Noul Testament în 60 de zile (45)

Comentariul lui Warren Wiersbe pe Noul Testament: “Epistola către galateni este cuvântul lui Dumnezeu cel mai vehement împotriva legalismului. Cărnii îi place să facă lucruri religioase – să celebreze zile sfinte, să practice ritualuri, să încerce să facă fapte bune pentru Dumnezeu. Multe sisteme religioase de astăzi amestecă harul cu legea și prezintă o cale denaturată, confuză a mântuirii, care de fapt este o robie (Gal. 2:4; 4:9; 5:1). Ținerea Sabatului, legile alimentare, o preoție pământească, zile sfinte, reguli care trebuie respectate – toate sunt anihilate în Galateni și înlocuite cu glorioasa libertate a credinciosului, prin credința în Cristos!” (Warren Wiersbe)

Introducere în Noul Testament: “Importanța acestei epistole depășește cu mult întinderea ei. Întotdeauna oamenii au avut tendința să creadă că mântuirea lor (oricum ar fi ea înțeleasă) este ceva ce trebuie câștigat prin realizările personale. Modul în care înțeleg ei mântuirea diferă, precum și genul de realizări pe care le consideră necesare pentru aceasta. Dar faptul că destinul lor etern se află în mâinile lor pare să fie un truism atât de evident, încât nu mai este necesar să fie enunțat. Creștinismul a fost considerat de multe ori ca fiind nimic mai mult decât un sistem de moralitate, o respectare atentă a unui sistem de sacramente, conformitate cu standardele, creare de relații cu ceilalți din biserică și așa mai departe. Afirmarea directă de către Pavel a adevărului că justificarea se obține doar prin credința în cristos va fi necesară întotdeauna. Acest adevăr trebuie folosit împotriva celor care subliniază importanța faptelor făcute în con formitate cu Tora sau a oricăror altor realizări.”

Dicționar biblic: “Dacă nu putem face o analiză logică a epistolei ca întreg, putem observa totuși argumentele principale pe care le folosește Pavel în apărarea adevăratei libertăți a Evangheliei. Putem enunța pe scurt nouă asemenea argumente.

1. Evanghelia pe care a propovăduit-o Pavel a fost Evanghelia pe care a primit-o prin însărcinare directă de la Cristos; ea a fost comunicată ascultătorilor cu autoritatea lui Cristos, nu cu autoritatea lui Pavel (1:11 ș.urm.).

2. Împotriva afirmației lui Pavel că a fost însărcinat direct de Cristos unii au argumentat că orice autoritate apostolică trebuie să vină de la Ierusalim și, prin urmare, învățătura și practica lui Pavel nu erau valabile dacă se abăteau de la modelul de la Ierusalim. Pavel răspunde prin descrierea vizitelor sale la Ierusalim în perioada de după convertirea sa și înainte de data scrierii, arătînd că liderii de la Ierusalim nu au avut ocazia să-l însărcineze dar în același timp ei au recunoscut însărcinarfea lui apostolică (pentru Neamuri) pe care o primise deja de la Cristos (1:15-2:10).

3. Dacă acceptarea înaintea lui Dumnezeu ar fi putut fi obținută prin tăierea împrejur și prin respectarea altor prevederi ale Legii iudaice, moartea lui Cristos ar fi fost fără sens și în zadar (2:21)

4. Viața creștină, așa cum o cunoșteau convertiții galateni din propria lor experiență, este un dar de la Duhul lui Dumnezeu; cînd ei au primit acest dar, au primit în același timp și dovezile de netăgăduit ale puterii și prezenței Duhului în mijlocul lor. Dar dacă ei au început viața creștină pe planul acela înalt, ar fi absurd să-și imagineze că ar trebui să continue pe planul inferior al faptelor Legii (3:2 ș.urm.).

5. Iudaizatorii au justificat insistența lor asupra tăierii împrejur prin apelul la exemplul lui Avraam: întrucît tăierea împrejur a fost pecetea legămîntului lui Dumnezeu cu el, susțineau ei, nici o persoană netăiată împrejur nu poate fi părtașă la legămîntul acela și la toate binecuvîntările care-l însoțesc. Dar adevărații copii ai lui Avraam sînt aceia care sînt justificați prin credința în Dumnezeu, la fel ca și Avraam; aceștia sînt aceia care se bucură de binecuvîntările promise lui Avraam. Promisiunea lui Dumnezeu pentru Avraam a fost împlinită în Cristos, nu în lege; prin urmare, binecuvîntările acordate de acea promisiune nu sînt primite prin respectarea Legii (care a venit la multă vreme după promisiune și nu a afectat termenii ei) ci prin credința în Cristos (3:6-9, 15-22).

6. Legea rostește un blestem asupra tuturor celor care nu o respectă în toate detaliile; prin urmar, cei care își pun încrederea în Lege se pun sub amenințarea acelui blestem. Dar Cristos, prin moartea Lui pe cruce, a luat asupra Sa blestemul divin, în locul oamenilor, și i-a izbăvit de blestemul pe care-l pronunță Legea; de aceea, urmașii Săi nu ar trebui să se întoarcă și să se pună din nou sub Lege și sub blestemul care o însoțește (3:10-14).

7. Principiul respectării Legii ține de perioada lipsei de maturitate spirituală; întrucît Cristos a venit deja, cei care cred în El au ajuns la maturitate spirituală, ca fii maturi și responsabili ai lui Dumnezeu. Acceptarea argumentului iudaizatorilor ar însemna o întoarcere la starea de pruncie spirituală (3:23-4:7).

8. Legea a impus jugul robiei; credința în Cristos aduce eliberare. Cei pe care i-a eliberat Cristos sînt nesăbuiți dacă renunță la libertatea lor și se supun din nou stăpînirii acelor puteri elementare prin care acționa Legea (4:8-11; 5:1; 3:19).

9. Această libertate pe care o proclamă Evanghelia harului nu are nimic a face cu anarhia sau cu promiscuitatea; credința lui Cristos este o credință care lucrează prin dragoste și în felul acesta împlinește legea lui Cristos (5:6; 5:13-6:10)

Aceste argumente sînt prezentate într-o formă mai sistematică în Epistola către Romani scrisă cu vreo 8 sau 9 ani mai tîrziu. Interpretarea fundamentală a Evangheliei care stă la baza acestor argumente probabil că s-a conturat în gîndirea lui Pavel la scurtă vreme după convertirea lui, deși modul în care este exprimată în Galateni este influențat de situația specială în care se adresează Pavel aici. Dar poate tocmai pentru motivul acesta Epistola către Galateni a fost privită de credincioși pînă în zilele noastre ca o constituție a libertății Evangheliei.”

Un răspuns to “Noul Testament în 60 de zile (45)”

  1. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: