Un comentariu pe grupul Facebook „Baptiști din România și diaspora” – 25 octombrie 2015

Horatiu Pepine (Deutsche Welle): Asistam la o veritabila catastrofa a memoriei istorice, care pune in pericol temeiurile insele ale constructiei sociale.

Alin Cristea: Si la baptistii romani se poate observa o astfel de catastrofa a memoriei istorice, care submineaza insasi identitatea confesionala.

Tinerii din ziua de azi stiu foarte multe despre chestiuni secundare legate de staruri muzicale regionale dar nu au cunostinte fundamentale despre evenimentele importante ale istoriei baptistilor.

Nu doar tinerii, ci si adultii nu prea stiu multe despre cele doua figuri importante ale baptistilor, Constantin Adorian si Iosif Ton, din preajma celor doua momente istorice fundamentale din istoria Romaniei, dar si ale istoriei baptistilor: Unirea si Revolutia.

Aparitia cartii despre Constantin Adorian, anul acesta, reprezinta un moment important in istoria baptistilor romani postdecembristi.

Din pacate, nu exista o astfel de carte si despre cea de a doua figura importanta, Iosif Ton.

De asemenea, nu doar tinerii baptisti, dar si adultii habar nu au de momente importante precum marea discutie parlamentara in jurul Legii cultelor din 1928, care a aparut dupa dezbateri intense, textul proiectului Legii Cultelor fiind discutat in Senatul Romaniei in cadrul a 15 sedinte.

Sau de scrisoarea din 1977, „Cultele neoprotestante si drepturile omului in Romania”, trimisa la Europa Libera, din cei sase care au semnat-o 4 fiind baptisti: Iosif Ton, Pavel Nicolescu, Aurel Popescu, Radu Dumitrescu.

Semnatarii atrageau atentia asupra faptului ca in Romania credinciosii erau supusi unei persecutii de trei feluri: concedierea sau retrogradarea evanghelicilor, acuzarea de huliganism sau anarhism a adunarilor in grupuri si persecutia copiilor si tinerilor evanghelici in scoli si licee.

Un atent observator al realitatilor romanesti, Dennis Deletant, a precizat faptul ca in anii ceausismului, “sustinatorii cei mai ferventi ai campaniei pentru dreptul la practicarea credintei religioase au fost baptistii si alte grupari protestante”.

Identitatea baptistilor nu tine doar de parametri nationali, ci are si dimensiuni internationale.

In preambulul la Statutul baptistilor romani, citim ca baptistii s-au remarcat pentru lupta religioasa a fiecarei fiinte umane.

Filozoful englez John Locke scria: „Baptistii au fost primii care au propus lumii libertatea religioasa deplina; liberatea adevarata si dreapta, libertatea egala si impartiala.”

Voi continua bombardamentele asupra cazematei emanuelismului (din Oradea), care reprezinta o pervertire a spiritului baptist atit national cit si international.

Paul Negrut, exponentul curentului politic-confesional care a dominat perioada postdecembrista in Romania baptista, alaturi de mercenarii lui, reprezinta una dintre cauzele catastrofei memoriei istorice, care submineaza identitatea confesionala a baptistilor romani.

Apelul la momentul Liviu Olah din anii 70 nu este suficient pentru a sustine intensa activitate politic-confesionala pe care Paul Negrut continua sa o desfasoare.

Mai mult, rescrierea istoriei baptistilor, pe care o practica Paul Negrut, prin selectarea doar a unor momente care sint convenabile pentru scurtele sale incursiuni publice in istoria baptistilor, nu face parte din spiritul autentic al baptistilor romani, care s-au confruntat de-a lungul istoriei lor cu destule crize, inclusiv cu separarea, in doua Uniuni Baptiste, in anii 30.

Incursiunile manipulatorii ale lui Paul Negrut in istoria baptistilor, jocurile psiho-intelectuale ale mercenarului Marius Cruceru, atit pe Internet, cit si in diverse conferinte, dar mai ales in seriile de la Iris Cluj, „editorialele” impotente ale lui Samy Tutac si aparitia unui lider baptist national precum Viorel Iuga, care se lauda cu „peste 90 de carti si brosuri pe tema familiei, tineretului, bisericii etc.” nu onoreaza istoria baptistilor romani (si mondiali), fiind, de fapt, ingrijoratoare semne evidente ale incremenirii in proiect a baptistilor romani.

Un alt comentariu important are de a face cu presa baptistilor, pornind de la ceea ce scrie Nicolae Manolescu:

„O societate modernă nu se poate dispensa de presă. Televiziunea serveşte unor cauze doar pe jumătate asemănătoare, iar internetul, aproape exclusiv unor cauze proaste: ambele suferă de o maladie incurabilă, dacă avem în vedere comunicarea publică, şi anume absenţa filtrului care să permită prefacerea informaţiei brute în cunoştinţă.

De ce evanghelicii romani nu reprezinta o societate moderna – pentru ca nu au PRESA. Nu au filtru care sa permita prefacerea informatiei brute in cunostinta.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: