Viorel Paşca, unul dintre oamenii care mişcă ţara

viorel-pasca-alin-scristea

În fiecare duminică seara, de 80 de săptămîni, aştept cu nerăbdare să citesc ce scrie Viorel Paşca pe Facebook despre Dumbrava. Uneori cu lacrimi. De fiecare dată îmi vine să pun mîna pe telefon şi să-l sun, să-l întreb ce mai face.

De fiecare dată mă abțin, gîndindu-mă că e un om extrem de ocupat. Nu doar cu viii, ci și cu morții. În 9 ani la Dumbrava au fost găzduiți 700 de oameni ai străzii, dintre care 250 au murit. Și cineva a trebuit să-i îngroape, nu?

Viorel Pașca e unul dintre cei trei oameni cărora le-aș pupa mîna, în public, oricînd.

I-aș pupa mîna mamei mele, care m-a crescut și m-a alintat, care m-a ajutat să mă maturizez și care mă ia la rost și acum cînd observă niște cuvinte (cu care eu violentez urechile pocăiților, să se mai trezească) care nu au de a face cu educația pe care am primit-o în familie și în biserică. În 5 aprilie împlinește 82 de ani. I-am promis că îmi tai coada. Neam de neamul meu nu a avut astfel de frizură… :)

I-aș pupa mîna lui Iosif Țon pentru ce a făcut pentru România (evanghelică). Nu mi-a fost pastor, nici profesor, nu am fost un fan al lui, precum alții, nu i-am ascultat predicile cu fervoare, nu i-am citit cărțile cu patos, dar, oriunde m-am întors cu cercetările mele despre istoria baptiștilor dinainte și după ’89, am dat de Iosif Ţon, cel care a fost şi este în continuare cea mai notorie instituție a baptiștilor români. Desigur, a doua zi după ce i-aș pupa mîna s-ar putea să scriu un articol cu accente critice despre aspecte din viața lui Iosif Țon.

I-aș pupa mîna lui Viorel Pașca ca mulțumire pentru cei 8 ani de activitate umanitară de la Dumbrava. Aprecierile mele ar veni din inimă chiar dacă ar fi avut grijă doar de cele două femei în vîrstă cu care a început. Cu atît mai mult cu cît în prezent numărul celor găzduiți la Dumbrava a ajuns la 160!

Viorel Pașca miroase a Cer.

Acum cîteva zile am citit întîmplător pe Facebook despre o acțiune umanitară organizată la Oradea pentru Dumbrava, care va avea loc în următoarele zile: 9-14 martie 2014.

oradea-9mar2015

Vezi: Buchet de fapte bune

De data asta, după ce m-am abținut de zeci de ori să-l sun pe Viorel Pașca (cu care mă întîlnisem o dată la Oradea și o dată la Dumbrava), l-am sunat: Ce mai faci, Viorel?

Viorel: Bine, tocmai am ajuns în București!

!!!

Păi da, omul fusese nominalizat pentru Premiile Foreign Policy România, care au fost acorate în cadrul Galei FP România.

Au fost acordate premii din 10 categorii: Politică, Relaţii Internaţionale, Economie, Social, Educaţie, Cercetare, Cultură, Media, Idei/Proiecte, Cariere – în prezenţa unei audienţe de peste 200 de persoane: academicieni şi antreprenori, oameni de cultură şi cercetători, profesori, avocaţi şi medici.

Viorel Paşca amintise ceva pe Facebook de o revistă şi o invitaţie, dar pînă cînd l-am sunat nu știam despre ce e vorba.

Mi-a stricat seara!

Nu am mai reușit să stau jos, la birou, să lucrez. Mă plimbam cu pași micuți în micuța mea camer. Eram așa de bucuros!

M-am îmbrăcat să mă duc să cumpăr revista, să-l văd cu ochii mei pe Viorel Pașca menționat în Foreign Policy România.

Cînd să plec, mi-am adus aminte că parcă îmi cumpărasem revista, dar nu o scosesem din ambalajul de plastic.

Așa că am rămas acasă, am deschis revista și m-am uitat la lista TOP 100 FP România: oameni și idei care mișcă țara.

Nu l-am găsit pe Viorel Pașca. Mi-am mai revenit și am purces, din nou, la muncă, la birou.

Peste cîteva zile mi-am dat seama că trebuie să EXISTE un astfel de număr al revistei, Nr. 44, februarie-martie 2015, în care să apară Viorel Pașca, mi-am cumpărat numărul și L-AM GĂSIT!

Nu aveam cum să-l găsesc în numărul de acasă, că era din februarie… 2014! :)

viorel-pasca-fp

În afară de cele 10 premii, cîte unul la fiecare categorie, s-au mai acordat și 3 premii speciale:

– Premiu special la categoria Politică: Preşedintele României – Klaus Iohannis
– Premiu special la categoria Economie şi Afaceri: Hidroelectrica
– Premiu special la categoria Cariere: Alex Găvan, alpinist de altitudine

Premiul categoriei Social (unde a fost nominalizat şi Viorel Paşca): MagiCamp – tabără de vacanţă pentru copiii bolnavi de cancer.

Săptămîna s-a încheiat cu o surpriză pentru mine: m-am întîlnit cu Viorel Pașca, la Oradea.

Am reușit să fac cîteva poze, să-l înregistrez, dar nu l-am putut face să amintească de Gala FP România. Viorel Pașca nu doar că e un model de omenie, ci și un model de modestie.

Prima oară cînd am auzit de Viorel Pașca a fost în 9 decembrie 2011, la Filarmonica Oradea, la Gala sufletelor mari.

viorel-pasca-filarmonica

Atunci am avut ocazia să vizionez un film de 16 minute care rămîne cel mai bun material dintre cele care s-au făcut pînă acum despre Dumbrava.

Realizator: Alina Farcaș
Imagine: Ben Pipa
Reporter: Gheorghe Stănilă
Voiceover: Nelu Ciobotă

ARTICOLE:

Bihon.ro: Omul lui Dumnezeu din Dumbrava

Digi24.ro: Viorel Pașca, fermierul care și-a transformat casa în cămin pentru 127 de oameni ai străzii

Observator.tv: Un om simplu, cu o inimă mare: un bărbat din judeţul Bihor şi-a transformat casa în azil

VoceaTransilvaniei.ro: Povestea bihoreanului Viorel Paşca, omul care îngrijeşte sute de persoane fără adăpost

Adevarul.ro: Îngerul oamenilor fără adăpost. Bihoreanul Viorel Paşca, de opt ani în slujba persoanelor abandonate de familie

Evident, Viorel Paşca un e doar un om, ci şi un simbol, un reprezentant al multora care, în diverse moduri, au susținut proiectul de la Dumbrava. În primul rînd, ne înclinăm cu respect în fața familiei lui Viorel Pașca.

Un interviu cu Florica Pașca, soția lui Viorel Pașca, se găsește în revista Lydia, Nr. 36, 2010 – „Dumnezeu poartă de grijă” (cum scrie și pe steagul de pe casa lui Viorel Pașca).

lydia-36

În scurta noastră întîlnire de ieri, Viorel Paşca a amintit, cu vădită încîntare, că fiul său, Emanuel Paşca, student la Asistenţă Socială la Universitatea din Oradea, îi calcă pe urme.

Seara l-am contactat telefonic pe Emanuel Paşca, exprimîndu-mi dorința de a afla informații, a face poze, a-l înregistra.

În Oradea, Emanuel Pașca (ajutat de voluntari), duce de mîncare (făcută de un bucătar în cartierul Nufărul și pusă în caserole, niște oameni finanțînd această acțiune umanitară) în mai multe locuri, la familii nevoiașe și oameni ai străzii.

ÎN FIECARE ZI, la amiază, de luni pînă vineri. De 2 ani…

Iarăși îmi dau lacrimile…

Vezi un articol din 10 ianuarie 2013:

Masă caldă pentru săracii oraşului – Ajutor pentru supravieţuire

Țara asta, pe care o iubesc, are oameni care o mișcă… Trebuie doar să aflăm despre ei și să îi susținem!

Fie ca Dumnezeu să înmulțească numărul lor și numărul celor care îi susțin!

În memoria tatălui meu, care a fost probabil primul care mi-a cîntat această melodie.

Câte țări sunt pe pământ
Tra la la la la la la
Plaiuri ca la noi nu sunt
Tra la la la la la la

Cât străbate Dunărea
Nu e țară ca a mea
Tra la la la la la la la la la la la la la

Joc mai mândru nu găsesc
Decât jocul românesc
Tra la la la la la la la la la la la la

De la mare la Carpați
Tra la la la la la la
Noi trăim mereu ca frați
Tra la la la la la la

Strângem snopii pe ogor
Vinul dulce în ulcior
Tra la la la la la la la la la la la la la

Voie bună și noroc
Și la muncă și la joc
Tra la la la la la la la la la la la la la

http://cenaclulspuneceva.blogspot.ro/2010/05/cate-tari-sunt-pe-pamant.html

3 răspunsuri to “Viorel Paşca, unul dintre oamenii care mişcă ţara”

  1. sabotaj Says:

    http://www.stirilekanald.ro/un-barbat-din-bihor-care-are-grija-de-200-de-sarmani-a-fost-amendat-de-autoritati-cu-10-000-de-lei–daca-nu-mi-dau-voie–sa-faca-ei_65705.html

  2. Sandu Daniela Says:

    pe acest DOMN unde-l putem gasi ,cum il putem contacta?

  3. Alin Cristea Says:

    http://www.facebook.com/viorelpasca82

Lasă un răspuns

