Cultură cinematografică (58): Iubire

amour

Duminică – 13 octombrie 2013, HBO, 20.00
Iubire / Amour – Palme d’Or la Cannes, Oscar, Globul de Aur și BAFTA pt. film străin, nom. Oscar pt. cel mai bun film
Dramă, Franţa-Austria-Germania, 2012
Regia: Michael Haneke – nom. Oscar și nom. BAFTA pt. regie, nom. Oscar și nom. BAFTA pt. scenariu
Cu:
Jean-Louis Trintignant
Emmanuelle Riva – BAFTA şi nom. Oscar

1 premiu Oscar [5]
1 premiu Globul de Aur
2 premii BAFTA [4]

Mihai Fulger: “Sînt foarte puţine filmele care îşi propun cu curaj şi izbutesc cu har să prezinte, cu onestitate, procesualitatea morţii, modul în care cel mai puţin aşteptat oaspete se insinuează treptat în fiecare fibră a fiinţei, punînd stăpînire pe trup şi raţiune, pe sentiment şi voinţă. Moartea domnului Lăzărescu, al lui Cristi Puiu, se numără printre exemplele fericite, iar Amour, al lui Michael Haneke, este cea mai recentă reuşită care se înscrie în aceeaşi sferă. […] Amour este o simfonie a dragostei şi a morţii meşteşugită, profundă şi tulburătoare.” (Observator cultural, februarie 2013)

Lucian Maier: “Filmul e sufocant prin situaţiile pe care trebuie să le înfrunte personajele şi prin deschiderile către realitate pe care le oferă. Însă, în acest caz, secvenţele acestea nu construiesc o terapie de şoc pentru conştiinţa privitorului (cum se întîmplă în Der siebente Kontinent, în Benny’s Video sau în Funny Games), ci deschid posibilitatea înţelegerii faptului că – prin intermediul corpului care decade – oamenii ajung să se întîlnească, să fie egali, dincolo de condiţionările economice particulare, dincolo de apartenenţa la o anumită clasă socială. […] Ca exerciţiu de forţă auctorială în relaţie cu spectatorul, Amour e cel mai modest film al lui Haneke. Poate că de aici provine şi tremurul pe care îl transmite pelicula, capacitatea acesteia de a sensibiliza spectatorul – din faptul că limbajul cinematografic nu e folosit pentru a monta capcane conştiinţei acestuia, ci pentru a restitui acel inefabil pe care îl găsim în iubire şi în suferinţă.” (Lucian Maier) (LiterNet, februarie 2013)

Roger Ebert: „Amour, which won the Palme d’Or at Cannes last year, is an unexpected kind of masterpiece by Haneke. […] A film like Amour has a lesson for us that only the cinema can teach: the cinema, with its heedless ability to leap across time and transcend lives and dramatize what it means to be a member of humankind’s eternal audience.”

Din seria CULTURĂ CINEMATOGRAFICĂ

Truman Show
Păsărarul din Alcatraz
Patimile lui Hristos
Avatar
Cădere liberă
Concertul
Lista lui Schindler
Trandafirul roșu din Cairo
Înscenarea
Pulp Fiction
Frost/Nixon
Misiunea
Contact
Culoarea purpurie
Erin Brockovich
Poveste din Cartierul de Vest
Hotel Rwanda
Neînfrînt
Insider
Închisoarea îngerilor
Iisus din Nazaret
Billy Elliot
Marty
Zbor deasupra unui cuib de cuci
21 de grame
Matrix
Cele 400 de lovituri
În mintea lui John Malkovich
Mai bine nu se poate
Noaptea vînătorului
Regele Leu
Moromeţii
American Beauty
California Dreamin’ (nesfîrșit)
4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile
Viața lui Iisus
Amintiri din Epoca de Aur
Traducătoarea
Şapte ani în Tibet
Strălucirea eternă a minţii neprihănite
Piesă neterminată pentru pianină mecanică
Ben-Hur
Mecanicul “Generalei”
Raport special
Dezacord în şase puncte
Pianistul
Persona
Un tramvai numit dorință
Farmecul discret al burgheziei
Forrest Gump
Terminalul
Poziția copilului
Vieți încrucișate
Shrek
Fahrenheit 451
Nu există ţară pentru bătrîni
Furnicuţe
Discursul regelui

Publicitate

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: