Sfînta durere baptistă

În 4 septembrie 2014, NewsNet Creștin a afișat un document al Comunității baptiste Timișoara, trimis de președinte, Ionel Tuțac:

Decizia privind retragerea ordinării pastorului Ovidiu Petric

Expeditorul a adăugat următoarele:

„Stimaţi fraţi,

Promovarea excesivă pe site-ul dumneavoastră a fostului pastor Ovidiu Petric mă determină să vă trimit acest document. Folosirea în continuare a termenului de pastor presupune uzurparea de calităţi oficiale, potrivit legilor româneşti.

Cu stimă,
Ionel Tuţac”

Întotdeauna sînt „înduioșat” de respectul arătat de președinții Comunităților baptiste prevederilor legale… :)

Cum scriam cu altă ocazie, ăștia nu își cunosc nici propriul Statut, după care funcționează în România bisericile baptiste, darămite să aibă habar de legile românești, numeroase și întortocheate…

Oare cum se face că oamenii ăștia se gîndesc la lege doar în folosul lor și nu apucă să se gîndească la ce sancțiuni le poate aduce legea pentru abuzurile pe care le fac?…

Mai încet cu legea, Tuțac nene, că nu mai e mult și va avea loc… rotația cadrelor.

1.

Stimați frați, e obișnuit să scrie Tuțac, dar dacă e vorba de… surori? :)

2.

Care să fie rostul trimiterii documentului la NewsNet? Nu era de ajuns să anunțe decizia și, în baza deciziei, să facă solicitarea?

3.

O astfel de chestiune îmi aduce aminte de alte asemenea acțiuni în forță ale liderilor baptiști.

Cu ani în urmă, la Biserica Providența din Oradea năvălise Comunitatea baptistă. Un zăpăcit din comitetul bisericii chiar predase Comunității ștampilele și autorizația de funcționare a bisericii!… A trebuit să vină Gigi Dobrin, unul dintre vicepreședinții Uniunii, ca să fie înapoiate bisericii…

La Adunarea Generală de la începutul anului, președintele Florian Negruțiu, fratele lui Paul Negruţ, nu a avut nimic de obiectat cînd pastorul girant (nu există așa ceva în Statut!) începea direct cu ordinea de zi (cu un număr diferit de puncte decît cel anunțat, cu două săptămîni înainte, cred) FĂRĂ a număra pe cei prezenți dacă se pot constitui în Adunare generală.

După protestele mele, s-a făcut mai întîi numărarea celor prezenți. :)

Tot sub „domnia” fraților Negruț a avut loc retragerea ordinării lui Lucian Ciupe, avînd la bază minciuna pastorului Doru Hnatiuc.

Cel mai celebru caz de abuz este retragerea ordinării lui Iosif Țon de către Consiliul Uniunii Baptiste, FĂRĂ menționarea vreunui articol din Statut sau din Mărturisirea de credință:

De ce Comunicatul Consiliului Uniunii Baptiste este nul

Avînd în vedere cele menționate (plus altele), nu e de mirare că a scăzut, de la an la an, de la mandat la mandat, credibilitatea liderilor baptiști.

Ei însă tot cu zîmbetul pe buze, tot în costume de ciocli…

Faptul că ‘au luat decizia’ nu coincide cu procedura CORECTĂ de a lua decizia.

Luna trecut, președintele Uniunii Baptiste cita incorect din Statut!…

Vezi:

Scrie în Statutul Uniunii Baptiste că pastorii nu au voie să se implice în politică? NU!

4.

Iată conținutul documentului:

„Nr. 48 din 28 mai 2014

Către UNIUNEA BISERICILOR CREȘTINE BAPTISTE
BUCUREȘTI

Iubiți frați,

Cu durere vă aducem la cunoștință faptul că în ședința Comitetului Comunității din data de 27.05.2014 am luat decizia de retragere a ordinării pastorului OVIDIU PETRIC, pastor al Bisericii Baptiste din loc. Susani, jud. Timiș, în baza articolului 57 alin. 2 pct.(g) din Statutul de Organizare și Funcționare al Cultului Creștin Baptist din România.

Încercările noastre repetate de a dialoga cu pastorul Petric în ultimile nouă luni au eșuat, motiv ce ne-a determinat să-i retragem ordinarea pe o perioadă de timp nelimitată.

Vă rugăm să comunicați decizia noastră tuturor Comunităților Baptiste din România.

Cu sfinte salutări frățești,

Președinte,
Pastor, Ionel Tuțac

Secretar,
Pastor, Marius Ianc”

CARE pot fi motivele retragerii ordinării unui pastor baptist din România?

Art. 23 (5): „Pierderea calităţii de slujitor ordinat se face în situaţia excluderii din biserică pentru cădere în păcat sau răspândire de învăţături eretice, prin hotărârea comitetului comunităţii sau a Comitetului executiv al Convenţiei Baptiste Maghiare, după caz.”

După cum se vede, documentul trimis de nenea Tuţac nu specifică unul din cele două motive, nici faptul că BISERICA l-ar fi exclus pe incriminat.

În schimb, documentul menționează, ca bază a deciziei, Art. 57 alin. 2 pct.(g).

Să vedem despre ce e vorba, referitor la atribuțiile Comitetului Comunității:

Art. 57 (2) pct. g – „analizează abaterile de la Mărturisirea de credință a cultului ale slujitorilor duhovnicești ordinați și se pronunță asupra pierderii calității de slujitor ordinat;”

Documentul nu precizează că ar fi avut loc o analiză a vreunei abateri de la Mărturisirea de credință.

Iar formula „se pronunță asupra pierderii calității de slujitor ordinat” e destul de neclară.

Pare a avea de a face mai degrabă cu situația în care se află DEJA un pastor căruia i s-a retras ordinarea decît cu situația în care urmează să i se retragă.

Însă, de rîsul curcilor, MOTIVUL pentru care ‘au luat decizia’ este că NU au reuşit să stea de vorbă cu incriminatul!…

ĂSTA nu e motiv nici statutar, nici doctrinar!

Faptul că au menţionat un articol din Statut nu îi scuteşte nici de consecinţele legale ale unei astfel de decizii, nici de ridicolul situației.

Ovidiu Petric se pare că a fost mai șmecher decît mine, evitînd întîlnirile cu oamenii ăștia unși cu toate alifiile…

Eu am fost invitat, în 2006, la Comunitate, pentru a fi chestionat, la fel, cică, ca și ceilalți care candidau pentru comitetul Bisericii Providența din Oradea. Aveau 13 întrebări. Întrucît nu am răspuns la prima întrebare – dacă recunosc autoritatea comisiei (eu nici nu știam că voi fi în fața unei comisii) -, Florian Negruțiu a refuzat să îmi pună celelalte 12 întrebări, deși unii dintre cei prezenți au solicitat să mi se pună întrebări.

În mai multe rînduri de-a lungul anilor, am precizat că 3 pastori din conducerea Comunității Baptiste din Oradea, Florian Negruțiu, Teodor Vereș, Ioan Popovici, au semnat o scrisoare, Nr. 14 din 16 ianuarie 2006, către Biserica Providența în care se menționează că eu aș fi fost audiat de Comisia de disciplină a Comunității. I-am învinuit și îi învinuiesc în continuare pe cei 3 pastori de minciună. Nu am fost audiat de Comisia de disciplină.

Teodor Vereș, cel cunoscut pentru gura lui spurcată, m-a întrebat dacă am fost la București la mineriadă?!… (dacă proveneam din… Petroșani! Oare dacă proveneam din Târgu Mureș, mă întreba dacă m-am bătut cu ungurii?)

Ceea ce a scris Iulian Necea nu face altceva să confirme ceea ce MULȚI știam deja despre jenantul personaj bihorean Florin Negruț / Florian Negruțiu:

Scrisoare deschisă – Opriți minciunile și calomniile!

5.

Îmi aduc foarte bine aminte de replica lui Tuțac din 16 decembrie 2013:

Pastorul Ionel Tuţac: „Nu pot recunoaşte Biserica Revoluţia”

Am vrut să scriu atunci un articol, nu am apucat, uimit fiind că un astfel de pastor, care este și președinte al Comunității Baptiste Timișoara și secretar general al Cultului Baptist, are timp, ÎN DECEMBRIE!, să dea o replică în 10 puncte!

De fapt, este vorba mai mult de întrebări decît o poziție clar asumată de către Tuţac.

Replica nu are consistenţă IDEATICĂ, ci pare a fi scrisă în grabă, iar motivul apariţiei replicii e cu totul pueril:

„Încercările continue de a dialoga cu un om care are impresia că toţi greşesc şi doar el are dreptate, mă determină să declar că este obositor să sfătuieşti un coleg ca Ovidiu Petric, motiv pentru care am acceptat să răspund în scris la repetatele mesaje pe care site-ul NewsNet Creştin mi le-a trimis pentru a-mi cere punctul de vedere cu privire la încercarea disperată de a planta o nouă biserică în Lugoj.”

Şi ce dacă NewsNet a trimis repetate mesaje?

CINE era NewsNet? Abia apăruse de cîteva săptămîni… Nici acum nu ar trebui să fie băgat în seamă, la ce stil de tabloid are și cum folosește materialele altora (imagini) fără a menționa sursa!

AȘA reacționeză ÎN PUBLIC un reprezentant al Uniunii Baptiste din România?

Nu știe să numere pînă la 100 și abia apoi să se pună pe scris replici?

Din tot ce scrie nenea Tuțac în 16 decembrie 2013 (cînd, după mintea mea, ar fi trebuit să fie prea ocupat cu Sărbătoarea ca să se apuce de dat cuiva replici) reiese că era tare supărat, dimpreună cu colegii de la Comunitatea Timișoara că omul Revoluției făcea o biserică după alte canoane decît cele impuse de Comunitate.

Păi nici Biserica Providența din Oradea nu ar fi luat ființă, nici nu s-ar fi dezvoltat, dacă trebuia mai întîi să ceară învoire de la frații Negruț. De ce mai există acum, asta e o altă chestiune, de vreme ce e un fel de Oradea de (v)est pentru Putin-ul Paul.

Zice Tuțac: „Cum este posibil să sfidezi comitetul Comunităţii Baptiste Timişoara, format din 9 pastori aleşi de către Adunarea Generală, care îţi spune că modul de înfiinţare al acestei biserici nu este colegial, biblic şi statutar? Potrivit Statutului Uniunii Baptiste din România, comitetul Comunității avizează actele de constituire a unei noi biserici. Ședința comitetului a avut loc marti, 3 decembrie, iar sfatul acestuia a fost acela de a-l îndemna pe pastorul Petric la pocăință.”

Mogulii ăştia de la Comunităţi au impresia că orice iniţiativă eclesială trebuie să aibă… AVIZUL LOR!

Cum e posibil să-i sfidezi?

Păi, din cîte am scris mai sus (la care se adaugă și altele scrise de alții de-a lungl anilor), ar trebui să fie clar nu numai că e posibil să-i sfidezi, dar, în anumite circumstanțe, e chiar o… DATORIE! Cel puțin pe cei de la Oradea, dar nu am nici un motiv să nu cred același lucru și despre celelalte Comunități.

Cîte din bisercile mari din SUA ar mai fi luat ființă și s-ar fi dezvoltat, dacă ar fi trebuit ÎNTOTDEAUNA să aibă avizul ALTORA!…

Și să citim și ce scrie Statutul invocat de Tuțac:

Art. 9 (2) – „Un eventual refuz de avizare din partea comunității sau de autorizare din partea Uniunii Baptiste trebuie să fie motivat şi comunicat în scris grupului de credincioşi care a solicitat autorizarea.”

Art. 9 (3) – „Grupul de credincioși care a solicitat autorizarea bisericii respective poate contesta refuzul la Consiliul Uniunii, care va lua o decizie în prima sa ședință.”

În cazul nostru, Tuțac e și în… Consiliu. :)

Deci trebuie așteptată schimbarea gărzii… :)

Nu așa a fost cu Metanoia Arad?

N-a primit autorizație pe vremea lui Negruț, a primit cînd au ajuns pe poziții Otniel Bunaciu și Ionel Tuțac.

Păi, fraților, n-ar trebui să existe mai puțină politică confesională și mai multă stabilitate instituțională, prin decizii DOCTRINARE și STATUTARE?…

Cică: „colegial, biblic și statutar”.

Păi să fie mai bine: 1) DOCTRINAR, 2) statutar, 3) colegial.

„Colegialitatea” asta a produs destulă pervertire a instituțiilor confesionale!

Mi-e coleg X-ulescu, dar mai prieten sa-mi fie… adevărul!

6.

Cronologie:

3 decembrie 2013 – Ședința Comitetului Comunității Timișoara
27 mai 2014 – Retragerea ordinării lui Ovidiu Petric
4 septembrie 2014 – Publicarea documentului pe NewsNet

Închei în registrul isteric al lui Tuțac:

Cum este posibil ca un președinte de Comunitate să se prezinte atît de ridicol în public?

Cum este posibil ca un pastor, pe deasupra și președinte de Comunitate și secretar general al Uniunii Baptiste, să folosească un document al instituției confesionale pentru o chestiune care se putea aborda printr-o scurtă INFORMARE?

Cum este posibil ca un reprezentant de vîrf al baptiștilor din România să se refere în mod accentuat la chestiuni de ordin secundar – precum numele unei biserici, resursele financiare sau lipsa de… colegialitate – în detrimentul unor chestiuni DOCTRINARE și statutare.

Cum este posibil ca un reprezentant al baptiștilor români să creadă că va lua ochii cititorilor care gîndesc precum a luat ochii celor COLEGILOR ‘de la centru’ prin invocarea unui articol din Statut?

Cum este posibil ca o chestiune atît de importantă precum calitatea de pastor ordinat în cadrul Cultului Baptist să fie tratată cu atîta superficialitate de către preşedinţi de Comunitate precum Ionel Tuţac (Timişoara) şi Florian Negruțiu (Oradea), ba chiar de Consiliul Uniunii care a făcut un abuz în cazul lui Iosif Țon?

Nu ce fac Ovidiu Petric și Biserica Revoluția este un subiect (decît pentru bîrfele pastorilor lugojeni și timișoreni), ci ceea ce este de interes major are de a face cu comportamentul liderilor baptiști, care seamănă izbitor de mult cu cel al politicienilor – acum NOI sîntem la putere, Noi luăm deciziile.

Păi nu contează doar dacă liderii iau decizii. Contează dacă le iau CORECT! Nu contează dacă aruncă în textul deciziei un verset biblic sau un numărul unui articol din Statut, ci contează dacă decizia are întemeiere DOCTRINARĂ și statutară.

Dacă apar astfel de probleme, cu pastori care nu așteaptă să le vină rîndul la vicepreședinție, atunci de ce să nu se actualizeze Statutul prin sancțiuni? De exemplu, 5 ani să nu poată candida la funcții pentru conducerea Comunității (s-ar prea putea, desigur, ca pe astfel de pastori „revoluționari” să-i doară în cot de fuuncțiile Comunității), dar a folosi amenințarea cu retragerea ordinării pentru oricine care nu este supus Comunității este o metodă de șantaj din partea Comunității.

Mărturisirea de credință a baptiștilot precizează clar: Nu recunoaștem grade ierarhice. (secțiunea Despre Biserică)

Nu e de mirare că nu există Biserica Baptistă, precum cea Ortodoxă sau Catolică, ci… mișcarea baptistă.

Cu accent pe libertatea de conștiință și de exprimare.

Avînd în vedere modul ridicol în care s-a exprimat ÎN PUBLIC Ionel Tuțac, ca președinte al Comunității Timișoara, dar și ca secretar general al Uniunii Baptiste, ar trebui să fie destituit imediat din ambele funcții.

De asemenea, ar trebui ca Biserica Harul din Lugoj să cît de creștinește a fost modul în care s-a comportat într-un astfel de caz. E pastor, nu sergent major la magazia cu efecte ale Armatei Salvării!

E clar că Tuțac se bazează pe „colegialitatea” altor pastori. Dar Biserica ar trebui să depășească nivelul „colegialității” pentru a păstra nivelul… CORECTITUDINII.

Imaginați-vă ce reformă spirituală ar avea loc în îmbătrînita biserică Emanuel din Oradea, dacă și-ar lua pastorii la rost pentru minciunile, dezinformările și sforăriile acestora.

Uitați-vă ce îmbătrînită e și Biserica Baptistă Nr. 1 din Constanța. Doru Hnatiuc a dus-o la apogeu, și tot el a omorît-o.

Nu e de mirare că tinerii, dar nu numai ei, caută aer proaspă în alte biserici, mai moderne sau, mă rog, mai zburdalnice…

Ați văzut vreo preocupare, la acești moguli regionali, pentru destinul viitor al bisericilor? O viziune pentru următorii 20 de ani?

Ei gîndesc cincinal doar!…

An de an, baptiștii români din Statele Unite se laudă cu convenții excelente și exemplare (la fel ca și penticostalii), dar veștile sînt, an de an, și din diaspora și din SUA, tot mai rele…

Acum 3 ani Petru Lascău scria: „Cultul Penticostal (CP) nu are nici o structură organizatorică autorizată să disciplineze și nici atoritatea morală pe care și-a pierdut-o prin inactivitate în domeniul tineretului.”

Nu e aceasta situaţia şi în Cultul Baptist?

Doamne ferește să aibă careva inițiative care nu se încadrează în gîndirea rigidă a mogulilor Comunităților.

Se plînge Tuțac că nu are cu cine vorbi? Păi e normal că nu! Conducerile Comunității vorbesc un limbaj de lemn, gîndesc cu cap de lemn și, dacă îi văd pe toți în jur cuie, normal că stau mai tot timpul cu bîta de lemn în mînă (dacă nu cumva e vorba de… ciocan!).

Dar faptul în sine că un preşedinte de Comunitate nu reuşeşte să comunice cu un coleg, darămite să se şi plîngă în public că are această inabilitate, constituie un semn extrem de îngrijorător pentru mediul confesional baptist – evanghelic.

E ciudat să o spun, dar unele biserici din România s-ar descurca mai bine în societatea românească dacă nu ar fi legate „cu lanțul” de organizarea teritorială a bisericilor.

În numeroase cazuri, cînd am indicat organizarea nonierarhică, spuneam că pocăiții nu trebuie să aștepte, pe verticală, fonduri și decizia forului superior. Și dădeam două exemple: Cireșarii și Istoria Binecuvîntării, studiul lui Beni Fărăgău. Dar sînt multe alte exemple.

Ceea ce au nevoie evanghelicii din România în primul rînd nu este organizarea teritorială, ci asumarea unei solidarități publice în numele unui ideal comun.

Contează enorm nu relațiile cu regionala și cu centrul, ci relațiile corecte ÎNTRE pastori și între biserici.

Altfel, precum s-a întîmplat la 3 ediții ale Marșului pentru Viață în Ordea, bisericile mari precum Emanuel nu participă. Să le fie rușine!

Nu în puține cazuri liderii evanghelici dau semnale agresiv-ideologice, neclare, neconvingătoare în argumentul IDEATIC, dar de folos pentru direcția de moment a enoriașilor. Și își folosesc poziția pentru intimidarea celor care ar vrea mai mult.

Se întreabă însă acești lideri ce vor face cînd va trebui să facă față unei puteri mai mari decît cea pe care o dețin ei prin manipulare?

Care este aceasta?

Puterea adevărului!

7.

Deși misiva lui Tuțac începe cu „iubiți frați” și se încheie cu „sfinte salutări frățeşti”, nu am simţit nimic iubitor, nici sfînt, în scrisoare.

Și deși începe prima frază cu expresia „cu durere”, nu rezultă de niciunde vreun semn de compasiune.

Tuțac și-a urmărit, pur și simplu, interesele!… Care sînt, desigur, interesele găștii din care face parte.

Sfînta durere baptistă este, de fapt, dezgustătoarea ipocrizie baptistă!

Ferească-ne Sfîntul!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: