Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara

Domnilor, doamnelor,

Mă adresez unei comunități creștine despre care consider că are DATORIA de a veghea, în spirit creștin, asupra vieții organismului eclesial ȘI ÎN AFARA zilei de duminică.

În acest sens, vă semnalez activitatea în spațiul virtual a pastorului Samy Tuțac, care a depășit anumite limite în discursul său public, caracterizat prin mediocritate, aroganţă, agresivitate şi isterie.

Sînt de peste 13 ani pe Internet, monitorizînd prezența evanghelicilor români în spațiul public virtual. Am o imensă experiență în ceea ce privește scrierea și analiza articolelor. Am editat 3 reviste electronice: Confesionala (50 de numere în perioada 2002-2008), Perspective (8 numere în perioada în perioada 2005-2006), România Evanghelică (6 numere, din iulie 2015 pînă în prezent).

În mai multe rînduri, anul trecut am atras atenția asupra gafelor lui Samy Tuțac. Iată ce scriam în 14 noiembrie:

Și dacă era doar pastor (la Betel Timișoara), și tot era prea mult să își dea cu părerea despre atîtea subiecte, într-un stil agresiv (și mediocru – în spațiul public libertatea de exprimare și de acțiune are cu totul alte reguli decît într-un perimetru relativ stabil cum este cel al organismului eclesial și confesional).

Darămite cînd e vorba de președintele Comunității Bisericilor Baptiste TIMIȘOARA și unul dintre vicepreședinții Uniunii Bisericilor Baptiste din România.

Trebuie făcute rapid presiuni publice și private asupra pastorului Samy Tuțac, încă un pătrățos care se dă rotund…

Anul acesta articolele lui Samy Tuțac au devenit mai agresive și mai bădărane.

Articolul Alina Mungiu-Pipidi mai “PINOCCHIO” decât Mama Omida… din 3 februarie 2016 reprezintă un maxim de agresivitate în graficul prezențelor publice ale pastorului Samy Tuțac.

După ce cu o zi înainte făcuse o afirmație cu totul exagerată (pe care am pus-o la rubrica „Tolba cu tîmpenii”) despre Norvegia – „Un asemenea focar de infecție morală trebuie extirpat rapid, sunteți mai periculoși decât Statul Islamic.”, taman cînd a apărut știrea că un băiat de 14 ani a fost executat în fața părinților de Statul Islamic pe motiv că a lipsit de la rugăciunea din ziua de vineri -, Samy Tuțac produce încă o formulă… totală: „Doamna Alina Mungiu-Pipidi, (…) singura diferență remarcabilă între dumneavoastră și Gâdea, este că el nu poartă eșarfă…”.

Alina Mungiu-Pippidi (căreia pastorul timișorean nu se ostenește să-i scrie numele corect), politolog român având ca domenii de expertiză politicile publice, buna guvernare, lupta anticorupție și democratizarea, a predat și a conferențiat pe teme legate de tranziția lumii postcomuniste în mai multe universități, printre care Harvard, Stanford, Princeton și Oxford. Scrie în limbile română, franceză și engleză, iar cărțile și articolele sale au fost traduse în mai multe limbi.

Stilistica bădărană, ignorantă și arogantă a lui Samy Tuțac nu face decît să dea apă la moară celor care spun despre pocăiţi că sînt inculţi şi nu ştiu să vorbească (decît păsăreasca lor pocăiască).

Din nefericire, Samy Tuțac a produs nu puține astfel de gogomănii. Prezența lui în spațiul public ÎN ACEST FEL cauzează coreligionarilor daune greu de evaluat, în ceea ce priveşte modul cum sînt percepute instituţiile evanghelicilor români de către opinia publică.

Pe de altă parte, oricine ştie puţină istorie a baptiştilor români poate reflecta rapid asupra faptului că liderii baptişti din România s-au manifestat public cu seriozitate, avînd conștiința faptului că REPREZINTĂ un număr semnificativ de cetățeni români dintr-un segment social-confesional pe care autoritățile îi numeau neoprotestanți iar vecinii ortodocși îi numeau pocăiți.

În perioada postdecembristă, mai ales o dată cu apariția Internetului (liste de discuții, bloguri, site-uri, Facebook), a apărut o „modă” a comentariilor despre orice și despre oricine, în care s-au lăsat atrași nu puțini pastori, cel mai cunoscut exemplu fiind, desigur, Marius Cruceru, zis Pătrățosu.

Avînd în vedere 1) cazul Pătrățosului, 2) importanța Bisericii Baptiste Betel din Timișoara în perimetrul evanghelic românesc, 3) contextul actual, în care Cazul familiei Bodnariu a creat, pentru prima dată în istoria evanghelicilor români, o conexiune semnificativă a mediului confesional evanghelic cu societatea românească, și, deci, 4) nevoia unui bun nume, autentic, al evanghelicilor în fața opiniei publice, îmi exprim public convingerea că este de DATORIA Bisericii Betel și de COMPETENȚA acestui organism eclesial (nu doar al unui grup de lideri ai bisericii) să-l confrunte pe pastorul Samy Tuțac, pentru a-i redimensiona figura publică conform unui set de principii creștine de bază: adevăr, relaționare (personeitate), cumpătare.

Alin Cristea, 48 de ani, Oradea

Nepotul lui Gligor Cristea, unul dintre pionierii credinţei baptiste în România

Editorul blogului România Evanghelică (44.000 de postări) și al altor 100 de bloguri

Mogulul blogosferei evanghelice

Licențiat în teologie baptistă (Institutul Biblic Emanuel Oradea, 1999, cursuri la zi)

Licențiat în topografie minieră (Institutul de Mine Petroșani, 1993, cursuri la zi)

Președintele Asociației Thymos – 8 ediții ale Premiilor Thymos pentru bloguri evanghelice

“Evanghelicul român cu cea mai mare vizibilitate pe Internet” (Răsvan Cristian Stoica, 2011)

„Arhivarul evanghelicilor romani” (Cătălin Dupu, 2015)

„Mogulul presei evanghelice” (Nicolae Geantă, 2015)

„Patriarhul blogurilor evanghelice” (Corneliu Constantineanu, 2014)

„A guru of media” (Sebastian Văduva, 2015)

„Cel mai bun jurnalist creştin al momentului în România (Mihai Chiriguţ, 2006)

“Cel mai cu vechime jurnalist evanghelic în spațiul virtual” (Daniel Bulzan, 2007)

„Merită cu prisos titlul de Evangelical Media Champion (Mihai Ciucă, 2007)

„Prin intermediul internetului a trimis mii de mesaje informative creştinătăţii române din întreaga lume (Caius Obeadă, 2007)

„Alin Cristea are un stil aparte de a spune lucrurile, șocant pentru mintea noastră de evanghelici, neevlavios de multe ori, dar este unul dintre puținii oameni care au imaginea de ansamblu asupra mediului evanghelic online…” (Laurențiu Balcan, 2014)

https://romaniaevanghelica.wordpress.com/alin-cristea

http://asociatiathymos.wordpress.com/referinte

4 Răspunsuri to “Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara”

  1. cineva scarbit si satul peste masura.. Says:

    si..ma rog, la ce o ajuta pe madam politolog atatea scoli când, atunci când ar trebui sa dea dovada de omenie da dovada de altceva?..cum ne spunea un domn profesor batran de istorie: a trecut prin scoli ca rata prin apa!!..va deranjeaza ca cineva apara totusi biserica?..ca, ce-i drept, pana acum, nici penticostalii nici baptistii nu ziceau nimic..nici o replica la anumite jigniri publice, acuze fara noima..si dumneata, daca esti din familie de pionier baptist ar trebui sa te gandesti de doua ori inainte sa ii iei apararea unei doamne cu asa valori morale!!!!…daca de fapt, aveti o problema cu pastorul Tutac rezolvati-o face to face…sa nu deveniti penibil!!

  2. Alin Cristea Says:

    1. În cazul doamnei Alina Mungiu-Pippidi nu e cazul… trecerii prin școli ca rața prin apă.

    Nu mai furați timpul meu și al cititorilor cu astfel de clișee aruncate în mod neglijent și / sau răutăcios.

    2. CINE apără biserica? Samy Tuțac?

    DIMPOTRIVĂ!

    Samy Tuțac e o rușine națională și internațională pentru baptiștii români, din pricina stilului său public, caracterizat prin mediocritate, aroganță, agresivitate și isterie.

    3. Nu am luat apărarea nimănui.

    Nu mai furați timpul meu și al cititorilor cu dezinformări și MINCIUNI aruncate în mod neglijent și / sau răutăcios.

    4. Nu am nici o problemă cu pastorul Tuțac care să implice confruntarea față în față.

    Nu mai furați timpul meu și al cititorilor cu presupoziții ieftine aruncate în mod neglijent și / sau răutăcios.

    5. Se înțelege, sper, că nu e cazul să reveniți cu vreun comentariu, decît dacă e vorba de scuze (fără completări inutile, care ne fură timpul).

  3. Marcel s Says:

    …ba alienatule… bă fermecatule…bea Pepsi…poate îți revii…

  4. fara adresa Says:

    Stimati frati pastori, mai jos vă trimit comunicatul oficial al comitetului Bisericii Baptiste Germane din Timișoara cu privire la convocarea pe care am primit-o din partea conducerii Comunității Baptiste:

    Către,
    Comunitatea Bisericilor Creștine Baptiste Timișoara

    Stimați frați pastori,
    Vă mulțumim pentru gândurile frumoase exprimate ca urmare a intrării în noul an și ne rugăm, de asemenea, ca Dumnezeu să vă binecuvinteze în anul acesta cu tot ceea ce aveți nevoie “pentru ca omul lui Dumnezeu să fie desăvârşit şi cu totul destoinic pentru orice lucrare bună” (2 Tim. 3:17)

    În ceea ce privește solicitarea dumneavoastră de a ne întâlni împreună pentru a discuta situația fratelui Marius Cimpoae, noi considerăm inoportună această invitație ținând cont de următoarele aspecte:

    – Comitetul Comunității nu a considerat ca fiind oportună o întâlnire cu conducerea bisericii noastre înainte de a lua decizia retragerii ordinării fratelui Marius, fapt care se impunea în situația dată.

    – după retragerea ordinării fratelui Marius, Comitetul Comunității nu a binevoit să susțină motivele pentru care a decis retragerea ordinării și nici nu a prezentat nicio dovadă în susținerea acuzațiilor care i-au fost aduse fratelui Marius, deși biserica a făcut mai multe solicitări în sensul acesta (adr. nr. 12/31.08.2015, nr. 16/04.09.2015, nr. 17/14.09.2015), iar în mod personal fratele Marius a solicitat același lucru prin apărător ales (adr. nr. 181/27.10.2015 și nr. 213/17.12.2015), solicitări la care nu s-a primit niciun răspuns din partea dumneavoastră.

    – Comisia Pastorală, care considerăm că a făcut o cercetare foarte superficială pe acest caz, nu a considerat oportună o întâlnire cu conducerea bisericii noastre deși i-a fost solicitat lucrul acesta. În ceea ce privește recomandările comisiei pastorale, considerăm că acestea sunt tardive întrucât biserica a comunicat încă de la început că respectă decizia Comunității în ceea ce privește retragerea ordinării fratelui Marius, chiar dacă nu este de acord cu această decizie și o consideră un abuz, cu o încălcare gravă a prevederilor biblice și statutare. În ceea ce privește calitatea membrală a fratelui Marius, și în sensul acesta Biserica Germană a luat deja o decizie în cadrul Adunării Generale Extraordinare din data de 20 septembrie 2015 care v-a fost comunicată atât dumneavoastră, cât și conducerii Uniunii Baptiste. Decizia Adunării Generale a Bisericii a fost ca fratele Marius să se bucure în continuare de toate drepturile care decurg din calitatea de membru al bisericii noastre întrucât biserica a considerat ca fiind nefondate toate acuzațiile care i s-au adus fratelui Marius ele nefiind susținute de nicio dovadă sau mijloace de probă. Biserica a solicitat atât conducerii Comunității, cât și conducerii Liceului Baptist aceste documente, și unii și alții ați fost invitați la Adunarea Generală pentru a prezenta poziția oficială a instituției pe care o reprezentați, însă toate aceste solicitări au rămas fără răspuns și după cum bine știți nimeni nu s-a prezentat în Adunarea Generală pentru a susține acuzațiile care i-au fost aduse fratelui Marius. În aceste condiții, considerăm că insistența dumneavoastră de a ne solicita să îl punem la disciplină pe fratele Marius fără însă a ne prezenta niciun mijloc de probă care să ateste vinovăția dânsului, este atât împotriva oricăror norme de drept, cât și împotriva conștiinței noastre, iar mai presus de orice este împotriva Cuvântului lui Dumnezeu.

    – În cadrul adresei nr. 2492 din 16.11.2015, ca urmare a unei solicitări făcute de fratele Marius prin apărător ales către conducerea Liceul Baptist și adusă la cunoștința conducerii bisericii noastre, se prezintă cât se poate de clar faptul că Liceul Baptist nu susține niciuna dintre acuzațiile pe care dumneavoastră le-ați prezentat ca fiind la baza hotărârii dumneavoastră. În aceste condiții, considerăm că se impunea cel puțin rediscutarea cazului fratelui Marius, dacă nu chiar anularea deciziei dumneavoastră.

    – Întrucât la nivelul Comunității nu s-a întreprins niciunul din pașii anteriori la care s-a făcut referire mai sus deși se impune o asemenea procedură, iar decizia de retragere a ordinării fratelui pastor Marius Cimpoae a fost luată pe cale instituțională, solicităm ca tot pe cale instituțională să se acționeze și mai departe. Considerăm că principiul confidențialității la care faceți mereu referire în raport cu situația presupușilor martori este nedrept câtă vreme dumneavoastră ați prezentat public, chiar la nivel național decizia de retragere a ordinării fratelui Marius pentru acuzații de imoralitate, decizie care a creat un grav prejudiciu de imagine și a adus o gravă atingere demnității, vieții private și a familiei fratelui Marius Cimpoae. Fratele Samuel Tuțac, președintele Comunității Baptiste Timișoara, într-un articol postat zilele acestea pe pagina personală de facebook și preluat pe site-ul comunității afirmă: „Când pumnului în gură i se zice confidențialitate, în numele așa zisului interes superior al copilului, avem de-a face cu o ipocrizie inacceptabilă, iar această ipocrizie trebuie demascată și combătută cu orice risc.” Nu cumva și modul în care Comitetul Comunității a gestionat acest caz este asemănător cu modul în care autoritățile norvegiene gestionează cazul Bodnariu?

    – Biserica Germană nu refuză să ia o decizie împotriva fratelui Marius și nici nu îl protejează pe fratele Marius și pe nimeni altcineva din biserica noastră. Am spus și în celelalte comunicate și repetăm: câtă vreme nu deținem niciun document care să justifice vinovăția fratelui Marius, nu vom condamna pe cineva doar pe bază de solicitări și pe bază de discuții. În această situație, fie respectați decizia bisericii noastre în ceea ce privește membralitatea fratelui Marius, fie ne puneți la dispoziție pe cale instituțională toate dovezile și mijloacele de probă pe care susțineți că le dețineți împotriva fratelui Marius. Este dreptul bisericii să cerceteze aceste dovezi dacă ele există și este și obligația noastră să hotărâm în consecință. Indiferent însă de cine hotărăște și indiferent de statutul celui credincios, fie că este pastor, prezbiter, diacon, secretar, sau simplu membru, oricine ar fi, toți membrii au dreptul la o judecată corectă. Atât prevederile biblice, cât și prevederile statutare prezintă clar cadrul în care se poate decide disciplinarea unui credincios și care sunt pașii care trebuie urmați.

    – În ceea ce privește situația și starea Bisericii Germane, ne bucurăm de faptul că Dumnezeu binecuvintează lucrarea și după mulți ani de stagnare a lucrării și de obscuritate, ca răspuns la rugăciunile pe care biserica le-a înălțat către Dumnezeu, lucrarea cunoaște un real progres pentru care îi mulțumim din toată inima lui Dumnezeu. Istoria acestei biserici a ajuns să fie cunoscută la nivel larg, iar proiectele pe care ca biserică le avem pentru viitor, dacă Dumnezeu va îngădui să le înfăptuim, vor răspunde în foarte mare măsură nevoilor oamenilor din orașul nostru care au nevoie de Dumnezeu. Ne-am bucura foarte mult dacă la nivelul Comunității am fi sprijiniți în această lucrare în care suntem implicați și în loc de conflict am lăsa loc colaborării!.
    Ne rugăm ca Dumnezeu să ne binecuvinteze pe toți și El să schimbe răul în bine și să ne dea înțelepciune tuturora pentru a fi destoinici pentru orice lucrare bună!

    Prezbiter, Secretar,
    Damian Vidoni Daniel Petrovici

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: