O „discuție” pe Facebook – 29 decembrie 2012

Cineva a postat următoarele pe Facebook:

Generația de azi nu mai citește cărți ci doar “status”-uri.
Dacă o carte de 100 de pagini e prea lungă pe lângă un status de o propoziție,
vă dati seama ce lungă e Biblia?

A urmat o „discuție” între doi comentatori:

Marius Cornescu: Intotdeauna scoala a fost plictisitoare pentru fiecare dintre noi, iar motivul este foarte simplu: Lectura este impusa. Sunt autori din diferite epoci care trebuiesc exemplificati, dar prea ne sunt bagate pe gat unele texte iar explicatiile profesorilor pe marginea textelor lipsesc. Cei care totusi pun mana pe o carte ajungeau la Sandra Brown iar acum ajung la Coelho. Asimov, Clavell, Verne sunt doar autori prea vechi si necunoscuti desi operele lor sunt adevarate creatii de geniu. So…?

Cat despre Biblie, oricum Biblia a fost interpretata deja de prea multa lume si nu a fost inteleasa niciodata pe deplin. A devenit simbolul multor culte religioase, dar foarte multi nu au inteles niciodata adevarata valoare a Bibliei. De ce ar fi o lectura obligatorie cand Vechiul Testament oricum este o adunare de carti vechi cu foarte multe informatii care se contrazic intre ele iar Noul Testament este o a doua colectie de carti formata mai exact din scrisori ale unor oameni numiti Apostoli catre diverse locuri din lume unde se formau noi grupari Crestine. Se stie foarte bine ca si in ele exista unele contradictii. Biblia este per total doar o adunare de scrieri care isi propune sa aibe impact asupra moralei individuale dar care a devenit in conceptia prea multor persoane mijloc de manipulare si in numele careia deja s-au facut mult prea multe greseli asa cum putem vedea in toata istoria lumii de la venirea Mantuitorului pana in ziua de azi (vezi Inchizitia – cea mai mare oroare pana la al doilea razboi mondial, sau cruciadele si mult prea multe altele)…

Romania Evanghelica: Intotdeauna Biblia a fost… lunga. :)

Mai ales pentru cei ca… Marius Cornescu. :)

Si nu, nu a fost scoala plictisitoare pentru fiecare dintre noi… :)

Marius Cornescu: Moralitatea umană poate fi cultivată, dar înțelegerea învățăturilor creștine nu poate fi impusă. De-asta și există atât de multe culte Creștine. Câte interpretări, atâtea culte. Câtă vreme Biblia este citită mot-a-mot și apoi interpretată ad-literam orbește, Biblia nu reprezintă decât o adunătură de pagini într-o copertă groasă și este folosită, cum am mai spus, ca o armă și scuză pentru cele mai mari orori ce s-au petrecut și se petrec în continuare pe pământ. Când învățăturile vor fi înțelese corect în sensul în care ele sunt reprezentate în Biblie într-un limbaj accesibil oamenilor de acum ~2000 de ani și chiar mai mult (începând cu primele 5 cărți ale lui Moise) și nu în sensul brut atunci Biblia devine o comoară a moralității umane. Din păcate mulți dintre cei care o citesc sau chiar o învață pe dinafară verset cu verset nu înțeleg nimic. Pot garanta că peste 90% din cei care au citit-o măcar odată sau au învățat-o pe dinafară nu au înțeles nimic din ea și o folosesc doar ca pe o scuză pentru acțiunile împotriva aproapelui. Indiferent de cultul Creștin din care face fiecare parte ar trebui să înțelegem cu toții că Biblia nu este Dumnezeu însuși, ci doar o exprimare arhaică a unor învățături. În calitate de Creștin ce te consideri cunoscător al Bibliei ar trebui să îți amintești dacă ai citit-o câte capitole / pasaje sunt doar pur istorice, câte sunt de-a dreptul legendare și câte din ele sunt chiar despre intimitatea dragostei între doi iubiți (vezi chiar Psalmii lui David). Cât despre lungă sau scurtă mai ales pentru cei ca… mine, cred că rândurile din acest comentariu vor demonstra că nu a fost suficient de lungă.

Iar școala, da… este plictisitoare mai ales atunci când te afli la ore cu materii care nu te interesează. Dacă ai studiat în România, cu siguranță au fost materii neinteresante pe care abia așteptai să le termini. Mă tem că degetul dumneavoastră nu este suficient de mare să vă ascundeți după el.

Romania Evanghelica: Marius Cornescu face o droaie de greseli intr-un „discurs” mult prea lung pentru… Facebook. Daca avea la indemina articole coerente despre chestiunile mentionate, ma gindesc ca ne-ar fi indicat ceva linkuri.

1) Prima problema pe care o are in „argumentatia” sa e cea legata de legitimitatea interogatiei: Conform carei logici „ar trebui sa sa intelegem cu totii ca Biblia este o exprimare arhaica a unor invataturi”? DE CE afirmatia lui MArius Cornescu ar fi superioara in vreun fel afirmatiilor Bibliei sau a cultelor crestine?

2) Marius Cornescu pretinde urmatorele: „Pot garanta ca peste 90% din cei care…” !!!!!! Asta-i gargara! Marius Cornescu nu poate garanta. Marius Cornescu MINTE!

3) Daca Marius Cornescu se refera la Biblie DOAR ca fiind arma (sic!), atunci rateaza din start chestiunea in discutie. Renunta la cea mai importanta contributie pe care Biblia a avut-o in istoria omenirii. Dar nu ma astept ca Marius Cornescu sa cunoasca cit de cit… istoria omenirii. O fi avut profesori plictisitori la scoala care i-au facut orele tare… lungi.

4) Atunci cind Marius Cornescu apeleaza la conceptul de CRESTIN, care este cimpul semantic al acestui concept? Se pare ca foloseste acest termen cu neglijenta. Daca va preciza SENSUL cu care il foloseste, atunci poate vom intelege in ce directie a iesit de pe parcela…

Marius Cornescu: Foarte simplu… și chiar logic: oamenilor de pe vremea lui Moise nu li se putea explica cum s-a făcut universul, cerul și pământul și toate celelalte. Și când o rafală de vând ce dărâma o frunză era considerată mână de zeu necunoscut singura modalitate de a explica era prin analogie. Dovada nr. 1: 7 zile = Facerea Lumii. A 7-a zi Dumnezeu s-a odihnit. 7 ere geologice demonstrate științific. Trăim în a șaptea eră. Dovada nr. 2: și a făcut și alte lumi, văzute și nevăzute. Lumile văzute și nevăzute pot fi considerate doar îngerii și demonii? răspuns: Nu suntem singuri în tot universul. Cu toate astea majoritatea creștinătății nu vrea să accepte acest adevăr. Și lucrurile astea se pot discuta pas cu pas și demonstra foarte simplu … Limbajul folosit în biblie este vechi, arhaic. Asta nu îi anulează calitatea și învățăturile, dar anulează multe din interpretările făcute de-a lungul timpului… începând cu marea Schismă și încheind cu zecile de culte creștine. Creștinătatea ar trebui să fie una singură fără alte denumiri: Baptistă, Adventistă, Martorii lui Iehova, Ortodoxă, Catolică, etc. Dacă suntem toți creștini, hai să fim cu moralitatea (sufletul) curat și să încetăm propagandele pro pentru Cultul X împotriva Cultului Y. Hai să fim uniți cu toții sub același cer care ni l-a dat Dumnezeu la toți și să învățăm să ne respectăm și să ne iubim Creștinește cum a spus chiar Mântuitorul. Și ca încheiere, nu cunosc pe domnul Marius Corneanu. Mă numesc Cornescu.

Romania Evanghelica: 5) Este cu totul aiuritor modul in care Marius Cornescu foloseste sabloane strimte: A. Biblia e o adunatura de pagini intr-o coperta groasa (exista o droaie de Biblii cu coperte care nu sint groase, ci elastice); B. Biblia este o comoara a moralitatii umane. NICIDECUM! Dimpotriva, Biblia este un indicator al depravarii umane si, in acelasi timp, un tezaur al Istoriei Rascumpararii intiate de Divinitate. C. Biblia nu este Dumnezeu însuși. Aici deja e vorba de TEOLOGIE. Si, din cite a scris pina acum Marius Cornescu, nu are nici macar bazele unei culturi a istoriei omenirii, nici bazele unei culturi biblice, daramite a unei culturi teologice. Da, Biblia nu este Dumnezeu insusi, dar este CUVINTUL lui Dumnezeu. Iata ce pretinde Biblia ca este: „Cuvintul lui Dumnezeu este viu si lucrator, mai taietor decit orice sabie cu doua taisuri: patrunde pina acolo ca desparte sufletul si duhul, incheieturile si maduva, judeca simtirile si gindurile inimii” (Evrei 4:12).

Marius Cornescu: Prin ultimul comentariu tocmai ați demonstrat vederea „narrow” cum zic englezii (nu vreau să vă jignesc spunându-vă varianta românească”). Interpretați totul mot-a-mot, exact ceea ce încercam să combat. „Coperți groase” am folosit sub formă de metaforă. Este clar că această discuție nu va duce la un rezultat bun, așa că din acest moment eu pun capăt comentariilor mele. O zi bună vă doresc la toți cei care citiți acest post/aceste comentarii.

Romania Evanghelica: 6). Marius Cornescu a continuat cu o greseala frecventa in spatiul public, apelind la clisee banale (explicatii „simple” si „logice”, de pe vremea comunistilor) si evitind confruntarea de IDEI. De asemenea, ar fi putut sa recunoasca ca a exagerat atunci cind a pretins ca ar putea GARANTA un anumit lucru.

7) Inca o greseala frecventa in spatiul public o adauga si Marius Cornescu: in loc sa isi reformuleze „argumentele” si, mai ales, sa reflecteze asupra celor spuse atit de el cit si de preopinentul lui, se repede sa faca o evaluare a preopinentului (narrow, cica), cazind in capcana pe care i-am intins-o.

8) In cele din urma, Marius Cornescu, limbut, dar nu si bogat in idei, se retrage INAINTE de dezbaterea ideilor.

UPDATE 10.05

Marius Cornescu:: Domnul meu drag, mă tem că Marius Cornescu s-ar putea să nu fie chiar atât de limbut sau sărac în idei, ci că „preopinentul” său se aruncă precum taurul cu coarnele înainte fără să realizeze că are deja câteva sulițe în spinare. Genul dumneavoastră de „combatant” am avut în fața ochilor de prea multe ori ca să știu deja că sunteți pus pe harță din prima secundă și că orice argumente aș aduce, contra argumentele dumneavoastră vor fi întotdeauna nepoliticoase și violente. Ceea ce pot garanta, pot garanta. Dovezi sunt destule. Comentariile mele au sens dacă sunt citite și înțelese pe deplin, dar cum eu ca simplu om nu am fost înțeles, mă întreb cum ați reușit să înțelegeți Biblia. Până acum dragostea creștinească a dumneavoastră s-a demonstrat a fi destul de violentă și vă asigur că tocmai a lăsat în urmă un gust amar. Păcat de vârsta dumneavoastră, dacă pe profil aveți vârsta corectă și păcat de faptul că vă ascundeți după 2 cuvinte numele adevărat. Dacă vă ascundeți până și numele mă întreb care ar fi motivația? Frica, rușinea sau ipocrizia? Vă urez să fiți sănătos și să vă manifestați dragostea în continuare așa cum considerați de cuviință.

Romania Evanghelica: UNU). Marius Cornescu face si greseala de a nu observa ca nu discut cu el, ci cu IDEILE lui. Oricum, evit sa discut cu cei care ma apeleaza cu „domnul meu drag”. Daca tot voia sa faca apel la bunele maniere, atunci trebuia sa se adreseze neutru: „Stimate domn” sau „Domnule”.

DOI). Dupa cum se vede, Marius Cornescu NU poate garanta ce a pretins. Nu a prezentat rezultatele vreunui sondaj conform caruia ar reiesi, in legatura cu Biblia, ca ” peste 90% din cei care au citit-o măcar odată sau au învățat-o pe dinafară nu au înțeles nimic din ea și o folosesc doar ca pe o scuză pentru acțiunile împotriva aproapelui”.

TREI) DE CE am fi interesati de comentariile lui Marius Cornescu (de care se pare ca e tare mindru) cind avem comentariile mult mai inteligente si coerente ale MULTOR altora? De ce sa nu luam in seama (SI) ce zic altii? De ce sa luam in seama comentariile lui Marius Cornescu?

PATRU). Daca nu rezista la confruntari de IDEI (care i se par violente, cica), ce cauta omul in spatiul public?

CINCI). Cica as fi pus pe harta. NU! Am cu totul alte treburi mult mai importante de facut! Si, asa cum am spus de multe ori in spatiul public pe Internet, nu as putea atitea proiecte pe Internet daca as fi pus pe harta. Pur si simplu nu-mi pot permit asa ceva.

SASE) Numele meu nu este nicidecum ascuns. Sint cel mai vizibil evanghelic roman de pe Internet (si jurnalistul evanghelic roman cu cea mai mare vechime pe Internet) si se poate afla usor, cu Google, cine folloseste contul Romania Evanghelica pe Facebook si blogul Romania Evanghelica. „Frica, rusine, ipocrizie” – acestea sint presupozitii badarane ale limbutului Marius Cornescu.

SAPTE) Dar nu numele meu (sau al preopinentului) conteaza, ci IDEILE puse in discutie. Dupa cum se vede, Marius Cornescu nu este interesat sa discute IDEI. De fapt, el este cel care se arunca „precum taurul cu coarnele inainte” – Nu el a declarat: „Este clar că această discuție nu va duce la un rezultat bun, așa că din acest moment eu pun capăt comentariilor mele.”? Pai… a revenit! :) Nu a pus capat comentariilor sale… :)

UPDATE 10.35

Marius Cornescu:: Domnule. 1) Învață să scrii. 2) dacă discuți cu IDEILE mele, de ce numele meu și persoana mea este atacată în textele dumitale? 3) Dacă dumneata consideri că ai înțeles ceva din Biblie, nici nu ai fi deschis „disputa” asta. 4) De ce comentariile mele ar fi mai puțin interesante decât ale dumitale? 5) Dacă nu ești pus pe harță cum se face că reușești să mă contrazici cu formulări de-a dreptul obraznice? 6) Dacă numele nu îți este ascuns, de ce nu îl folosești în locul celor 2 cuvinte care nu le reprezinți. 7) Am revenit pentru că am fost acuzat de lucruri neadevărate și de-a dreptul jignitoare în speranța că vei înțelege că ești prima persoană care a greșit prin atitudinea din primul tău comentariu. Dacă tot ne tutuim, măcar să ne tutuim reciproc. 8) Continuarea acestei „conversații” în această direcție demonstrează multe lucruri. Dacă vreți o dezbatere de idei, hai să dezbatem ideile în mod corect, nu cu atitudinea: „cine ești dumneata să mă înveți pe mine”. Această atitudine nu demonstrează dezbatere de idei ci de persoană. Nu ne cunoaștem și cu atât mai mult nu îți permit, domnule, să mi te adresezi în acest fel. Nu sunt politician să mă faci una cu porcii și nu sunt ultima cârpă să te ștergi pe picioare cum vrei tu. Ori mă respecți ori nu te respecți. Te-am respectat la început, am fost politicos în condițiile în care am fost jignit de la început până la sfârșit.

Romania Evanghelica: a). Sint uimit ca Marius Cornescu da de inteles ca noi doi ne-am tutui. NU! Eu nici macar nu m-am adresat lui. Iata cum defineste DEX-ul termenul „a tutui”: A(-și) spune „tu” când stă (ori stau) de vorbă (ca semn al relațiilor familiare);

b). Se pare ca Marius Cornescu, prea preocupat de propria persoana, nu constientizeaza cum merg treburile pe Facebook – acum sint pe contul Romania Evanghelica, e normal sa apara acest nume. Cind voi iesi si voi intra pe contul Oradea Culturala, va aparea ACEL nume, si asa mai departe, am 6 conturi pe Facebook.

c). Din pacate, Marius Corneanu nu e interesat sa discute IDEI, ba, mai mult, foloseste expresii care nu au legatura cu realitatea – cica l-as fi facut „una cu porcii”!… Da de unde!… O fi prea sensibil omul!… E treaba lui, nu a mea…

d). Ineptiile debitate aici de Marius Cornescu, atit despre Biblie cit si despre persoana mea, nu constituie obiectul interesului meu decit in masura in care le sanctionez public.

Un răspuns to “O „discuție” pe Facebook – 29 decembrie 2012”

  1. Alin Cristea Says:

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

Lasă un comentariu