Cazul Iosif Țon – Cronologie

Octombrie 1996
Iosif Țon își dă demisia din funcția de pastor al Bisericii Baptiste Emanuel din Oradea.

13 decembrie 2009
Biserica Baptistă Emanuel din Oradea aniversează 100 de ani de existență. Iosif Țon nu este prezent la Centenar.

(August-Octombrie) 2010
Iosif Țon se retrage din Biserica Baptistă Română din Portland (SUA), în urma conflictului cu Timotei Pop.

7-14 noiembrie 2010
Iosif Țon ține prelegeri la Biserica Baptistă Providența, plină în fiecare dintre cele 7 zile.

14 noiembrie 2010
Iosif Țon declară: “Mișcarea Străjerii este o trezire veritabilă.”

17 noiembrie 2010
Marius Cruceru începe pe blogul său campania publică de denigrare a lui Iosif Țon cu articolul “Dezamăgire”, numele tău este Iosif Ţon. În mai puțin de o lună, articolul adună peste 600 de comentarii.

19 noiembrie 2010
Iosif Țon scrie articolul De ce nu sunt cesaționist?

20 noiembrie 2010
Comunicatul lui Paul Negruț, care lansează ideea că Iosif Țon nu mai este baptist.

21 noiembrie 2010
Lucian Ciupe își dă demisia ca pastor al Bisericii Baptiste Providența, fiind prima victimă a situații create de Cazul Străjerii.

21 noiembrie 2010
Marius Cruceru repetă afirmația din 1996: Iosif Țon nu este un teolog.

22 noiembrie 2010
Iosif Țon se declară baptist carismatic.

26 noiembrie 2010
Ilie Popa, unul dintre liderii Mișcării Străjerilor, declară, într-o scrisoare publică afișată pe blogul pastorului penticostal Cristian Ionescu din Chicago: Nu suntem o mișcare carismatică.

26 noiembrie 2010
Pastorul baptist Daniel Chiu din Chicago scrie o scrisoare deschisă, care e afișată pe blogul pastorului baptist Marius Cruceru din Oradea. Dănuț Mănăstireanu consideră că e vorba de un atac josnic la adresa lui Iosif Țon.

27 noiembrie 2010
Dionis Bodiu, o voce relativ nouă în blogosfera evanghelică, care a scris circa 15 articole despre Cazul Iosif Țon, declară: Nu doresc să mă alătur execuției publice a lui Iosif Țon.

27 noiembrie 2010
Încă un lider al Mișcării Străjerilor, Ioan Peia, scrie o scrisoare care e afișată pe blogul pastorului penticostal Cristian Ionescu din Chicago, în care declară: Mișcarea Străjerilor este o mișcare de post și rugăciune interconfesională.

28 noiembrie 2010
Pastorul baptist Doru Hnatiuc minte, susținînd în Biserica Baptistă Emanuel din Oradea că Lucian Ciupe e carismatic, într-o formulă după o predică care acuzase explicit lucrarea Mișcării Străjerilor și după o argumentație împotriva convingerilor lui Iosif Țon. Lucian Ciupe, prezent în sală, a scris o scrisoare către Biserica Baptistă Providența, în care a denunțat minciuna pastorului Doru Hnatiuc.

30 noiembrie 2010
Daniel Brânzei declară: Ultimele lămuriri oferite de Iosif Țon exemplifică clar și categoric trecerea sa la mișcarea charismatică.

2 decembrie 2010
Pastorul baptist Vasile Taloș, președintele Uniunii Baptiste în perioada 1990-1998, afișează pe blogul său articolul De strajă împrejurul turmei, în care scrie: “Există păstori baptişti cesaţionişti, dar şi mai mulţi păstori şi mai ales credincioşi care cred că… rugăciunea pentru vindecarea celor bolnavi este valabilă şi astăzi.”

3 decembrie 2010
Pastorul penticostal Petru Lascău din Phoenix (SUA) declară: Atitudinea şi cuvintele dure la adresa lui Iosif Țon nu sunt creștinești.

5 decembrie 2010
Alin Cristea alcătuiește o listă cu peste 50 de declarații ale unor diverse persoane: Cazul Iosif Țon – Declarații

6 decembrie 2010
Marius Cruceru afirmă că Iosif Țon este membru într-o biserică penticostală, dar nu precizează despre care biserică penticostală este vorba.

7 decembrie 2010
Conform informațiilor oferite de Vasilică Croitor, în 7 decembrie a fost luată decizia interzicerii lui Iosif Țon pe postul Radio Vocea Evangheliei (decizie semnalată de Suceava Evanghelică în 27 decembrie 2010), în urma solicitării reprezentanților Cultului Baptist, așadar cu o zi ÎNAINTE de întîlnirea Consiliului Uniunii Baptiste de la Arad din 8 decembrie, cînd a fost redactat “celebrul” Comunicat.

7 decembrie 2010
Marius Cruceru afirmă din nou că Iosif Țon “a acceptat primirea ca membru într-o biserică penticostală (onorifică?)”, dar nici de data aceasta nu indică despre care biserică penticostală este vorba.

8 decembrie 2010
Consiliul Uniunii Baptiste se întrunește din nou la Arad. Conform Statutului, Consiliul Uniunii se întîlnește de 2 ori pe an – cele două întîlniri avuseseră loc în 23 februarie la Cluj și în 19 octombrie la București.

10 decembrie 2010
Comunicatul Străjerilor, care precizează:

“Nu predicăm doctrina prosperității pentru că noi toți trăim prin credință, și adeserori trecem prin încercări și lipsuri mari dar biruitori împreună cu Domnul Isus.”

“Declarăm că Mișcarea Străjerilor din România este independentă de orice alte mișcări spirituale din Africa sau America.”

10-12 decembrie 2010
Conferința Străjerilor de la Băile Felix.

14 decembrie 2010
Este afișat, pe site-ul Uniunii Baptiste, Comunicatul Consiliului Uniunii Baptiste din 8 decembrie. Lui Iosif Țon i se retrage ordinarea de pastor baptist, Ioan Peia și Ilie Popa sînt suspendați ca pastori baptiști, iar în cazul lui Ioan Demeter, un alt lider al Mișcării Străjerilor, Consiliul Uniunii Baptiste solicită bisericii locale (din Băile Felix) să-l excludă.

14 decembrie 2010
Răspunsul lui Iosif Țon dat Consiliului Uniunii Baptiste este afișat pe blogul pastorului penticostal Petru Lascău din Phoenix. A fost afișat apoi în 17 decembrie pe site-ul Străjerilor.

15 decembrie 2010
Alin Cristea afișează pe blogul România Evanghelică articolul De ce Comunicatul Consiliului Uniunii Baptiste este nul. Pentru că nu se bazează pe documentele de organizare a Uniunii Baptiste – Mărturisirea de credință și Statutul.

15 decembrie 2010
Emanuel Conțac, în articolul Ce-au făcut prezbiterienii americani în 1970, când au fost în situaţia baptiştilor români de astăzi?, arată că a fost constituită o comisie de evaluare, care a avut în componenţă 11 membri: trei pastori, un medic, un psiholog, un capelan al Marinei, doi laici şi doi cercetători biblici. Comisia s-a întîlnit în mai multe rînduri, cerînd un an de prelungire pentru a putea depune raportul final. Prin importanța subiectului, unicitatea articolului și alegerea momentului în care a apărut, articolul Lui Emanuel Conțac constituie Postarea Anului în blogosfera evanghelică (1.000 de bloguri evanghelice).

16 decembrie 2010
Pe Internet circulă un mesaj trimis de Comisar-șef Ștefan Șeuleanu, președintele Asociației Polițiștilor Creștini din România, prezbiter în Cultul Penticostal, în care se menționează că Petrică Bohuș, director executiv (vicepreședinte?) al Asociației Polițiștilor Creștini din România, membru în Biserica Baptistă Emanuel din Oradea, a fost pus sub disciplină de către conducerea Bisericii Emanuel, cerîndu-i-se să renunțe la apartenența sa la Asociația Polițiștilor Creștini.

26 decembrie 2010
Alin Cristea intervine, la începutul predicii de dimineață, peste predicator, și se adresează Bisericii Baptiste Providența, citînd din Mărturisirea de credință, din Statut, din Istoria Baptiștilor și din cartea 9 semne ale unei biserici sănătoase, susținînd astfel aceeași chestiune de importanță maximă asupra căreia insistase și acum 5 ani (cînd grupul emanuelist încercase să-și extindă influența și asupra Bisericii Providența): Autoritatea finală este BISERICA LOCALĂ. Nu comitetul bisericii și nici vreo formă de asociere a bisericilor, precum este Uniunea Baptistă sau Comunitatea Baptistă din Oradea.

27 decembrie 2010
Suceava Evanghelică anunță că Iosif Țon a fost interzis pe postul Radio Vocea Evangheliei printr-o decizie AGA (Adunarea Generală a Acționarilor). RVE este proprietatea Alianței Evanghelice din România, din care fac parte Cultul Baptist, Cultul Penticostal și Cultul Creștin după Evanghelie.

28 decembrie 2010
Comunicatul SMR: „Bordul de directori al Societății Misionare Române l-a eliberat pe Dr. Iosif Țon de toate responsabilitățile față de Societatea Misionară Română începând cu 1 ianuarie 2011.”

29 decembrie 2010
Emanuel Conțac, lector univ. la Institutul Teologic Penticostal din București, citează pe blogul său un text al lui Wayne Grudem, care prezintă distincția dintre penticostali și carismatici.

11 Răspunsuri to “Cazul Iosif Țon – Cronologie”

  1. Cazul Iosif Țon – Cronologie « România Evanghelică Says:

    […] Cazul Iosif Țon – Cronologie conține principalele momente din ultimele 2 luni, cu precizări și scurte […]

  2. DanutM Says:

    Multumesc, Alin, pentru acribie. Cred ca este un document important pentru intelegerea acestui fenomen.

    Si sunt absolut de acord cu nominalizarea articolului scris de manu Contac drept postarea anului in blogosfera evanghelica.

    In acest context, cred ca merita mentionata si munca de ‘contabil bloghertistic’ facuta de Marius Silvesan pe blogul Istorie evanghelica, prin adunarea laolalta a diverselor interventii din blogosfera legate de acest caz.

  3. Vasilică Croitor Says:

    Gooooood job!

  4. Cazul Iosif Țon – Străjerii are pagină pe blogul Istorie evanghelică « Istorie Evanghelica Says:

    […] Alin Cristea care a realizat o pagină de cronologie adnotată despre cazul Iosif Țon denumită Cazul Iosif Țon – Cronologie, m-am gândit că ar fi util să așez în cadrul aceleiași pagini o listă cronologică a […]

  5. Declarații si reacții în mediul evanghelic față de cazul Iosif Țon – Străjerii (X) « Istorie Evanghelica Says:

    […] Cristea a realizat pe blogul România Evanghelică o nouă pagină  denumită Cazul Iosif Țon – Cronologie.  În cadrul paginii menționate, Alin Cristea prezintă cronologic principalele momente din […]

  6. Cazul Iosif Țon – Cronologie « Timişoara Evanghelică Says:

    […] sursa AICI […]

  7. Cazul Iosif Țon – Cronologie « Clujul Evanghelic Says:

    […] Pagina Cazul Iosif Țon – Cronologie de pe blogul România Evanghelică conține principalele momente din ultimele 2, cu precizări și scurte comentarii. […]

  8. Cristian Jianu Says:

    Dacă, totuşi, Dumnezeu nu o vindeca pe Dora Ţon prin mâna lui Nelu Demeter, ce ar fi făcut Iosif Ţon? Şi-ar fi găsit altceva de lucru, desigur.

    Şi dacă Dumnezeu o vindeca fără ajutorul lui Nelu Demeter, cu cine s-ar fi însoţit Iosif Ţon? Cu altcineva, desigur.

    Şi dacă Dumnezeu o vindeca printr-o dietă naturistă sau printr-un tratament alopat, ce s-ar fi făcut Iosif Ţon? Medic? Sau naturopat?

    Mulţumim de cronologie, Alin. Propun să incluzi cronologic şi cazul lui Dora, ca să ştim cam ce importanţă a avut în toată povestea asta.

    Mersi,
    Cristian

  9. Tîmpenia la evanghelici (1) « România Evanghelică Says:

    […] săptămîni, am prezentat materiale unice în blogosfera evanghelică, de sinteză, precum Cazul Iosif Țon – Declarații și Cazul Iosif Țon – […]

  10. Top Posts – 16 ianuarie 2011 « România Evanghelică Says:

    […] Cazul Iosif Țon – Cronologie […]

  11. 10 lucruri despre Colocviul de la Providența « România Evanghelică Says:

    […] lectură obligatorie pentru oricine e interesat de evenimentele din ultimele luni declanșate de asocierea lui Iosif Țon cu Mișcarea Străjerilor, așadar un document de interes pentru studiul istoriei evanghelicilor din România, confirmă […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: