă am porni de la cine este Dumnezeu conform revelației biblice și am argumenta în avans, am putea da o explicație adecvată întregii realități. De fapt, am putea să studiem și celelalte religii pe baza înțelegerii lor despre Dumnezeu și să arătăm care dintre multele teologii are cea mai mare putere explicativă.” (p. 291-292)

PROMO

scriptum-fidelitate

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: