Cultură cinematografică (25): 21 de grame

Sîmbătă – 8 septembrie, Național, 22.30
21 de grame / 21 grams – nom. César pt. film străin
Dramă, SUA, 2003
Regia: Alejandro Gonzales Inarritu – nom. Leul de Aur la Veneția
Cu:
Naomi Watts – nom. Oscar, nom. BAFTA
Sean Penn – Coppa Volpi la Veneția, nom. BAFTA pt. rol secundar
Benicio Del Toro – nom. Oscar pt. rol secundar, nom. BAFTA, pt. rol secundar

[2] nom. Oscar
[5] nom. BAFTA

21 de grame este unul dintre cele mai intense, mai puternice şi mai lipsite de menajamente filme pe care le-am văzut în ultimul timp. Ar fi instructivă o comparaţie cu Mystic River – drama lui Clint Eastwood (…). Eastwood face exact ceea ce Inarritu spune că nu-l interesează să facă: narează tradiţional, cu abundenţă de detalii şi crescendo psihologic ‘ca la carte’; în Mystic River, ştii în fiecare moment că asişti la o dramă care merge într-o anumită direcţie, că există suspans doar pentru ca, la sfîrşit, să ţi se dezvăluie cine e ‘vinovatul’. Ce lipseşte? Suspansul – nu psihologic, ci creativ. Mystic River e ca un bloc de marmură fierbinte, a cărui greutate şi densitate te lovesc din prima – sau nu. Dacă te pasionează povestea, rămîi; dacă nu, nu există nimic – în film, ca film – care să te facă să rămîi: totul a mai fost filmat, aşa, de nenumărate ori. Totul a mai fost măsurat, cîntărit, echilibrat. 21 de grame este total diferit – un diamant, la fel de fierbinte, dar cu multe feţe, unele surprinzătoare.” (Ziarul de duminică, Nr. 21 (201), 28 mai 2004)

Roger Ebert: „As you watch this film you are absorbed and involved, sometimes deeply moved; acting does not get much better than the work done here by Penn, Del Toro and Watts, and their individual moments have astonishing impact. But in the closing passages, as the shape of the underlying structure becomes clear, a vague dissatisfaction sets in. You wonder if Inarritu took you the long way around, running up mileage on his storyteller’s taxi meter. Imagining how heartbreaking the conclusion would have been if we had arrived at it in the ordinary way by starting at the beginning, I felt as if an unnecessary screen of technique had been placed between the story and the audience.

Yet I do not want to give the wrong impression: This is an accomplished and effective film despite my reservations. It grips us, moves us, astonishes us. Some of the revelations do benefit by coming as surprises.”

Din seria CULTURĂ CINEMATOGRAFICĂ

Truman Show
Păsărarul din Alcatraz
Patimile lui Hristos
Avatar
Cădere liberă
Concertul
Lista lui Schindler
Trandafirul roșu din Cairo
Înscenarea
Pulp Fiction
Frost/Nixon
Misiunea
Contact
Culoarea purpurie
Erin Brockovich
Poveste din Cartierul de Vest
Hotel Rwanda
Neînfrînt
Insider
Închisoarea îngerilor
Iisus din Nazaret
Billy Elliot
Marty
Zbor deasupra unui cuib de cuci

Publicitate

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: