Precizări și comentarii despre unele formule ale lui Silviu Tatu cu privire la Biserica Baptistă Providența din Oradea

Așa cum m-am așteptat, numărul postărilor lui Silviu Tatu pe blogul său (intitulat Studiul Vechiului Testament – resurse, note de curs, informații de specialitate, meditații) a crescut în contextul mutării cu familia de la Oradea la Craiova.

Iunie – 8 postări
Mai – 1
Aprilie – 5
Martie – 3
Februarie – 8
Ianuarie – 1

De asemenea, cum m-am temut că se va întîmpla, Silviu Tatu folosește cîteva formule exagerate, despre care voi face precizări și comentarii.

În articolul Punct și de la capăt, din 23 iunie 2010, Silviu Tatu trece în revistă cîteva din reperele vieții sale la Oradea din perioada 1992-2010.

Iată cîteva formule pe care le folosește Silviu Tatu cu referire la Biserica Baptistă Providența din Oradea:

„Pe când eram în Anglia, Biserica şi-a inaugurat noul locaş de închinare şi şi-a schimbat numele în Providenţa, pentru ca pe parcursul anului următor să cadă peste noi veştile despre încercările prin care a trecut biserica şi care au culminat cu retragerea fr Emil ca păstor şi intrarea adunării într-o perioadă de haos datorată vidului de autoritate.”

„Haos” și „vid de autoritate” nu sînt formule potrivite pentru a descrie perioada la care se referă Silviu Tatu.

În ultimii ani am fost solicitat de cel puțin 2 ori de către pastorii Lucian Ciupe și Silviu Tatu pentru a oferi informații și opinii despre trecutul recent al bisericii (formula lor), întrucît ei nu au fost prezenți / implicați în perioada „de haos și vid de autoritate”, iar eu am fost implicat: sfîrșitul anului 2005 – începutul anului 2006.

A fost o perioadă grea, dar nu de haos, o perioadă cu diverse dificultăți pentru Biserica Providența, dar nu a fost vorba de un vid de autoritate (ci de un abuz de autoritate).

În toamna anului 2005, din diverse motive, Biserica Providența nu mai avea pe cei doi pastori și pe cei doi presbiteri (de exemplu, Silviu Tatu plecase, cu familia, în Anglia, pentru studiile doctorale, iar Paulian Petric se mutase la Iași), comitetul rămînînd cu un număr redus de membri și fiind copleșit de dificultățile „haosului”…

După ce am format un grup de inițiat din 6 tineri, am întocmit, conform prevederilor Statutului Cultului Baptist, o listă cu semnăturile a cel puțin o treime din membri bisericii pentru convocarea unei adunări elective la începutul lunii decembrie 2005, în care biserica să-și aleagă conducerea.

Conform procedurilor stipulate în Statut, lista cu semnături, însoțită de documentul explicativ, a fost depusă la Secretariatul bisericii, dar nu a fost făcut vreun anunț public, întrucît, la cererea celor care mai erau în comitet, Comunitatea Baptistă din Oradea s-a implicat în diverse moduri, în primul rînd prin impunerea unui pastor girant pentru 6 luni: Gheorghe Pădure. În acea perioadă, Marius Cruceru a fost invitat să predice la Biserica Providența.

În toamna anului 2005 nu era un vid de autoritate, ci a fost un abuz de autoritate a Comunității, care nu a respectat dorința celor o treime de a se convoca o întîlnire în care să fie aleasă conducerea bisericii.

Dimpotrivă, reprezentantul Comunității, Florin Negruț (președintele Comunității), a împiedicat biserica să PROPUNĂ și să ALEAGĂ conducerea bisericii. Astfel, în prima parte a anului 2006 au fost, cred că îmi aduc aminte, 4 adunări elective!

În 28 iunie 2010, Silviu Tatu scrie:

„Slujirea din Biserica Providenţa a avut împlinirile şi neîmplinirile ei. Contribuţia personală şi a familiei noastră este, din nou, mai greu de cuantificat. Cu siguranţă se poate spune că am pus ceva cărămizi pentru scopul de a transforma o adunare de cartier necunoscută şi lipsită de influenţă într-o adunare de oraş fanion pentru mişcarea evanghelică din România. Pretenţiile adunării au crescut la toate nivelurile şi ar fi fost altundeva dacă nu ar fi intervenit marea tulburare din anii 2004-2006 care au coincis cu călătoria noastră pentru studii în Anglia. Nu este greşit să afirm că am avut atât individual cât şi ca familie un rol în recuperarea adunării din situaţia dificilă care ar fi putut să-i marcheze sfârşitul, din moment ce nici autorităţile bisericeşti de la Comunitate şi Uniune nu au mai ştiut ce să facă şi nu mai dădeau sorţi de izbândă.”

Aici, referindu-se la biserică, Silviu Tatu folosește formula: „situaţia dificilă care ar fi putut să-i marcheze sfârşitul”.

La un moment dat, autorizația de funcționare și ștampilele bisericii au fost predate… Comunității! De către unul dintre membrii amețiți de atunci ai comitetului (din nefericire ajuns și acum în comitet).

Oare la acest moment se referă Silviu Tatu? Sau e interesat cumva de organismul eclesial și mult mai puțin interesat de chestiunile administrative?

După cea de a 4-a adunare electivă, din 30 iulie 2006 – la care a participat Gigi Dobrin, ca vicepreședinte al Uniunii Baptiste – cînd biserica și-a ales conducerea, au fost restituite ștampilele și autorizația de funcționare a bisericii.

Astfel s-a încheiat perioada nu de „haos și vid de autoritate”, ci de abuz de autoritate a Comunității Baptiste din Oradea. Aceasta, și nu Biserica Providența, a generat haos, încercînd să genereze vid de autoritate.

Dar Biserica Providența a rezistat procedurilor abuzive și nestatutare (de exemplu, o adunare din cele 4 a fost începută cu propunerea de votare a ordinii de zi – modificată față de cea anunțată cu 2 săptămîni înainte – FĂRĂ a se face numărătoarea membrilor prezenți pentru a se constata DACĂ se pot constitui în Adunare generală, și asta în prezența președintelui Comunității, care nici azi nu știu dacă își cunoaște Statutul Cultului! Nici… statutul său!).

Cînd Silviu Tatu scrie „Nici autorităţile bisericeşti de la Comunitate şi Uniune nu au mai ştiut ce să facă şi nu mai dădeau sorţi de izbândă.”, nu prea știe ce spune. Să-i traducă cineva în engleză:

La Uniune era președinte Paul Negruț. La Comunitate era președinte Florin Negruț. Uniunea și Comunitatea nu au avut sorți de izbîndă DIN PUNCTUL DE VEDERE al Negruților! Aceștia ar fi trebui să protejeze o biserică aflată într-un anumit impas, dar nu haos (doar le-am spus clar celor ce ne CĂLCAU tarlaua cu indicații prețioase de la… Centru: Unde vedeți CRIZĂ sau HAOS, ca să vă implicați? Vedeți că biserica își continuă întîlnirile publice de închinare? Vedeți că nu au fost înstrăinate bunurile bisericii? Atunci de unde și pînă unde CRIZĂ sau HAOS ca să avem nevoie de sfaturile voastre prețioase?), de fapt ei au avut agenda lor, care, probabil, într-o zi va fi dată la iveală mai clar decît am reușit eu sau alții să intuim…

Din punctul de vedere al unei biserici locale autonome, aceasta și-a ales conducerea, apoi, la alegerile din următorii ani, și-a schimbat-o, și-a cosmetizat-o, conform obiceiului multor biserici (tinere). Oricine are puță poate ajunge în comitet, dacă e băiat cuminte și nu agită (prea mult) spiritele. Dar despre criza asta a Bisericilor Baptiste nici Uniunea nici Comunitatea nu arată prea mare interes.

De altfel, însuși Silviu Tatu știe, pe spinarea lui, ce poate Comunitatea asta din Oradea, în acest sfîrșit de iunie menționînd: „În 2002 am fost câteştrei slujitorii tineri ordinaţi presbiteri, după ce fusesem obstrucţionaţi de Comunitate în prima fază.”

Să nu confundăm obstrucționarea cu… haosul! Sînt alte exemple din istoria baptiștilor / evanghelicilor despre… haos eclesial, dar nu e cazul Bisericii Providența din Oradea.

După cum am arătat, „marea tulburare”, cum o numește Silviu Tatu, nu e din 2004-2006, ci din toamna 2005 pînă în vara 2006.

În 19 decembrie 2004 era inaugurată noua clădire a bisericii, cu Florin Negruț invitat. :)

Silviu Tatu să mai învețe istorie. Măcar cu privire la biserica pe care a slujit-o, chiar și biciuind-o uneori.

Dacă tot m-am trezit sfătos pentru cîteva momente, sfătuiesc, și pe el și alți lideri cu stil mai tehnicist, mai abraziv, să aibă inimă pentru cei îi slujesc și să le-o și ARATE! Să știe oamenii că țineți la ei! Să știe oamenii că faceți destule pentru ei!

Și, desigur, un sfat prețios, dar neluat adesea în seamă:

Nu încercați să vă ascundeți slăbiciunile sau nereușitele dînd vina pe unii ca mine, cică cîrcotași…

Avem nevoie de mai multe poduri, nu de ziduri!

Reclame

Un răspuns to “Precizări și comentarii despre unele formule ale lui Silviu Tatu cu privire la Biserica Baptistă Providența din Oradea”

  1. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: