Evanghelia după Matei

dictionarul-noului-testament „Evanghelia după Matei s-a constituit în scurt timp ca evanghelia favorită a Bisericii primare – în parte datorită organizării acesteia și în parte datorită temelor abordate. Evanghelia nu numai că conține Predica de pe munte, dar are și relatări memorabile despre neșterea lui Isus, despre lupta Lui timpurie pentru supraviețuire, și selecții din învățăturile (cuvântările) Lui care se aliniau catehezei și kerygmei. Nici o altă evanghelie nu se conectează cu VT într-un mod atât de remarcabil și nici o altă evanghelie nu oferă un dialog evident cu percepția iudaică asupra mișcării creștine timpurii.” (p. 946)

introducere-in-noul-testament „În general, modul în care folosește Matei Vechiul Testament este deosebit de bogat și de complex. Particularitatea cea mai însemnată este numărul de citate din Vechiul Testament (estimat între zece și cincisprezece) care se găsesc doar în Matei și sunt introduse printr-o formulă care denotă împlinirea și este caracterizată de formula pasivă a verbului „a împlini”.” (p. 186)

 

 

teologia-noului-testament „Materialul despre Lege din Evanghelia după Matei este mai amplu decât cel din Evanghelia lui Marcu. Faptul că discuţia din Matei este mai cuprinzătoare s-ar putea explica prin faptul că evanghelia lui este mai lungă decât a lui Marcu. În același timp însă, probabil că găsim un material mai amplu despre Lege fiindcă Matei s-a adresat creștinilor evrei care erau interesați de învățătura lui Isus despre Legea din VT. Concepţia lui Matei despre Lege trebuie integrată în structura narativă şi teologia evangheliei.” (p. 671)

 

dictionar-evanghelic-de-teologie „Concluzia evangheliei este legată și de eclesiologia ei, doctrina despre Biserică. Numai Evanghelia după Matei folosește cuvântul „biserică” (gr., ekklesia, 16:18; 18:17). Vedem că nu fără motiv a fost numită „o evanghelie pastorală”. Matei a înţeles că o mare parte a învăţăturilor date de Isus ucenicilor erau aplicabile Bisericii din vremea sa. De cea mai mare importanţă în această privinţă a fost însărcinarea de a face ucenici din toate popoarele (28:19).” (p. 746)

 

dictionary-of-theological-interpretation „Within Matthew’s soteriological potpouri, however, we can discern certain emphases. For him, salvation consists primarily of forgiveness of sins (though this element is expressed in a variety of terms). But stress falls not so much on God’s forgiving mercy, accepted through faith, as on human beings’ saving themselves in the sense of demonstrating that they have truly repented of their sins. Thus, it is the righteous who are saved, and they are saved saved by persevering in the superiorly righteous conduct they have learned from Jesus’ teaching and example. Because they must persevere to the end, their salvation occurs mainly in the future.” (p. 490)

Publicitate

Un răspuns to “Evanghelia după Matei”

  1. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: