Iarăși teologie de doi lei pe blogul nesimțitului Nicolae Rădoi

radoinicolae.blogspot.ro/2015/01/suntem-mantuiti-si-prin-altceva-decat.html

Cică: „Doctrina evanghelicilor este că mântuirea se primește prin credință, și numai prin credință. Faptele sunt excluse din formula îndreptățirii.”

Mă întreb dacă există aşa ceva: doctrina evanghelicilor…

Există doctrina unei asociaţii de biserici, precum Uniunea Baptistă din România sau Southern Baptist Convention.

În străinătate există mai multe feluri de baptiști, inclusiv, în 20 de țări, baptiști de ziua a șaptea. Ăștia au doctrină… evanghelică?

E edificator să observăm cum e prezentat teologul Wayne Grudem în Wikipedia:

„He is the author of, among other books, Systematic Theology: An Introduction to Biblical Doctrine, which advocates a Calvinistic soteriology, the verbal plenary inspiration and inerrancy of the Bible, believer’s baptism, a plural-elder form of church government, and the complementarian view of gender relationships. Grudem holds to noncessationist Charismatic beliefs and was at one time a qualified supporter of the Vineyard Movement and one of the main apologists and spokesmen for reuniting Charismatic, Reformed, and Evangelical churches.

Revenind la… doctrina evanghelică, o expresie mai inspirată ar putea fi cea pe care o foloseşte Erickson: perspectiva evanghelică sau poziția evanghelică. E adevărat că folosește și expresia: teologia evanghelică.

Dar nu acesta e reproșul pe care îl fac formulei în discuție.

Ceea ce ACUZ este un CLIȘEU de tip evanghelic, care practică adevărul, dar nu tot adevărul, cu accent major pe har și cu accent minor pe fapte.

În volumul al 3-lea din Teologie creștină (Editura Cartea Creștină, Oradea, 1998), la paginile 185-190, găsim chestiunea la care se referă guguștiucul care scrie pe blogul nesimțitului Nicolae Rădoi.

Astfel, găsim formule precum „Mîntuirea nu este prin fapte.”

Dar şi formule precum: „Credința care nu produce fapte nu este o credință reală.”

De reţinut următoarea chestiune:

„Probabil cel mai problematic dintre pasaje este Matei 25:31-46, care pare să sugereze că destinul nostru etern va depinde de faptul dacă am făcut sau nu acte de bunătate și caritate în favoarea celorlalți.”

Iată ce scrie James Montgomery Boice în cartea Fundamente ale credinței creștine (Editura Institutului Biblic Emanuel, 2000):

„Etapele procesului de mântuire sunt: preștiința lui Dumnezeu, predestinarea, apoi chemarea noastră eficace, regenerarea, credința și pocăința, justificarea, sfințirea și glorificarea.” (p.381)

Formula de pe blogul nesimțitului Nicolae Rădoi pe care o incriminez folosește doar două concepte TEOLOGICE: credință și îndreptățire.

Dar, desigur, formula nu e folosită în sens TEOLOGIC.

Ca să nu complic prea mult lucrurile (pentru masa de cititori), deși ar fi necesar, voi apela la Mărturisirea de credință a Cultului Baptist din România, respectiv a Cultului Penticostal din România.

Baptiștii declară că „Mântuirea e prin harul lui Dumnezeu. Ea este un har care ni se dă gratuit, fără să o merităm. Faptele bune sunt roade ale mântuirii.”

Penticostalii declară că „harul lui Dumnezeu a făcut și face posibilă mântuirea omului”.

Baptiştii cred că „pentru ca omul păcătos să se poată bucura de această mântuire, el trebuie să îndeplinească două condiții: pocăința și credința. Ele sunt totdeauna nedespărțite.”

Penticostalii cred că „mântuirea este condiţionată de credinţă, pocăinţă şi naştere din nou”.

Iată, o aparentă diferenţă, întrucît baptiştii se referă la două chestiuni, iar penticostalii la trei.

Dar articolul 8 din Mărturisirea penticostalilor are 3 părți, pe cînd, în Mărturisirea baptiştilor, după capitolul despre mîntuire urmează capitolul despre nașterea din nou.

Așadar, evanghelicii români (mă refer la principalele două culte neoprotestante) folosesc, în legătură cu mîntuirea, termenii: credință, pocăință, naștere din nou.

Termenul comun care se regăsește în formulele prezentate și în formula de pe blogul nesimțitului Nicolae Rădoi este: CREDINȚĂ.

Iată ce se precizează în Mărturisirea penticostalilor: „Credința este adevărată și activă numai atunci când este însoțită de fapte (Iacov 2:14-22).”

De fapt, cea mai cunoscută formulă din Iacov este în versetul 26: „Credința fără fapte este moartă.”

Analogia folosită este următoarea: „După cum trupul fără duh este mort, tot așa și credința fără fapte este moartă.”

Așadar, accentul minor pe care o parte din perspectiva evanghelică o pune pe FAPTE este incorect.

Formula de pe blogul nesimțitului Nicolae Rădoi este ADEVĂRATĂ doar în măsura în care se acordă un accent major și FAPTELOR. Nu în ceea ce privește îndreptățirea, ci în ceea ce privește CREDINȚA.

Credința, spun penticostalii, trebuie să fie ACTIVĂ.

Așa spune și Iacov. :)

Iacov, cum ar trebui să știe orice evanghelic, e o carte din… Biblie.

De asemenea, formula de pe blogul nesimțitului Nicolae Rădoi nu conține conceptul HAR. Concept care există în Mărturisirea de credință a baptiștilor și în Mărturisirea de credință a penticostalilor.

Ioan Botezătorul îi trimitea pe oameni să facă FAPTE vrednice de pocăința lor.

Pentru conceptul de pocăință, o să folosesc un citat din Erickson:

„Pocăința este mâhnirea plină de evlavie cauzată de propriul păcat împreună cu decizia de a ne întoarce de la el.”

Nesimțitul Nicolae Rădoi nu pare a-și da seama de propriul păcat, cultivînd MINCIUNA, dezinformarea, denigrarea și răutatea pe blogul lui și nu pare a fi luat o decizie în acest sens, care implică recunoașterea păcatului și, conform ETICII CREȘTINE, să acorde compensații celor pe care i-a năpăstuit.

Cînd a intrat mîntuirea în casa lui, IMEDIAT Zacheu a luat decizia de a da jumătate din avuție săracilor, iar celor pe care i-a năpăstuit să le acorde compensații ÎMPĂTRITE.

A, dar ăsta era evreu…

Un creștin oare ar trebui să dea înapoi a). mai puțin de 4 ori; b) de 4 ori; c) mai mult de 4 ori?

Un răspuns to “Iarăși teologie de doi lei pe blogul nesimțitului Nicolae Rădoi”

  1. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RomaniaEv.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: